הקטנה במקום הסרה: הדור הבא של ניתוחי השקדים בישראל

לאחרונה התברר כי הקטנת שקדים במקום הסרתם מפחיתה משמעותית את הסיכוי לדמם באופן מסכן חיים לאחר הניתוח. "הילדים מתאוששים מהר מאוד מההליך החדש ואפילו לא נשארים לאשפוז" • סטטוסקופ

זמן צפייה: 08:13

ניתוח להסרת שקדים הוא הניתוח השני בשכיחותו בקרב ילדים. החשש העיקרי בניתוח הוא דימום מסכן חיים שקורה אצל כחמישה אחוזים מהמנותחים. בשנים האחרונות התברר כי אידוי של השקד לצד הקטנתו, במקום כריתה והסרה שלו, מקטינה משמעותית את הסיכון לדימום מסכן חיים לאחר הניתוח.

שתי הסיבות העיקריות שמצריכות ניתוח מסוג זה הן חסימה נשימתית שנוצרת מגודל השקדים ודלקות חוזרות ונשנות. ד"ר דוד אולנובסקי, רופא בכיר במחלקת אף, אוזן וגרון בבית החולים שניידר, סיפר על הצורך בניתוח: "כשילד נוחר או ישן בפה בפתוח – הפנים שלו משתנות והלסת התחתונה הולכת אחורה". כמו כן, הוא הסביר מדוע ביצעו עד כה הסרת שקדים מלאה: "שנים רבות היינו נוהגים לבצע הסרה כי זו הייתה השיטה הכי יעילה לטיפול בדלקות חוזרות".

כתבות נוספות ממוסף הבריאות סטטוסקופ:

"פורצי דרך בתחום": המהפכה המגדרית של ענף הרפואה בצה"ל

"רפואה מותאמת אישית": בדיקת הדם שיכולה למנוע סרטן במעי הגס

"Waze למנתחים": מכשיר חדש מזהה את האנטומיה המדויקת של החולים

ניתוח שקדים
ניתוח שקדים | צילום: חדשות 13

כאמור, בשנים האחרונות נמצא כי בניגוד להסרה מלאה, הקטנת השקדים בטכנולוגית אידוי ושאיבה מבוקרת של רקמת השקד מסייעת בהפחתת הסיכון לדימום מסכן חיים. מאחר ובשיטה הניתוחית הזאת, אין מגע עם קליפת השקד והשריר שמחוברים לכלי דם גדולים. הפחד מפני דימום אף הוביל לכך שכמעט ולא ניתן למצוא רופאים במערכת הפרטית שיסכימו לבצע הסרה מלאה של השקדים.

ד"ר יניב אבנר, מנהל השירות במחלקת אף, אוזן וגרון בבית החולים שניידר, סיפר כי "ברירת המחדל אצל ילדים היא הקטנת שקדים. כמעט ולא מבצעים כריתה אלא אם כן יש סיבה אחרת לעשות את זה. הילדים מתאוששים מהר מאוד, כך שאין סיבה אפילו להשאיר אותם באשפוז".

הדמייה של השקדים
הדמייה של השקדים | צילום: חדשות 13