"פורצי דרך בתחום": המהפכה המגדרית של ענף הרפואה בצה"ל

ההבנה שהאנטומיה, הפיזיולוגיה והתפקוד הפיזי של נשים שונים מאלו של גברים - חלחלה גם לצבא. זה מתבטא בצורת האפוד, בבדיקות רפואיות שונות ואפילו בתוספי התזונה בארוחות • "סטטוסקופ"

זמן צפייה: 06:17

המהפכה המגדרית של עולם הרפואה נמצאת היום בעיצומה. ההבנה היא שנשים לא רק נראות אחרת מגברים, אלא שתהליכים בגופן ומדד הכאב שלהן שונים, ולכן הטיפול בהן חייב להיות אחר. ההבנה הזאת מחלחלת בין היתר לצה"ל, בעקבות שילובן של נשים במקצועות לחימה. זה מתבטא בצורת האפוד, בבדיקות רפואיות שונות וגם בתוספי התזונה בארוחות. "זה בעצם תחום חדש שלא מוכר כל כך בארץ וגם בעולם, ובתחום הזה אנחנו יחסית פורצי דרך", אמרה סרן ד"ר נגה קולניק, קצינת רפואה בבית הספר להגנת הגבולות.

המבנה האנטומי הנשי מאופיין במותניים צרים יותר מאלה של גברים ובאגן רחב יותר, לכן, האפוֹד שבו משתמשים הגברים פשוט לא תואם את האנטומיה של הנשים – דבר שעלול לגרום לחוסר נוחות, שפשופים ופציעות. ההתאמות צריכות להיעשׂות בּכל הציוד הלביש, מהקסדוֹת ועד למגיני הברכיים, שמותאמים למבנה קטן יותר שמאפיין נשים.

לכתבות נוספות בנושא:

"רפואה מותאמת אישית": בדיקת הדם שיכולה למנוע סרטן במעי הגס

בעקבות ביטול האספקה: אלפי חולים נלחמים על קבלת קנאביס רפואי

"Waze למנתחים": מכשיר חדש מזהה את האנטומיה המדויקת של החולים

לוחמת בצה''ל
לוחמת בצה''ל | צילום: החדשות 13

נשים צעירות סובלות יותר מאנמיה מאשר גברים צעירים, וזאת בין היתר בשל הדימום בּזמן המחזור החודשי, שגורם לרמות ההמוגלובין בדמן של נשים לרדת. תפקידו העיקרי של ההמוגלובין הוא להעביר מולקולות של חמצן מהריאות לרקמות הגוף השונות. לכן, המוגלובין נמוך יכול לגרום לקוצר נשימה, עייפות, דפיקות לב מואצות ואף התעלפויות. דוגמה לשינוי שחל בצה"ל ניתן למצוא בהנחיות חיל הרפואה לפיהן כל לוחמת, שבועיים מגיוסה, צריכה לעשות בדיקות דם ולברר אם קיים אצלה חשש לאנמיה.

נראֶה שחיל הרפואה עושה מאמצים רבים על מנת למקסם את היכולות של הלוחמות. פתיחת תפקידים חדשים לנשים בשילוב התקדמות המחקרים על רפואה ומגדר - תחייב בעתיד התאמות נוספות. סא"ל ד"ר קונסטנט, מפקד הרפואה של זרוע היבשה סיפר כי "השינוי הזה נובע מכך שבאופן תמידי מתבצעת עבודת מחקר על רפואה ולוחמת וכל לקח שיודעים להפיק אותו, מטמיעים בצבא ומביאים לידי ביטוי בבריאות הלוחמות".