הנשיא קורא לחסן את האסירים: "אל לנו ליסוג מערכינו היהודיים"

לאחר שהשר אוחנה סירב לחסן את אוכלוסיית בתי הסוהר, ריבלין גיבה את אדלשטיין, שתומך במתן מנות חיסון לאסירים. "אוי לנו אם סדר תעדוף מתן החיסונים יהיה נגוע במניעים פוליטיים"

זמן צפייה: 00:28

נשיא המדינה ראובן ריבלין קרא הבוקר (חמישי) לחסן את אוכלוסיית האסירים בישראל. זאת, לאחר שהשר לביטחון הפנים אמיר אוחנה סירב לתת מנות חיסון גם לאוכלוסיות בסיכון בבתי הסוהר. בפנייתו לשר הבריאות יולי אדלשטיין אמר ריבלין כי "מניעת טיפול רפואי מציל חיים מבני אדם המצויים בכלא איננה עומדת בקנה אחד עם ערכינו, ערכי המדינה היהודית והדמוקרטית - אל לנו להיסוג מערכינו היהודיים והדמוקרטים, המקודשים, שמהווים לנו מצפן מוסרי וערכי".

"לכל אורך תקופת המשבר, החברה בישראל הייתה מוכנה לוותר ויתורים כואבים בשדות החברתי, הכלכלי, הפוליטי והאישי, בשם הערך המקודש של השמירה על חיי אדם, שהיה ועודנו נר לרגלי העם מימים ימימה" המשיך הנשיא. "אוי לנו אם ההנחיות למאבק בקורונה, ובמיוחד סדר תעדוף מתן החיסונים, יהיה נגוע במניעים פוליטיים - דבר שעשוי לפגוע באופן חמור בחיי אדם יקרים, ואף לשחוק את אמון הציבור, השחוק ממילא, באופן התנהלות הרשויות בתוך ימי המשבר שבו אנו מצויים".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

שוב: יותר מ-9,000 נדבקים ביממה – 7.9% מהבדיקות חיוביות

בניגוד להצהרות: רק 100 אלף קיבלו השבוע את מנת החיסון הראשונה

הכניס את האקסית לבידוד ארבע פעמים – למרות שלא נדרשה לכך

Capture
ראובן ריבלין

ריבלין אף הוסיף בפנייתו לאדלשטיין "אני מחזק את ידיך, בבחירתך לגבות את הגורמים המקצועיים, לפיה יש לקדם את מתן החיסונים לאוכלוסיית הכלואים בישראל באופן מיידי – למען שמירה על בריאותם, כמו גם על בריאותם של הסוהרים וסגל שירות בתי הסוהר, ולמען איתנותה של מערכת הבריאות בישראל".

מוקדם יותר השבוע עתרו חמישה ארגוני זכויות אדם לבג"ץ נגד החלטתו של השר לביטחון הפנים, שלא לחסן אסירים, כאשר לטענתם, "ישנה חובה אתית על מדינת ישראל להציע את החיסונים לאוכלוסיית האסירים". במקביל, בלשכת עורכי הדין עובדים גם על הגשת עתירה נגד החלטת אוחנה. על העתירה עובדת עורכת הדין רותם טובול.

אמיר אוחנה
אמיר אוחנה | צילום: חדשות 13

זאת, לאחר שבסוף השבוע שלחה המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עורכת הדין עמית מררי, מכתב לשר לביטחון הפנים, שבו מחתה על החלטתו שלא לחסן אסירים בבתי הכלא, והבהירה לו כי היא ניתנה בחוסר סמכות. אוחנה השיב במכתב משלו כי ההחלטה לא תשתנה.

במכתבה מררי כתבה לשר לביטחון הפנים כי משרד היועץ המשפטי לממשלה סבור שההחלטה לא לחסן אסירים "לא יכולה לעמוד". "זכותם של אסירים ועצורים לקבלת טיפול רפואי מעוגנת בחוק ובפסיקה, ובהתאם לכך – על שירות בתי הסוהר לספק להם שירות רפואי באופן שיבטיח כי זכות זו לא תיפגע כתוצאה מכליאתם", הסבירה המשנה ליועמ"ש. "אין בחקיקה כל מקור סמכות המאפשר לפגוע בזכות זו בהנחיה המנוגדת למתווה משרד הבריאות בנושא זה".

כאמור, אוחנה השיב שלא יהפוך את ההחלטה. "יש לכם, ולכל מי שמעוניין בכך, עד ה-21 בפברואר להגיש את שמכם באחת מרשימות המועמדים לכנסת ה-24 ,ובמידה ותיבחרו לכנסת ולממשלה, בהחלט תוכלו לעשות כן", כתב. "עד אז, הואיל והאחריות על כלל הגופים הכפופים למשרד לביטחון הפנים מונחת על כתפיי, ואת הדין וחשבון לציבור אתן אני, ולא אתם - החלטתי תעמוד בעינה".