במהלך משבר הנגיף: כשליש מהאוכלוסייה חווה תחושות לחץ וחרדה

סקר של הלמ"ס בחן את החוסן האזרחי בתקופת הקורונה, וגילה כי כ-22% מהאוכלוסייה חשים החמרה במצבם הנפשי. 25% דיווחו כי מצבם הרגשי של ילדיהם החמיר. שיעור הערבים החשים דיכאון - גבוה יותר

קורונה
קורונה | צילום: רויטרס

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה פרסמה היום (חמישי) סקר שבחן את החוסן האזרחי במהלך תקופת הקורונה בקרב בני 21 ומעלה. מהסקר עולה כי 34.3% מהאוכלוסייה חווה תחושות של לחץ וחרדה. תחושת דיכאון מלווה 16.2% מהאוכלוסייה, ותחושת בדידות - 23.5% מהאוכלוסייה. שיעור הערבים החשים דיכאון, לחץ וחרדה - גבוה יותר.

22.5% מבני ה-21 ומעלה דיווחו שמצבם הנפשי החמיר במהלך המשבר, ו-5.4% דיווחו כי מצב בריאותם החמיר. 25.8% מדווחים כי מצבם הרגשי של ילדיהם החמיר. 22.6%, כ-377 אלף איש מאלה שאינם גרים בגפם - מדווחים על מתחים בין בני משק הבית בעקבות המשבר.

55.7% מהאוכלוסייה חוששים מהידבקות בנגיף, ומחצית מהאוכלוסייה (50.3%) חוששים מקושי בכיסוי הוצאותיהם. 16.2% מדווחים כי הם נעזרים במישהו המסייע להם בהבאת מזון, תרופות וכדומה, 45.5% מבני 65 ומעלה.

הקלות בהנחיות משרד הבריאות
הקלות בהנחיות משרד הבריאות | צילום: רויטרס

46.1%, כ-2.5 מיליון איש, מדווחים כי בעקבות משבר הקורונה החמיר המצב הכלכלי שלהם ושל משפחתם. • 14.1%, כ-778.7 אלף איש, מדווחים כי הם או אחד מבני משק ביתם צמצמו את כמות האוכל או הארוחות שהם אוכלים במהלך השבוע האחרון.

רוב הציבור, יותר מ-80%, ממלאים במידה רבה אחר ההנחיות של משרד הבריאות. 38.0% מהאוכלוסייה (48.9% מהערבים) נותנים אמון רב בממשלה בהתמודדותה עם משבר הקורונה, 33.6% נוספים נותנים אמון "במידה מסוימת". שיעור הישראלים שנותנים אמון רב ברשות המקומית של יישוב מגוריהם גבוה יותר: 46.9% נותנים אמון במידה רבה ברשות המקומית (62% מהערבים); 32.2% נוספים -"במידה מסוימת".

הקלות בהנחיות משרד הבריאות
הקלות בהנחיות משרד הבריאות | צילום: רויטרס

כחלק מגל ההקלות החדשות שנכנסות לתוקף, היום נפתחו הקניונים והשווקים - אחרי כמעט חודשיים שהיו סגורים לחלוטין למבקרים.

הקניונים יפתחו תחת שורה של הגבלות; אדם אחד בממוצע בכל 20 מ"ר רבועים, הקניונים התחייבו למנות סדרנים שיספרו את הנכנסים כדי לאכוף את ההגבלה, חובה לעטות מסכות בתוך הקניון, עמדות אלכוג'ל יפוזרו בקניונים השונים. לא יהיו אפליקציות מעקב ואסור לאכול בתוך הקניון.

חדרי כושר יפתחו גם הם היום תחת לא מעט הגבלות, בהן מדידת חום בכניסה לחדר הכושר, הגבלת מספר המתאמנים שיכולים לשהות יחד, שמירת מרחק, חיטוי רציף של המכשירים וצוות המאמנים והמאמנות שיעטו מסכות ויקפידו שלא יהיה מגע פיזי. כל אלה הנחיות כלליות עדיין לא גובשה רשימה מפורטת ומחייבת.