הערכה: הסגר הכללי יוארך לפחות עד סוף השבוע הבא

במשרד הבריאות מתכוונים לדרוש את הארכת ההגבלות בשבוע נוסף, זאת למרות שטרם ברור אם הממשלה תתכנס - שכן נתניהו וגנץ לא הגיעו להסכמות • מדוע הסגר השלישי הוא כישלון שרק מגביר את התחלואה?

זמן צפייה: 03:40

לקראת הדיון בממשלה על הארכת הסגר - שנכון להערב (חמישי) כלל לא בטוח שיתקיים, משרד הבריאות עדכן כי עמדתו הרשמית עליה ימליץ בממשלה היא שיש להאריך את הסגר בשבוע אחד. שלא לייחוס, היו שהודו שגם הארכה של חמישה ימים בלבד אמורה להספיק בשלב הראשון.

עם זאת, כאמור, עדיין לא ברור אם הממשלה אכן תתכנס לדון על ההגבלות, שכן טרם הושגה הסכמה בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לשר הביטחון בני גנץ באשר לשאלת הקנסות. הוויכוח בין השניים עלול להשפיע על מדדי התחלואה, שכן במשרד הבריאות חוששים שאם האכיפה לא תהודק ולא תופעל באופן שוויוני, הסגר לא יהיה אפקטיבי ולא ירתיע את האזרחים.

עניין נוסף הוא מועד הדיון של נתניהו, שצפוי להיפתח ב-8 בפברואר. אם הסגר יוארך בשבוע, תאריך היציאה ממנו יהיה יום פתיחת המשפט. אם כך, הארכה של הסגר מעלה את התהייה כיצד המהלך ישפיע על הפעילות של מערכת המשפט ועל התיק של נתניהו.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

משרד הבריאות ממליץ להימנע מלהתחסן בשליש הראשון של ההיריון

היועמ"ש: יש ניסיונות לפגוע במערכת המשפט במסגרת המאבק בנגיף

לוין מציע: הארכת הסגר זמנית עד יום ב' – אז יאושר חוק הקנסות

הסגר
סגר | צילום: דוברות המשטרה

בתוך כך, במערכת הבריאות דחו הערב יוזמות לפיהן הארכת הסגר תאושר תחת הקלות מסוימות, בהן פתיחת שכבות ספציפיות במערכת החינוך או הקלות במסחר. בינתיים, ניתן לקחת חדשות מעודדות מנתוני מבצע החיסונים כפי שנמסרו מקופות החולים, לפיהם כבר בעשרת הימים הקרובים אמורה להירשם בארץ ירידה בתחלואה הקשה בקרב בני ה-60 ויותר.

בינתיים, בקבינט הקורונה עלה החשש מפני התרחיש הבריטי. שם אומנם נכנסו לסגר כללי, אך משום שההגבלות הוטלו בשלב מאוחר יחסית, וגם בשל המוטציה - בבריטניה נרשמה הדבקה גבוהה יותר.

קורונה בלונדון
קורונה בלונדון | צילום: רויטרס

למה הסגר השלישי לא מוריד את נתוני התחלואה?

ולמרות שעדיין אין החלטה על הארכת הסגר - 21 ימים אחרי שהתחיל, נראה שמדובר בכישלון שרק מגביר את התחלואה. במקום לאפשר את פתיחת המספרות, למשל, שמעוצבות ברובן עם חלונות שקופים, כך שכולים רואים איך הצוות והלקוחות עוטים מסכות, וכולם יודעים שפקח יכול להיכנס בכל רגע ולסגור מקום שלא עומד בתקן - הספרים עוברים מבית לבית ועובדים ללא תו סגול או פיקוח. לא זו בלבד, הם מבקשים מזומן - והרי אסור לעבוד.

כמו הספרים, כך גם הקוסמטיקאיות או מדריכי הכושר, שבמקום לקבל לקוחות במכון מאוורר - מקבלים אנשים במרתף, לא מחייבים בעטיית מסכות - וגם לא חוששים מהפיקוח. בדיוק כך ההדבקה בבית עולה.

הקורונה בישראל
הקורונה בישראל | צילום: רויטרס

אבל אלו לא רק בעלי העסקים, אלא גם אנחנו - האנשים הפרטיים. קשה למצוא הורה שבאמת מנע מהילד שלו להיפגש עם חברים במשך 21 ימים. כשהילדים נפגשים באחד הבתים, רוב הסיכויים שגם הם לא עוטים  מסכות. אם הם היו הולכים לבית הספר - שם הכול מאורגן עם קפסולות, תו סגול ומסכות, אפשר היה לדרוש מההורים שלא לייצר מפגשים חברתיים אחר הצהריים.

אולי הגיע הזמן לחשוב קצת אחרת, להבין שהמוטציות יהיו איתנו בשנים הקרובות ולפתח שגרת חיים חדשה. המומחים קוראים לזה ה"נורמלי החדש", שגרת חיים שמלווה במסכות, שמירת מרחק, תווים סגולים וחיסונים, ולצידם אכיפה אמיתית על כל מי שמפר את ההנחיות.