המדען הישראלי של מודרנה: צופה שהחיסון יגיע לארץ בתחילת 2021

המנהל הרפואי של חברת התרופות סיפר לחדשות 13 ש"בשבועות הקרובים יהיו תוצאות סופיות של הניסוי", ולכן הוא מעריך שהחיסון נגד הקורונה יגיע ארצה בקרוב. "מה שחשוב שנחסן כמה שיותר מהר"

זמן צפייה: 06:03

המדען הישראלי הפרופסור טל זקס, שמשמש כמנהל הרפואי של חברת התרופות "מודרנה", אמר היום (שני) בריאיון בחדשות 13 כי הוא צופה שהחיסון נגד הקורונה יגיע לישראל בתחילת שנת 2021. לדבריו, "בשבועות הקרובים יהיה לנו תוצאות סופיות של הניסוי - שזה בעצם תוך מספר שבועות". בד בבד, עם פתיחת המסחר ב"וול סטריט", מניית החברה זינקה ב-10%.

עוד אמר זקס כי "אנחנו עובדים על הגברת תשתית הייצור, כך שיש לנו יכולת לספק מיליונים של חיסונים עד סוף השנה הזו בארצות הברית, ובשנה הבאה נתחיל לספק מנות חיסון גם באופן גלובלי ולמדינת ישראל. אין פירוט מדויק של כמה חיסונים לכל מדינה, אך מספיק כדי לחסן חלק ניכר מאלו שבאמת זקוקים לזה. ייקח זמן עד שיהיה לנו חיסון לכולם".

"היכולת לתרגם את החיסון לכלי יעיל קלינית שמונע מחלה דרש מחקר רחב, אבל מאחר שהיינו בין הראשונים שהתגייסו למשימה, היום הראנו שהטכנולוגיה שלנו יעילה", המשיך המנהל הרפואי של חברת התרופות. זקס סירב להשוות בין התוצאות עם חברת התרופות המתחרה, "פייזר", וציין כי "מה שחשוב שבשני המקרים גורמים בלתי תלויים אישרו כי הטכנולוגיה יכולה למנוע מחלה. מה שחשוב זה שיש יותר מחיסון אחד כדי שנוכל לחסן כמה שיותר אנשים כמה שיותר מהר".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

שבוע אחרי פייזר: מודרנה הודיעה – החיסון שלנו יעיל ב-95%

גנץ: "נתמוך בפתיחת כיתות ה'-ו' ו-י"א-י"ב ביישובים הירוקים"

שאשא-ביטון: אפשר היה למצוא דרך להחזיר את התלמידים לבתי הספר

חיסון קורונה של ''מודרנה''
חיסון קורונה של ''מודרנה'' | צילום: רויטרס

ראש הממשלה בנימין נתניהו בתגובה להודעת "מודרנה": "כבר בחודש יוני הנחיתי עם שר הבריאות יולי אדלשטיין לחתום על הסכם לאספקת חיסונים עם החברה. חברת "מודרנה" בישרה לנו היום שהחיסון שלה גילה יעילות של 94.5%. אלה בשורות מצוינות למדינת ישראל. המטרה שלי היא להביא כמה שיותר חיסונים, מכמה שיותר מקורות, לכמה שיותר אזרחים - וכמה שיותר מהר".

מוקדם יותר היום הודיעה חברת התרופות "מודרנה" כי החיסון שהיא מפתחת לקורונה נמצא יעיל בכ-95%, על פי תוצאות ראשוניות. זאת, שבוע לאחר שחברת התרופות "פייזר" בישרה אף היא על תוצאות משביעות רצון לקראת פיתוח החיסון. מודרנה הודיעה כי בכוונתה להגיש בקשה למנהל המזון והתרופות האמריקני לצורך קבלת אישור חירום.

כידוע, ישראל כבר חתמה בעבר על הסכם עם חברת מודרנה, לפיו בתום הניסוי - ובהתאם לתוצאות, החברה תספק לישראל כמיליון מנות של חיסון. עבור צעד זה, שילמה המדינה סכום זמני של 66 מיליון דולרים, שהם כרבע מיליארד שקלים.

חיסון קורונה של ''מודרנה''
חיסון קורונה של ''מודרנה'' | צילום: רויטרס

בניגוד להסכם עם פייזר, מודרנה - שהיא חברה בת עשר שנים, שהונפקה רק לפני כשנתיים ונחשבת לחדשה יחסית בתחום, התחייבה לספק לישראל את החיסונים שלא על בסיס מקום פנוי, שכן ישראל הייתה מהמדינות הראשונות שהקדימו להשקיע בפיתוח החיסון. עם זאת, מספר החיסונים שנקנה ממודרנה קטן מזה שנרכש מפייזר.

בניסוי, שבו השתתפו כ-30 אלף מתנדבים, נמצא כי בקבוצה שקיבלה את החיסון האמיתי לנגיף נרשמו רק חמישה נדבקים בקורונה, ואילו בקבוצה השנייה שקיבלה את הפלסבו, מספר הנדבקים עמד על 90 בני אדם.