תביעה נגד חברת "טבע": "הוציאה לפועל הונאה במיליארדי דולרים"

יותר מ-40 מדינות בארה"ב תבעו את היצרנית הישראלית וחברות נוספות, בטענה כי העלו את מחיריהן של כמה תרופות - בחלק מהמקרים ביותר מ-1,000%. "קנוניה על חשבון האזרחים האמריקנים"

זמן צפייה: 04:34

סוכנות הידיעות האמריקנית "בלומברג" פרסמה היום (שבת) כי חברת התרופות הישראלית "טבע" חשודה כי היא עומדת במרכז קנוניה להעלאת מחירים מצד יצרניות תרופות גנריות בארצות הברית. לאחר חקירה כבת חמש שנים, אמש הוגשה נגד מעל לתריסר מנהלים בכירים בחברה תביעה - על ידי יותר מארבעים מדינות בארה"ב. לפי התביעה, היצרניות מואשמות בהעלאת מחיריהן של יותר ממאה סוגי תרופות. בחלק מהמקרים מדובר בהעלאה של למעלה מאלף אחוזים.

עוד דווח, כי מנהלים בכירים של חברות תרופות גנריות מוכרות בעבר ובהווה נתבעו. התביעה הוגשה על ידי ויליאם טונג, התובע הכללי של מדינת קונטיקט, שאמר כי "יש לנו ראיות שמוכיחות שתעשיית התרופות הגנרית הוציאה לפועל הונאה במיליארדי דולרים על חשבון האזרחים האמריקנים. כולנו תהינו למה ביטוח הבריאות שלנו ובמיוחד המחירים עבור מרשמים לתרופות גנריות כל כך יקרים בארצות הברית – זו הסיבה מדוע".

הכניסה למשרדי חרבת טבע נעולה במנעול ושרשרת
הכניסה למשרדי חברת טבע | צילום: ללא קרדיט

המדינות התובעות טוענות כי חברות התרופות הגנריות קשרו קשר על מנת לתאם מחירים לשם העלאתם - על מנת להימנע מתחרות. בין היתר, מוזכרת בתביעה מורין קבנו, סגנית נשיא בכירה לשעבר בחברה. כמו כן, בתביעה מוזכרים שמות של חטיבות ספציפיות בחברות התרופות, דוגמת "אקטביס" ב"טבע". נציגי החברות והבכירים המוזכרים בתביעה, לא הגיבו לדיווח.

חברת טבע מסרה בתגובה: "טבע מודעת לתביעה האזרחית שהוגשה אתמול, הטוענת לתיאום מחירים לכאורה בתעשייה הגנרית, כולל ביחס לטבע. הטענות בתלונה זו, ובתביעה האזרחית באופן כללי, הן בדיוק זה – טענות. טבע ממשיכה לבחון את הנושא באופן פנימי ולא התנהלה בכל אופן אשר עלול להוביל לאחריות אזרחית או פלילית. טבע מספקת תרופות באיכות גבוהה למטופלים בכל העולם ובתוך כך מחויבת לעמוד בכל החוקים והתקנות. אנו נמשיך להגן בנחישות על החברה".