"רפואה מותאמת אישית": בדיקת הדם שיכולה למנוע סרטן במעי הגס

פרופסור ורדה שלו פיתחה עם צוות החוקרים שלה הליך שמסוגל לגלות את המחלה בשלב מוקדם, ובכך למנוע את התפשטותה. "גילינו חולים שלא היו מתגלים בדרך אחרת" • "סטטוסקופ"

זמן צפייה: 06:02

סרטן המעי, כמו כל סרטן, נוצר כאשר יש חלוקה מהירה ובלתי מבוקרת של תאים. במעי הגס, נוצרים תחילה שינויים טרום-סרטניים שיכולים להיראות כגושים קטנים ושטוחים, או כגושים עגולים המכונים "פוליפים". את ה"פוליפים" אפשר לזהות ולכרות בבדיקת קולונוסקופיה, ולכן מגיל 50 מומלץ לעבור את הבדיקה כל עשר שנים. למרות זאת, ישראלים רבים בוחרים שלא לבצע את הבדיקה.

לאחרונה, פרופסור ורדה שלו, מנהלת מכון "קאהן-סגול ו'מכבי' למחקר וחדשנות, יחד עם צוות צוות החוקרים שלה, פיתחה בדיקת דם פשוטה שיכולה למנוע את ההתפשטות של סרטן המעי הגס. התגלית הגדולה של שלו, היא שניתן לחזות בעזרת בדיקת הדם - מהו הסיכון שסרטן המעי הגס מתפתח ממש ברגע זה בגוף האדם.

פרופסור ורדה שלו
פרופסור ורדה שלו | צילום: החדשות 13

"אתה לוקח גיל, מין ואת הספירה שיש בה עשרים מרכיבים, ואפילו ספירה אחת יכולה לנבא שיש לאדם סיכוי לחלות. גילינו 67 אנשים עם המחלה - שלא היו מתגלים בדרך אחרת", אמרה שלו. "רפואה מותאמת אישית, זה ללמוד על מיליונים - וליישם את זה על אחד. לוקחים מידע על מיליוני חולים, מהמון רופאים, ומיישמים את זה עבור רופא בודד וחולה בודד", הוסיפה.

בספירת הדם, אותה בדיקת דם בסיסית שרובנו עושים מדי פעם, מתגלה מידע רב על מה שמתחולל בגופנו. שלו הבינה שגם כאשר הנתונים נשארים בטווח הנורמה, היחס בין כל עשרים הפרמטרים השונים, יחד עם מין וגיל הנבדק, יכולים לנבא בצורה טובה את הסיכוי שהחולה מפתח סרטן במעי הגס. המהלך הוא פשוט, באמצעות רכישה של מאגרי מידע רפואיים מהעולם, הורכבה נוסחה שלפיה ניתן לזהות את הסיכון לחלות במחלה. מרגע שההצלחה שלה הוכחה והיא הוכרה כפטנט, נותר להפעיל אותה על כל חולה וחולה.

הבדיקה פותחה על ידי חברת מדיאל ארלי-סיין, ולאחרונה נכנסה המערכת לשימוש אצל לקוח נוסף - המרכז הרפואי האקדמי St Louis University Health. בין הארגונים הנוספים שיתחילו בחודשים הקרובים להשתמש במערכת נמצאים גם המרכז הרפואי של אוניברסיטת אלבמה, ומערכת בריאות משולבת נחשבת בפנסילבניה.