תוצאות הניסוי קובעות: החיסון הרוסי ספוטניק נמצא יעיל ב-91.6%

כתב העת הרפואי לאנצט פרסם כי בהתבסס על ניסוי ב-20 אלף משתתפים, החיסון, שהוצא לשימוש עוד לפני שאושר סופית, נמצא בטוח לשימוש ומעניק חסינות מלאה מנגיף הקורונה

משלוח של חיסון הספוטניק בנמל התעופה בבוליביה | צילום: רויטרס

החיסון הרוסי ספוטניק 5 נמצא יעיל ב-91.6% מפני הקורונה, וכן הוא הוכרז כבטוח לשימוש וכי הוא מעניק חסינות מלאה מפני הנגיף - כך לפי תוצאות השלב הסופי בניסויים שפורסמו היום (שלישי) בכתב העת הרפואי "לאנצט", בהתבסס על 20 אלף משתתפי הניסוי.

לצד פרסום התוצאות, הפרופסורים איאן ג'ונס ופולי רוי אמרו כי "הפיתוח של ספוטניק 5 עורר ביקורת רבה מכיוון שהוא פותח בחיפזון, עיגל פינות ונעדר שקיפות". עוד הוסיפו: "עם זאת, מהתוצאות עולה באופן ברור כי הוא עומד בכללים המדעיים, וכעת חיסון נוסף מצטרף למאבק בנגיף הקורונה".

כתבות נוספות בחדשות 13 >>

יובל כרמי הוא הפסיכולוג מי-ם החשוד שביצע עבירות מין במטופלות

עומר ינקלביץ' הודיעה לגנץ: לא אתמודד בבחירות הקרובות לכנסת

הפצוע מהירי בטמרה: "ראיתי את המוות בעיניים"; השוטרים נחקרו

חיסון נגד קורונה
חיסון נגד קורונה | צילום: רויטרס

בדומה לחיסון שפיתחה חברת אסטרהזניקה בבריטית, החיסון הרוסי משתמש בתאי וירוס בלתי מזיקים של מחלת ההצטננות, בתור נשאים של הקורונה. מרגע שהם מוחדרים לגוף האדם, הוא נחשף לקוד הגנטי של הנגיף, מזהה אותם כאיום ואז מפתח נוגדנים ספציפים נגד הקורונה, מבלי לסכן את האדם או לגרום לו לנזק.

בנוסף, בניגוד לחיסונים דומים, ספוטניק משתמש בשתי גרסאות מעט שונות של החיסון במנה הראשונה והשנייה - שתי המנות מכוונות נגד הזיזים (spikes) המיוחדים של הנגיף, אך מווקטור שונה. כלומר, שימוש בגרסאות שונות מגביר את הפעילות של המערכת החיסונית יותר מאשר גרסה דומה שניתנת פעמיים. זאת ועוד, תופעות הלוואי מהחיסון הרוסי דומות ליתר החיסונים.

כידוע, החיסון הרוסי הוצא לשימוש עוד לפני שאושר סופית, ולצד רוסיה, ישנן מדינות נוספות שעושות שימוש בספוטניק 5 בהן ארגנטינה, ונצואלה, איראן, איחוד האמירויות, הונגריה והפלסטינים.