"אין הוכחה לכך שאדם שהחלים מקורונה לא יכול להידבק בשנית"

מספר ממשלות הציעו לבדוק אנשים שחלו בנגיף, ולהעניק למי שבדמו נמצאו נוגדנים אישור לשוב לחיי שגרה. ארגון הבריאות העולמי שלל זאת בטענה שאין ראיות לכך שאדם שהחלים לא יכול לחלות שוב

זמן צפייה: 02:17

ארגון הבריאות העולמי הודיע היום (שבת) כי אין עדיין הוכחות לכך שאדם שנדבק בנגיף הקורונה חסין מהידבקות שנייה, גם אם פיתח נוגדנים. זאת ברקע הצעות של כמה ממשלות לבצע בדיקות לאנשים, ובכך לספק למי שנמצאו אצלו נוגדנים מעין "דרכון חסינות", כדי שיוכל לשוב לעבודתו או לנסוע ממקום למקום.

לפני כשבועיים, הכריז נשיא ארה"ב דונלד טראמפ על עצירת המימון לארגון הבריאות העולמי עד לעריכת ביקורת בנושא ההתמודדות עם נגיף הקורונה. טראמפ העביר ביקורת חריפה על הארגון וציין שהביקורת תסקור את החלק של הארגון ב"בחוסר ניהול חמור של התפשטות נגיף הקורונה".

דוגמית פלזמה נבדקת לפני טיפול בחולה קורונה | צילום: רויטרס

טראמפ אמר במסיבת העיתונאים בבית הלבן שהארגון "נכשל לעשות את תפקידו הבסיסי וחייב לשאת באחריות". עוד טען נשיא ארה"ב שהארגון עודד חוסר שקיפות מצד סין לגברי הווירוס, שככל הנראה הוביל להתפשטות נרחבת יותר שלו - כך לטענת טראמפ. ארה"ב נותנת לארגון בין 400-500 מיליון דולר בכל שנה, ציין הנשיא, והוסיף שסין תורמת בקושי 40 מיליון.

עצירת המימון מטעם ארה"ב תפגע קשות בארגון שכן היא המממנת העיקרית שלו. משרד החוץ הסיני התייחס להצהרת טראמפ ואמר כי על ארה"ב לעמוד בהתחייבויותיה לארגון הבריאות העולמי. גם שר החוץ הגרמני התייחס להצהרה ואמר כי "הווירוס לא מכיר גבולות, חייבים לעבוד ביחד נגדו. חיזוק הארגון הוא אחת ההשקעות הטובות".

גם האיחוד האירופי התייחס להחלטה וגינה אותה: "צר לנו על ההחלטה לעצור את המימון לארגון הבריאות העולמי, אין שום סיבה מספקת שתצדיק את המהלך הזה ברגעים הללו, כשהמאמצים שלהם נחוצים".

תדרוס אדנהום, יו''ר ארגון הבריאות העולמי
תדרוס אדנהום, יו''ר ארגון הבריאות העולמי | צילום: רויטרס

"אם הארגון היה עושה את עבודתו ומביא מומחים רפואיים לסין כדי להעריך אובייקטיבית את המצב על הקרקע ולחשוף את חוסר השקיפות של סין – היה ניתן להכין את ההתפרצות מוקדם יותר עם מעט מאוד מקרי מוות", אמר.