מחקר: עישון סיגריות מגדיל פי שניים את הסיכוי לחלות בדיכאון

המחקר כלל כ-2,000 סטודנטים מסרביה ומצא כי אלו שעישנו במהלך חייהם היו בסיכון גבוה בהרבה לסבול מדיכאון - ביחס לבני גילם שמעולם לא צרכו סיגריות. "יש קשר ישיר בין עישון לדיכאון"

עישון סיגריות
עישון סיגריות | צילום: איברהים אבו עטא

במשך עשרות שנים חוקרי בריאות ורופאים הזהירו אותנו מפני הסיכונים הבריאותיים של עישון. עם זאת, אזהרות אלה התמקדו בעיקר בפגיעות גופניות, ביניהם סיכון לחלות בסרטן ריאות, מחלות לב, השפעה שלילית על משקל ילודים, עלייה בלחץ הדם ועוד. היום (רביעי) התפרסם מחקר חדש, שהוביל פרופסור חגי לוין מביה"ס לבריאות הציבור של האוניברסיטה העברית, וממנו עולה קשר בין עישון לבין פגיעה נפשית.

המחקר כלל כ-2,000 סטודנטים וסטודנטיות מעשנים בשתי האוניברסיטאות הסרביות, עם מאפיינים סוציו-אקונומיים וסוציו-פוליטיים שונים. ממצאי המחקר הראו כי סטודנטים שעישנו במהלך חייהם היו בסיכון גבוה פי שניים עד שלושה לסבול מדיכאון מאשר בני גילם שלא עישנו מעולם.

כתבות נוספות בחדשות 13 >> 

מחקר: נהגים שברכבם בקרת שיוט – נוטים יותר להסחות דעת בנהיגה

מחקר: עלייה חדה במספר הפציעות הנגרמות משימוש בסלולרי בהליכה

מחקר: כרבע מהצעירים לא יחבק נשא HIV – לשליש אין ידע בנושא

סיגריה מגולגלת
סיגריה מגולגלת | צילום: אימג' בנק / Getty Images

באוניברסיטת פריסטינה 14% מהמעשנים סבלו מדיכאון לעומת 4% מבני גילם שמעולם לא עישנו. באוניברסיטת בלגרד המספרים היו 19% לעומת 11% בהתאמה. בסך הכל, בשתי האוניברסיטאות המעשנים היו במצב נפשי כללי פחות טוב לעומת הלא מעשנים ואף דיווחו שהם סובלים יותר מתסמיני דיכאון.

"המחקר שלנו מוסיף לעדויות המתגברות כי לעישון ולדיכאון יש קשר הדוק זה לזה", הסביר פרופ' לוין. "למרות שאולי מוקדם מדי לקבוע שעישון גורם לדיכאון, מסתבר כי התמכרות לטבק משפיעה לרעה על הבריאות הנפשית שלנו."

ממצאי המחקר מדגישים את הצורך בתוכניות מניעה והפסקת עישון שמכוונות לצעירים ולסטודנטים. "אני קורא לאוניברסיטאות ולמכללות בישראל להצטרף לרשת של 'אקדמיה נקיה מעישון'", סיכם פרופ' לוין. "הדבר כולל איסור מוחלט של שיווק ופרסום מוצרי עישון וכן פיתוח תכניות למניעה, איתור וטיפול בבעיות נפשיות והתמכרויות בקרב סטודנטים".