"טבע" תורמת לישראל תרופה למלריה - שעשויה לסייע נגד קורונה

פרסום ראשון: לבקשת הממשלה, החברה תעביר תוך שבועיים 2 מיליון טבליות הידרוקסיכלורוקווין - שהומלצו כטיפול נגד הנגיף. מנכ"ל משרד הבריאות: "יצילו בתקווה הרבה חיים"

זמן צפייה: 01:07

לבקשת ממשלת ישראל, חברת טבע תורמת 2 מיליון טבליות של הידרוקסיכלורוקווין למדינת ישראל - כך פורסם לראשונה הערב (שלישי) בחדשות 13. הטבליות צפויות להגיע תוך שבועיים לארץ. נוסף לכך, יחודש הייצור בישראל של האנטיביוטיקה אזיתרומיצין.

מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב הודה לחברה: "2 מיליון טבליות של הידרוקסיכלורוקווין יצילו בתקווה הרבה חיים".

התרופה הידרוקסיכלורוקווין בבדיקות מעבדה
התרופה הידרוקסיכלורוקווין בבדיקות מעבדה | צילום: רויטרס, חדשות 13

מכתב של טבע לממשלת ישראל: נתרום 2 מיליון טבליות של הידרוקסיכלורוקווין
מכתב של טבע לממשלת ישראל: נתרום 2 מיליון טבליות של הידרוקסיכלורוקווין | צילום: טבע

מכתב תודה ממשרד הבריאות לטבע על תרומת טבליות נגד מלריה
מכתב תודה ממשרד הבריאות לטבע על תרומת טבליות נגד מלריה | צילום: משרד הבריאות

לאחר שקיבלה רוח גבית מרופאים בישראל ובעולם ואף מהנשיא דונלד טראמפ, הצטרף פרופ' דידייה ראולט, מנהל המכון הרפואי למחלות זיהומיות במרסיי שבצרפת, לדעה הקובעת "כי יש טיפול תרופתי למחלת הקורונה"

טראמפ ציין את שם התרופה "כלורוקווין", ואמר לגביה כי "התרופה ידועה כתרופה למלריה, היא קיימת כבר זמן רב והיא חזקה מאוד". פרופ׳ ראולט סמך את דעתו על מחקר שהחל בסין ובו ערכו ניסוי, שלטענתו הוכיח כי שילוב של אנטיביוטיקה מסוג זה בתרופות למלריה - יעיל גם בטיפול בחולים בנגיף קורונה.

קורונה בישראל
קורונה בישראל | צילום: רויטרס

פרופ׳ ראולט הוסיף כי "כשמשווים את אחוז נשאי הנגיף אחרי טיפול תרופתי בשילוב של הידרוקסיכלורוקווין עם אזיתרומיצין, רואים שיש ירידה מרהיבה ממש במספרם״. במחקרו נטלו חלק 24 אנשים, שמהם, לטענתו, שלושה רבעים אובחנו בריאים ואינם נשאו את הנגיף תוך שישה ימים מתחילת הטיפול. לטענתו, הטיפול צריך להינתן לחולים לפני שמצבם מידרדר וכבר דורש הנשמה מלאכותית

בעולם המדעי מסמנים כמה בעיות במחקר הזה. מבין 24 משתתפים -  מטופל אחד מת, שלושה הוצאו לטיפול נמרץ, אחד הפסיק את הטיפול בגלל בחילות ולגבי אחר התברר כי לא נשא את הנגיף. ראולט לא כלל את השישה בחישובי הסטטיסטיקה.

למרות חילוקי הדעות, ביממות האחרונות הודיעו בארה"ב ובאירופה על ניסויים קליניים מבוקרים בתרופות האלה על אלפי חולים וחולות במדינות שונות. על פי פרסומים בישראל, החולה הקשה הראשון בקורונה, נהג האוטובוס שהיה מאושפז בבית החולים "פוריה", טופל בכלורוקווין ומצבו הוקל.