המספרים, האתגרים ותאריך היעד: החיסון של "פייזר" בדרך לישראל

היום צפוי להיחתם ההסכם עם ענקית התרופות האמריקנית, אלא שעד שהישראלים יתחילו להתחסן צפויים לא מעט אתגרים. כמה מנות יגיעו לכאן ומתי, כמה החיסון יעיל ומי יזכה להתחסן ראשון? • מדריך

זמן צפייה: 01:11

החיסון בדרך: יותר משלוש יממות אחרי ההודעה של חברות "פייזר" וביונטק על התוצאות החיוביות, הודיע אמש (חמישי) שר הבריאות יולי אדלשטיין כי החוזה צפוי להיחתם כבר היום וכי החיסון צפוי להגיע לישראל כבר בחורף הקרוב, החל מחודש ינואר. אלא שלמרות האופטימיות, עד שהחיסון המיוחל יהיה זמין לאזרחי ישראל ייקח כנראה עוד זמן רב, ועוד לא מעט אתגרים וקשיים צפויים בדרך.

לפי ההודעה של אדלשטיין, ישראל צפויה לקבל 8 מיליון מנות בסך הכל על פי ההסכם, שיספיקו ל-4 מיליון איש, שכן על מנת שהחיסון יהיה אפקטיבי נדרשות שתי מנות למתחסן. על פי ההערכות ולוח הזמנים הצפוי של החברה, מעט מאוד מנות אם בכלל יגיעו בינואר, עיקר האספקה תגיע כנראה באיזור חודשי האביב וגם אחרי, לאורך שנת 2021. עלות ההסכם מוערכת ביותר מ-100 מיליון דולר.

האתגר הגדול צפוי עוד לפני מבצע החיסונים – שלב השינוע והאיחסון. החיסון שאותו מפתחת פייזר, בשיטת MRNA מצריך את שמירתו בקירור של מינוס 70 מעלות. לאור זאת יידרש מבצע חסר תקדים ומציאת פתרונות שאינם בנמצא כרגע, שגם הם יהיו כנראה יקרים וגם ידרשו זמן. אתגר זה רובץ לפתחה של כל מדינה שתקבל את החיסונים מפייזר, והחשש בעולם הוא שמדינות בעלות אקלים חם באופן מובהק לא יוכלו לעמוד באתגר הזה וייאלצו להסתפק בחיסונים אחרים.

יולי אדלשטיין
8 מיליון מנות חיסון ל-4 מיליון אזרחים. שר הבריאות יולי אדלשטיין | צילום: לע''מ

בנוסף צריך לזכור שנותרו עוד לא מעט שאלות פתוחות בנוגע ליעילותו של החיסון. התוצאות המעודדות שהציגו החברות ביום שני האחרון, שהצביעו על 90% יעילות, הן תוצאות ביניים. שאלות רבות נותרו עדיין ללא מסקנות סופיות, בהן טווח הגילים שבהם החיסון יעיל, עמידות הנוגדנים בגוף המחוסן ועוד.

גם בטיחותו של החיסון, המרכיב ההכרחי הנוסף שנדרש על מנת לאשרו בנוסף ליעילות, עדיין לא מוכחת. אמנם על פי עדויות עד כה תופעות הלוואי שנצפו קלות יחסית, אולם גם כאן נדרש להמתין לממצאי הניסוי הסופיים, שצפויים להתפרסם בשבועות הקרובים.

על פי ההערכות עוד בטרם ינחתו כאן מכולות המשא מלאות במנות חיסון, תגובש תוכנית לאומית לחיסונים על פי קריטריונים. בתחילה יחוסנו האוכלוסיות הרגישות שמוגדרות בסיכון, בעיקר קשישים ובעלי מחלות רקע, ולאחר מכן תחוסן יתר האוכלוסיה.

בישראל ממתינים גם להודעה של חברת "מודרנה" האמריקנית, שצפויה לפרסם בקרוב את תוצאות הביניים שלה מהשלב השלישי בניסוי, ועל פי האינדיקציות שהתקבלו גם הן צפויות להיות חיוביות. כמו "פייזר" גם החיסון של "מודרנה" פועל בשיטת MRNA, ועם האחרונה ישראל חתמה על הסכם מראש, מה שצפוי לחסוך משא ומתן מואץ לקבלת קדימות, כפי שנעשה במקרה של "פייזר".