משקפיים או ניתוח לייזר: פרופ׳ אירית בכר מסבירה את ההבדלים

מאז שהומצאו המשקפיים, אנו זוכים לחידושים רבים בתחום, לצד לקויות ראייה הולכות וגוברות, ככל הנראה כתוצאה משימוש רב במסכים למיניהם (אבל זה נושא לשיחה אחרת). כיום, אנו יכולים לכפר על לקות הראייה באמצעות משקפיים, עדשות מגע וניתוח לייזר לתיקון הראייה. מה היתרונות של ניתוח לייזר? ומדוע ניתוח לייזר יכול לפתור לקות ראייה ומשקפיים לא? שאלנו מספר מומחים ולפניכם הממצאים.

מה החסרונות של משקפי ראייה?

כדי לענות על השאלה מדוע ניתוח לייזר ולא משקפיים, כדאי שנבחן קודם כל את החסרונות של שימוש במשקפיים. שאלנו באופן רנדומלי מספר אנשים, בגילאים שונים, עם מספרי משקפיים שונים. מסתבר שהתשובות המעניינות שקיבלנו, חזרו על עצמן.

ראשית, הרבה מהנשאלים דיברו על החיסרון הרב כאשר משקפיים אבדו. לא מעט קורה שלא מוצאים את המשקפיים, פותחים את היום למשל ולא זוכרים היכן הונחו, זה בהחלט יכול לגרום לתסכול ולבזבוז זמן ממשי.

כל אנשי הכושר הגופני, סיפרו לנו על אי נוחות פיזית. כאשר רוצים לעסוק בפעילות גופנית כלשהי, שכוללת ריצה, קפיצה או שחייה, יש להוריד את המשקפיים, מה שגורם לראייה מטושטשת.

נשים רבות התלוננו על הקושי להתאפר עם משקפיים. אם רוצים להתאפר בעיניים, אי אפשר לעשות זאת עם המשקפיים, אך אם מורידים את המשקפיים, קשה לראות כשמתאפרים.

כולם, ללא יוצא מן הכלל, התלוננו על מגבלה במקלחת. אי אפשר להתקלח עם משקפיים, מה שמאוד מגביל את מי שלקות הראייה שלו היא ממספר שש ומעלה.

כל חובבי המטבח הממושקפים סיפרו על אדים במשקפיים. בבישולים במטבח, או גם בהכנת שתייה חמה, המשקפיים יכולים להתמלא באדים, זה מטריד וכמובן, מסוכן.

אם נוסיף לכל הקשיים היומיומיים האלו את העובדה כי משקפיים לא מטפלים בבעיה, אלא בסימפטום, וכי מדובר בעלויות גבוהות.  המשקפיים דורשים ממי שמרכיב אותם להתחייב להוצאה קבועה, אם זה בשל מספר שעלה, או משקפיים שנשברו או אבדו. ההוצאה הזו יכולה להסתכם במאות ואפילו אלפי שקלים בשנה, כשהאטרקטיביות של משקפיים הולכת ופוחתת, גם אתם סבורים כך?

שאלנו את המומחים מה הם חושבים על ניתוח להסרת משקפיים בלייזר, שנהיה מאוד פופולארי לאחרונה.

כיצד מתבצע ההליך של ניתוח לייזר?

"בעזרת מכשיר הלייזר אנחנו משנים את קמירות הקרנית, וכך קרני האור נשברות באופן מדויק על מרכז הרשתית והראייה הופכת להיות חדה ומדויקת", מסבירה לנו פרופ' אירית בכר, מנהלת רפואית  ב"אסותא אופטיק".

"השינוי בראייה מתבצע על ידי אידוי תאים מפני הקרנית. ככל שמספר המשקפיים גבוה יותר, כך יש לאדות יותר רקמה מהקרנית עד גבול שאסור לעבור על פי תקנות בינלאומיות", כך מסבירה פרופ' בכר.

מדובר בניתוח קצר באופן יחסי, שכולל הרדמה מקומית בלבד של הקרנית, באמצעות טיפות, ואינו מלווה בכאב. לאחר הניתוח, העיניים מכוסות בכיסוי פלסטי למשך שלושה לילות, ואנשים אשר עברו את הניתוח מדווחים על חזרה לשגרה מלאה תוך מספר ימים בלבד. לאחר מכן יש להגיע לביקורת כמובן, ואפשר להמשיך את החיים כרגיל, רק להניח את המשקפיים בצד.

צילום: shutterstock

האם הניתוח מתאים לכל מי שיש לו לקות בראייה?

מסתבר שלא. ראשית, הניתוח מומלץ מעל גיל 18 ובתנאי שמספר המשקפיים התייצב. מי שצריך משקפי קריאה בלבד עקב הגיל, לא יוכל לעבור את הניתוח, ולמי שיש מחלות עיניים שונות ומחלות אוטואימוניות, כמו גם קרנית לא אחידה, או דקה במיוחד, לא יוכל לעבור את הניתוח. באופן כללי, הניתוח מתאים לכ-70% מהאוכלוסייה של מרכיבי משקפיים.

 

האם יש תופעות לוואי?

יכולות להיות תופעות לוואי התלויות בשיטת הניתוח, כגון צריבה, כאב ואי נוחות בעיניים. יכול להיות גם מצב של רגישות לאור, ויובש בעיניים.  רוב התופעות הנן זמניות וחולפות בטווח של חודשים ספורים לאחר הניתוח.