בשל המגפה: בחינות קבלה לפקולטות רפואה באירופה - ייערכו מהבית

לאור משבר הקורונה, החליטו מוסדות אקדמיים באירופה לאפשר בחינות קבלה באופן מקוון למועמדים הישראלים לקראת שנת הלימודים הבאה. בגלל המצב גם ריאיון הקבלה ייערך באפליקציית זום

הרצאה לתלמידי רפואה באוניברסיטה בסלובניה
הרצאה לתלמידי רפואה באוניברסיטה בסלובניה | צילום: shutterstock

אוניברסיטאות ללימודי רפואה באירופה המונות אלפי סטודנטים ישראלים מנסות לשמור על לימודי הרפואה כסדרם ונערכות כבר מעכשיו לשנת הלימודים הבאה. כחלק מההערכות ולאחר מאמצים רבים מטעם מכינת "מדיקל דוקטור" הוחלט על מהלך חסר תקדים שבו לראשונה בעולם יתקיימו מבחני קבלה למוסדות רפואה מובילים מצ׳כיה, קרואטיה וליטא הישר מביתם של הנבחנים בישראל, באופן מקוון.

למעשה, מדי שנה יוצאים מגבולות המדינה בממוצע כ-450 סטודנטים ישראלים חדשים ללמוד רפואה באירופה וזאת במטרה להגשים את חלומם - להיות רופאים שיצילו חיים וילחמו במגפות. בשל המשבר העולמי שנוצר כתוצאה מנגיף קורונה, קרי חוסר הוודאות בנוגע לחזרת הטיסות הסדירות והמגבלות האוסרות על התקהלות רבת משתתפים - החליטו הפקולטות לבצע את מהלך הבחינה מרחוק.

עד היום נציגי הפקולטות היו מגיעים ארצה למספר ימים שבהם הם היו מעבירים את הבחינות ומשגיחים על הנבחנים, בודקים את המבחנים ומזמנים לריאיונות פרונטלים כאן בישראל. בשל המצב, המבחנים מתבצעים באופן מקוון באמצעות תוכנת הזום, כאשר כל מועמד נבחן בביתו ומצלמת המחשב או הטלפון מצלמת אותו ואת החלל שסביבו ועל ידי כך למעשה מוודאים את טוהר הבחינה. חשוב לציין כי על כל קבוצה של 20 נבחנים מתצפת נציג מטעם האוניברסיטה וזאת לאורך כל זמן הבחינה שנמשכת כשעתיים בממוצע.

שיעור לסטודנטים לרפואה
שיעור לסטודנטים לרפואה | צילום: Shutterstock

כמו כן, ראוי לציין גם כי אם בעבר המועמדים היו נדרשים להמתין מספר ימים עד לקבלת ציון הבחינה, הפעם הנבחן מקבל את ציון הבחינה ישירות בסופה ויש ביכולתו לדעת אם הוא עבר לשלב הבא והאחרון – ריאיון הקבלה. לאור המצב הראיונות הפרונטליים מתקיימים במתכונת מקוונת כאשר התשובה הסופית אם המועמד התקבל או לא תגיע לאחר מספר ימים ואם הוא אכן יוכל להתחיל ללמוד באוקטובר 2020.

הבוקר כבר התקיימה לראשונה בחינת הקבלה ללימודי רפואה של אוניברסיטת צ׳ארלס הצ׳כית, אחת האוניברסיטאות המובילות באירופה - במתכונת החדשה.

ד"ר משה כהן, שהוביל את המהלך, סיפר כי "האירופים ידועים כאנשים בעלי תפיסה מסורתית ושמרנית. למרות זאת, לאחר מאמצים רבים מצידנו, לבסוף הם הסכימו לבצע מבחנים מקוונים מביתם של המועמדים הישראלים תוך פיקוח מוקפד של הבוחנים מהאוניברסיטה. מה שמצביע על כמה הם מעריכים את המוסר והאתיקה שלנו (הישראלים) וכן מעוניינים בריבוי סטודנטים ישראלים באוניברסיטאות שלהם, ובלימודי הרפואה בפרט. מדובר בסטודנטים איכותיים מאוד בעלי מוטיבציה יוצאת דופן, המוכנים לעזוב את מדינתם ואת משפחתם בבוא היום, לתקופה של שש שנים, על מנת להגשים את חלום לימודי הרפואה".