"סופר יין": הישראלים מהגליל שהפכו את המשקה למזון-על בריאותי

חוקרים מהמכללה האקדמית תל-חי הצליחו לגרום ליין למנוע מחלות לב ולהאט גידולי סרטן: "אנחנו מלחיצים את הענבים והם באופן טבעי מתחילים לייצר חומרים טובים לבריאות שלנו" • סיפור ישראלי

זמן צפייה: 06:58

במשך שנים העולם כולו חוקר את האיכויות הבריאותיות של היין האדום. מחקרים שונים מצאו כי הוא תורם לבריאות הלב, יכול להחליף אימון כושר ואף מאריך חיים. גם אצלנו בישראל מנסים לפצח את סודו. הפעם ב"סיפור ישראלי" מסע בעקבות החוקרים מרמת הגולן שהצליחו להפוך את היין למזון שיכול למנוע מחלות לב ולהאט גידולי סרטן.

במשך שבועות זכו הענבים בכרם האלה שבגליל העליון, כמעט האחרונים שנותרו בסוף העונה, לטיפול VIP. "גילינו שאם אנחנו חושפים את הענבים לשמש ומורידים עלים בשלב מאוד מוקדם, הם מפתחים הגנה כנגד הקרינה - וההגנה הזאת הם נוגדי החמצון", הסביר ד"ר עומר קראין, מו"פ צפון במכון המחקר "מיגל", החברה לפיתוח הגליל, והוסיף כי "מה שקובע מתי יבצרו אותם זה בעצם רמת הסוכר, מחכים לרמת סוכר טובה".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

שיחות מנכ"ל וואלה עם הזוג אלוביץ': כך פעלו עבור משפחת נתניהו

מתווה כחלון לביטול יום השבתון במקרה של בחירות שלישיות

ירדן לא תאריך את חכירת המובלעות, אך הציעה פיצוי כספי לחקלאים

ליאור קינן וד''ר עומר קראין
ליאור קינן וד''ר עומר קראין | צילום: חדשות 13

כוס יין אדום אחת ביום היא אחת ההמלצות התזונתיות הכי מהנות שיש. כבר בשנות ה-90 מחקר ידוע מצא שהצרפתים, שאוכלים לא מעט אוכל רווי שומן אבל גם מקפידים על שתיית כוסית או שתיים של יין ביום, חולים פחות במחלות לב מאשר האמריקנים, מה שזכה לכינוי "הפרדוקס הצרפתי". ביין יש נוגדי חמצון וחומרים נוספים שתורמים להגנה על הגוף שלנו מפני מחלות שונות, אבל הם בריכוז נמוך יחסית, ובהתחשב בריכוז הכוהל שבמשקה - יש גבול כמה אפשר לשתות ממנו. זה מה שהוביל בשלוש השנים האחרונות חוקרים מהמכללה האקדמית תל-חי לחפש את המתכון שיהפוך כוס יין אחת לבריאותית פי כמה וכמה, ל"סופר פוד", מזון בריאותי במיוחד.

"אנחנו לוקחים את הענבים וחושפים אותם ל'סטרס'", הרחיב ד"ר מאיר שליסל, החוג למדעי המזון, המכללה האקדמית תל-חי. "זה כמו שאבא קצת מלחיץ את הילדים שלו כדי שיגיעו להישגים יותר טובים - זה מה שאנחנו עושים, מלחיצים את הענבים. הם באופן טבעי מתחילים לייצר חומרים טובים לבריאות שלנו, ועכשיו החומרים האלה נמצאים בריכוזים של פי ארבע עד פי 35".

בישראל פועלים כ-300 יקבים שמייצרים בכל שנה 42 מיליון בקבוקי יין בשנה. גם בספרד, איטליה, וארצות הברית שותים יין מהגליל ומהגולן. הייצוא זינק בשנה שעברה להיקף של יותר מ-47 מיליון דולר, והתעשייה כולה מגלגלת בישראל בכל שנה יותר ממיליארד שקלים. הפיתוח החדש שמגיע מבירת הפודטק בגליל העליון מכניס בפעם הראשונה את היין לשוק מזונות העל, שמוערך בעולם ביותר מ-18 מיליארד דולר. החקלאים והחוקרים מבינים את הפוטנציאל, וכבר חולמים גם על האקזיט.

בשנה האחרונה נכנסו החוקרים לתוכנית האצה לסטארטאפים של הסוכנות לעסקים קטנים ויוזמה לאומית של היזם אראל מרגלית, במטרה להפוך את המחקר לסטארטאפ הסופר יין הראשון בעולם.