ארגון הבריאות העולמי משנה את עמדתו: "אפשר לחסן נשים בהיריון"

הארגון הבהיר כי "אין סיבה להאמין שיהיו סיכונים שיגברו על התועלת של החיסון עבור נשים בהיריון", לאחר ביקורת בעקבות המלצתו הראשונית, לפיה אין לחסן לקורונה נשים הרות

אישה בהיריון מקבלת חיסון | צילום: רויטרס

ארגון הבריאות העולמי שינה הלילה (שבת) את עמדתו בנוגע לחיסון נגד קורונה לנשים בהיריון, וקבע כי אין מניעה לכך. "בהתבסס על מה שאנו יודעים על החיסון, אין לנו סיבה מסוימת להאמין שיהיו סיכונים שיגברו על התועלת שלו עבור נשים בהיריון", נמסר.

כזכור, מוקדם יותר השבוע הודיע ארגון הבריאות העולמי כי הוא ממליץ שלא לחסן נשים הרות עם החיסונים של חברת מודרנה, אלא אם מדובר בעובדות שירותי הבריאות בסיכון גבוה או בנשים הסובלות ממחלות נוספות.

תדרוס אדנהום, יו''ר ארגון הבריאות העולמי
תדרוס אדנהום, יו''ר ארגון הבריאות העולמי | צילום: רויטרס

אחרי ההודעה הראשונה, מומחים הביעו אכזבה מהעמדה, וטענו שהיא לא תואמת להנחיות של המרכזים לבקרת מחלות ומניעתן בארצות הברית, וכי היא עלולה לגרום לבלבול בקרב נשים בהיריון, שכן מדובר במסרים סותרים.

ביום חמישי הוציא משרד הבריאת בישראל כמה הבהרות לגבי חיסונים והיריון, והמליץ לנשים להימנע מלהתחסן בשליש הראשון. בהודעה נכתב כי השליש הראשון מאופיין בשיעור גבוה יחסית של דימומים, הפלות ספונטניות והיווצרות מומים עובריים. לכן, על מנת למנוע חשד לקשר בין קבלת החיסון ותופעות אלו, "אנו ממליצים לנשים הרות שאינן שייכות לקבוצות הסיכון להתחסן החל מהשליש השני".

"נשים בסיכון" הכוונה לעובדות מערכת הבריאות או כל קבוצה אחרת שהוגדרה בסיכון לפי משרד הבריאות, או כאלו שבקבוצת סיכון לתחלואה קשה כגון השמנת יתר, סכרת טרום היריונית, יתר לחץ דם ועוד. ההמלצה לגבי נשים אלו, ציינו, היא להתחסן. "בכל שלבי ההיריון, אין כל הוכחה על נזק לעובר או למהלך ההיריון כתוצאה מהחיסון", הסבירו המומחים.

ההמלצה להתחסן ניתנה גם עבור נשים בהיריון בשליש השני או השלישי וכן עבור מניקות. באשר לנשים אשר מתכננות היריון או שנמצאות בטיפולי פריון, ההמלצה היא לקבל את שתי מנות החיסון טרם הכניסה להיריון. מי שכבר קיבלה מנה ראשונה של החיסון וגילתה כי הרתה, מומלץ לה להשלים את המנה השנייה של החיסון לפי לוח הזמנים המקובל.