אחרי שנים של חוסר תקשורת: ניקו בן ה-12 מצא דרך לדבר עם הוריו

ניקו אובחן כאוטיסט בתפקוד נמוך כשהיה פעוט, ומעולם לא למד לדבר - עד שאימו נתקלה בשיטה חדשנית שאפשרה לו ללמוד לאיית ולהרכיב משפטים למרות המגבלות המוטוריות. "היום יש לי ילד שונה בבית"

זמן צפייה: 03:33

ניקו בן ה-12, בן להורים ישראלים שמתגוררים בלוס אנג'לס, אובחן בגיל צעיר כאוטיסט בתפקוד נמוך. הוא מעולם לא דיבר ולא תקשר ולפי כל ההגדרות הרפואיות חי סגור בעולמו, לכאורה. הוריו, אבי ושלי אוסדון, התמסרו לטיפול בו ולא חדלו מלחפש שיטות חדשות להגיע אליו. כך גילו את השיטה החדשנית שאפשרה להם למצוא את הדרך לדבר עם בנם.

"לפני שנתיים נתקלתי בספר על ילד שקוראים לו עידו, שהוא כמו הילד שלי - אוטיסט שלא מדבר", סיפרה שלי, "ועידו הסביר בספר שהוא מבין הכל - אבל הגוף שלו פשוט לא משתף פעולה", היא נזכרה. "הערתי את אבי באמצע הלילה ואמרתי לו 'אתה לא מבין, ניקו מבין הכל, הוא פשוט לא יכול לשלוט בגוף שלו - ובגלל זה אנחנו לא רואים'".

כתבות נוספות בחדשות 13 >> 

שלי ואבי, הוריו של ניקו
שלי ואבי אוסדון, הוריו של ניקו | צילום: חדשות 13

שלי יצרה קשר עם אמא של עידו שפיתחה את השיטה, שמבוססת על איות, והיא בעצמה הגיעה לביתם כדי ללמד את ניקו לאיית מילים לפי קבוצות אותיות, וכך הוא למד איך להרכיב משפטים. האינטואיציה של שלי היתה נכונה. הסבלנות השתלמה, ניקו למד לתקשר ואחד המשפטים הראשונים שהכתיב היה מסר להוריו: "אני חייב לומר תודה וכמה אני אוהב את שניכם".

"בפעם הראשונה ניקו היה יכול לבקש מה הוא רוצה ליומולדת", סיפרה שלי בהתרגשות. "והוא ביקש ללכת למשחק כדורסל. אני לא ידעתי בכלל שהוא מבין מה זה כדורסל. לא ידעתי מה לעשות עם עצמי מרוב הלם ואושר". סיפורו של ניקו התפרסם בארה"ב וכעת שלי ואבי יוצאים במסע מימון המונים במטרה לקדם את המחקר ולעזור להורים אחרים. "היום יש לי ילד שונה בבית", מסכמת שלי.

מתוך השקט התגלה שניקו יודע לשרטט במילים מנוסחות היטב את עולמו, והיום הוא מוביל קמפיין למען אוטיסטים כמוהו - במילים שלו, שנכתבו על ידו ומקוריינות ע"י קריין: "אנחנו לא יכולים לדבר אנחנו נראים מוזר, אבל אנחנו כלואים. עזרו לשחרר אותנו. אנחנו נלחמים על זכותנו להישמע".

ניקו לומד לאיית
ניקו לומד לאיית | צילום: חדשות 13