אסירים לפני מורים: תעדוף החיסונים החדש של משרד הבריאות

לפי ההנחיות החדשות, בעדיפות הראשונה לקבל את החיסונים ייכללו גם סוהרים, חברה קדישא ומאושפזים במחלקות גריאטריות • מנכ"ל משרד הבריאות: ייתכן שצעירים יוכלו להתחסן בפברואר

זמן צפייה: 00:41

משרד הבריאות פרסם הערב (חמישי) מסמך המפרט את ההנחיות החדשות בתעדוף החיסונים. הוחלט כי בעדיפות הראשונה לחיסונים ייכללו אסירים וסוהרים, עובדי הגופים המורשים לטיפול בנפטרים ועובדי המתקנים היעודיים לטיפול בנפטרי קורונה, וכן מאושפזים במחלקות גריאטריות. בתוך כך, מנכ"ל משרד הבריאות חזי לוי אמר כי "ייתכן שצעירים יוכלו להתחסן בחודש פברואר".

לאחר שינוי ההנחיות, בעדיפות הראשונה נמצאים לפי הסדר: סגלים רפואיים, דיירי בתי אבות ומוסדות רווחה ומטפליהם, בני 60 ומעלה, בעלי דיכוי חיסוני קשה (כולל בני ביתם ומטפליהם), בעלי רזרבה ריאתית נמוכה ביותר, מטפלים צמודים בקשישים, עובדי חברה קדישא והמתקנים הייעודיים לטיפול בנפטרים, וכן אסירים וסוהרים.

חיסון קורונה
חיסון קורונה | צילום: רויטרס

עוד נמסר כי במצבים בהם נותרו מנות חיסון שיש להשתמש בהן בהקדם כדי שלא ייזרקו, יש לתעדף בני 59-55.

בעדיפות השנייה נכללים לפי הסדר: קבוצות סיכון נוספות (סוכרת, השמנת יתר כללית, מחלה ריאתית משמעותית, יתר לחץ דם, חולים המטולוגיים וכו'), ולאחר מכן קבוצות בחשיפה גבוה כמו מורים וגננות. בהמשך, ייפתח מבצע החיסונים לכלל האוכלוסייה על פי הגעת החיסונים ותזמון הקופות. עוד צוין במסמך כי ניתן לחסן נשים הרות אם הן מעוניינות בכך, במיוחד אם קיימים גורמי סיכון לחשיפה לנגיף או לתחלואה קשה.

במקביל, מנכ"ל משרד הבריאות חזי לוי ערך תדריך לכתבים והסביר כי מתן החיסונים נגד קורונה לקבוצת האוכלוסייה הצעירה עלול להתעכב. לדבריו, "בקצב מתן החיסונים הנוכחי נוכל לחסן את הצעירים באזור חודש פברואר".

עוד אמר לוי כי "משך הסגר לא קשור באופן ישיר לחיסונים - צריך לחסן מספר מיליונים כדי להוריד באופן בולט את התחלואה". מנכ"ל משרד הבריאות אף הסביר כי "הקפאת מבצע החיסונים לא יערוך יותר משבוע שבועיים". לטענתו, "אנחנו רואים עלייה בתחלואה בקרב נערים בגילי 12-17 בכל המגזרים, לכן משרד הבריאות שוקל אפשרות להחריף את ההגבלות על מערכת החינוך. רואים גם עלייה בתחלואה בקרב מורים וגננות".

אמש פורסם לראשונה בחדשות 13 כי עקב ההיענות הגדולה והבלתי צפויה של הציבור להתחסן, במשרד הבריאות חוששים כי החיסונים ייאזלו תוך עשרה ימים, ובעקבות כך הם יצטרכו להקפיא את מבצע "לתת כתף" למשך שבועיים במהלך חודש ינואר. על סמך מלאי החיסונים הקיים, ושקצב המתחסנים היומי יישאר כ-150 אלף, בעוד כעשרה ימים ייאזלו החיסונים.

המשמעות היא שרק מי שקיבל את מנת החיסון הראשונה, יוכל לחזור ולקבל את המנה השנייה. מתחסנים חדשים לא יוכלו לקבל את החיסון. עם זאת, ייתכן ולצוותי הוראה מבוגרים ולאוכלוסיות נוספות בסיכון תינתן האפשרות להתחסן באופן מצומצם, אך לא תהיה פתיחה נרחבת לאוכלוסיות נוספות.