אוכלוסיות בסיכון? חוקרים טוענים: חסנו קודם את "מפיצי העל"

מחקרים מראים שכ-20% מהאנשים אחראיים על 80% מסך ההדבקות. מפיצי העל נחשבים לכאלה שפוגשים אנשים רבים ביום יום, וגם ביולוגית יותר מידבקים. האם הם יקבלו עדיפות בהתחלה?

זמן צפייה: 04:19

המרוץ לחיסון: אם הכל יעבוד לפי התוכניות כבר בתחילת 2021 החיסונים לקורונה יגיעו לישראל, ויחל אחד המבצעיים הלוגיסטיים והרפואיים המורכבים שידענו. מספר המנות שיגיע בהתחלה יהיה מוגבל – ועל כן יידרש תיעדוף ברור. ההנחה הרווחת לא רק בישראל אלא בעולם כולו שמי שיקבל את החיסונים בהתחלה הן האוכלוסיות בסיכון ועובדי רפואה וחירום.

אבל כבר עכשיו, עוד לפני שהחל שלב ההפצה יש כבר מי שמאתגר את ההנחה הזאת. חוקרים ברחבי העולם טוענים כי ייתכן שעדיף לחסן קודם את מפיצי העל - כינוי לאנשים שמסוגלים להדביק הרבה אנשים אחרים. למפיצי העל יש תפקיד משמעותי בהפצת הקורונה, חוקרים רבים טוענים שכ-20% מהאנשים אחראיים לכ-80% ממקרי הקורונה בעולם.

חיסון קורונה של ''מודרנה''
מי יקבל עדיפות? חיסון קורונה של ''מודרנה'' | צילום: רויטרס

כך לדוגמא אירוע הדבקה בעיר ניו רושל שבפאתי מדינת ניו יורק, שהפכה למוקד ההתפרצות שם, התבררה בדיעבד כתוצאה של מפיץ על - עורך דין יהודי שנפגש בתוך מספר ימים עם בין 800 ל-1,000 אנשים, בעבודה, בבית הכנסת, בהלוויה ובאירועים אחרים. באותו האופן התפרצויות רבות אחרות של הקורונה בעולם, בקוריאה הדרומית, בסין, ואפילו כאן בישראל, כמו בגימנסיה העברית בירושלים – התבררו בדיעבד כאירוע שמקורו במפיצי על.

מפיצי העל הם ככל הנראה שילוב של מרכיב ביולוגי, מטען נגיפי גבוה יחסית ויכולת הדבקה גבוהה; לצד מרכיב חברתי – אנשים שפוגשים אנשים רבים, בעיקר במקומות סגורים. "האנשים הלא נכונים, במקום הלא נכון, בזמן הלא נכון", מסביר פרופ' ערן סגל ממכון וייצמן.