פרסום ראשון: קבוצות סיכון וקשישים יתחילו להתחסן ביום שני

קופות החולים החליטו להקדים את מבצע החיסונים, כך שהאוכלוסיות המתועדפות גבוה במתווה משרד הבריאות יוכלו לקבל את מנת החיסון הראשונה כבר ביום שני - ולא ברביעי כפי שתוכנן קודם לכן

חיסון הקורונה של ענקית התרופות פייזר
חיסון הקורונה של פייזר | צילום: רויטרס

קופות החולים החליטו להקדים את מבצע החיסונים, ולאפשר לאוכלוסיות בסיכון ולקשישים לקבל את מנת החיסון הראשונה כבר ביום שני - ולא ברביעי, כפי שתוכנן קודם לכן. כך פורסם לראשונה היום (חמישי) בחדשות 13.

בנתיים, מכבי שירותי בריאות הודיעה כי נפתחה ההרשמה, והחל משעה זו ניתן לזמן תור לחיסון לשבוע הבא. הקופה, שהסבירה כי היא ערוכה לבצע כ-25 אלף חיסונים ביום, תרכז תחילה את החיסונים בהדרגה ב-24 מתחמים, ובשיא המבצע תפזר אותם על פני כ-300 עמדות, ביותר מ-80 מתחמים ברחבי הארץ.

רן סער, מנכ"ל מכבי, מסר: "בימים בהם מדינת ישראל חצתה את המספר של 3,000 נפטרים כתוצאה מקורונה והתחלואה בעלייה משמעותית, ברור לחלוטין שהחיסון קריטי כדי להגן על הבריאות שלנו ושל הסובבים אותנו, כמו גם להחזיר את המדינה לשגרה. אני ויו"ר מכבי פרופ' משה רוח נהיה המתחסנים הראשונים במכבי ואני קורא כעת לכלל בני ה-60 ומעלה לתאם בהקדם תור לחיסון".

עוד בחדשות 13:

צוותים רפואיים תחילה – מורים בשלב השני: סדר המתחסנים המלא

לקראת הגבלות נוספות? קבינט הקורונה יתכנס ביום ראשון

נשיא צרפת מקרון נדבק בקורונה; ייכנס לבידוד לשבעה ימים

משלוח של מאות אלפי חיסונים שהגיע לישראל
משלוח של מאות אלפי חיסונים שהגיע לישראל

על פי המתווה של משרד הבריאות, ובהתאם להמלצת הוועדה לחיסונים נגד קורונה, בראש מבצע החיסונים תינתן עדיפות לסגלים הרפואיים, שהם: צוותים רפואיים בבתי חולים, קופות חולים, מרפאות פרטיות, מרפאות רופאי שיניים, בתי חולים גריאטריים ופסיכיאטריים, סטודנטים לסיעוד ורפואה בסבבים קליניים וכן לעובדי מד"א וארגוני הצלה. מיד אחריהם יינתנו חיסונים לדיירים ולמטפלים בבתי אבות ובמוסדות רווחה, ואחריהם יהיו אלה מבוגרים בני 60 ויותר ואוכלוסיות בסיכון.

בעדיפות השנייה לקבלת החיסונים נכללות גם המורות והגננות, שנחשבות ל"קבוצות בחשיפה גבוהה". כמוהן, גם עובדים סוציאליים, וכן אסירים וסוהרים בבתי סוהר, חיילי צה"ל ועובדים בגופים הביטחוניים.

אחרי כל אלה, ייפתח החיסון לכלל האוכלוסייה על פי הגעת החיסונים ותזמון הקופות. בשלב זה, מחלימים, נשים בהריון, נשים מניקות וילדים ונוער עד גיל 16 לא יתחסנו. בנוסף אליהם, גם אנשים עם היסטוריה של תגובות יתר קשות או נשים המתכננות להרות - עד חודש לאחר קבלת החיסון השני, לא יתחסנו גם כן.

מקרר לאחסון חיסוני קורונה
מקרר לאחסון חיסוני קורונה | צילום: חדשות 13

אמש פורסם בחדשות 13 כי במערכת הבריאות חוששים שבמקרה של התפרצות בתחלואה - מבצע החיסונים הגדול בהיסטוריה של ישראל ישובש באופן משמעותי, שכן יש כמה בעיות שעלולות להאט את קצב ההתחסנות היומי.

הבעיה הראשונה מתייחסת לכך שמי שנדבק בקורונה אמור הרי להימצא בבידוד ולא יכול לצאת מהבית להתחסן - ודאי לא אם הוא סובל מסימפטומים של הנגיף. כך שנשאי קורונה כלל לא יתחסנו. כמו כן, אדם שקיבל את המנה ובעודו ממתין לקבלת המנה השנייה נדבק - לא יוכל להשלים את הליך ההתחסנות.

חשש נוסף שעלה בקרב הבכירים הוא שרבים אחרים יירתעו להגיע לקופות ולהתחסן, זאת משום שהם עלולים לבוא במגע עם אנשים רבים שיחכו בתור - שחלקם, בשל ההתפרצות המחודשת בכלל האוכלוסייה, יכולים להיות נשאים של הקורונה. בשל כך, התורים בין המתחסנים ירווחו - צעד שגם כן מחבל במבצע, כיוון שכך תיפגע היכולת לחסן רבים בכל יום.