מחקר: סימני סרטן עשויים להופיע עשרות שנים לפני התפרצות המחלה

המחקר, שהוא המקיף ביותר שנעשה על גנטיקת התאים החולים עד כה, מצא כי קיים חלון הזדמנויות גדול מהמוכר לאבחון וטיפול בשלבים מוקדמים. "ישנה אפשרות לפתח בדיקות שיזהו את המחלה מוקדם יותר"

רופאה בבית חולים, אילוסטרציה
רופאה בבית חולים, אילוסטרציה | צילום: GettyImages/אימג'בנק

סימנים מוקדמים של מחלת הסרטן עשויים להפיע אפילו כמה עשורים לפני האבחון במחלה, כך עולה ממחקר מקיף במיוחד, שבחן מוטציות גנטיות שעשויות לגרום לתאים בריאים להפוך לממאירים, שפורסם אתמול (רביעי).

"משמעות פיצוח דפוסים אלה היא שכעת ישנה אפשרות לפתח בדיקות גנטיות שיזהו את המחלה מוקדם יותר", אמר פיטר ואן לו, אחד המחברים הבכירים של המחקר, ממכון המחקר קריק שבלונדון, בריטניה. עוד הוסיף: "יש כאן חלון הזדמנויות".

מממצאי המחקר, המבוססים על יותר מ-2,500 גידולים סרטניים ו-38 סוגי סרטן, עולה כי קיים חלון הזדמנויות גדול מהידוע היום לבדיקות, אבחון וטיפול בשלבים המוקדמים של המחלה הקשה. המחקר, שנעשה כחלק ממחקר גדול יותר בתחום הסרטן, הוא המקיף ביותר שנעשה על גנטיקת המחלה עד כה. "מה שיוצא דופן במיוחד הוא שכמה שינויים גנטיים מתרחשים שנים רבות לפני האבחון במחלה, הרבה לפני שמופיעים סימנים אחרים", אמרה החוקרת ואחת ממחברות המחקר, קלמנסי ג'ולי.

לכתבות נוספות בחדשות 13:

האגודה למלחמה בסרטן: 30 אלף חולים בשנה, ירידה מובהקת בתמותה

הדור הבא של טיפולי הסרטן: הקרנה של הגידול על שולחן הניתוחים

תחקיר: כך מבטיח הרב ברלנד לרפא סרטן – באמצעות סוכריות

צוות רפואי
צוות רפואי | צילום: GettyImages/אימג'בנק

הגילוי, שלפיו ניצני המחלה מופיעים שנים לפני זיהוי התסמינים הראשונים, עדיין לא יעשו שינוי מהותי באבחון וטיפול במחלה. למרות זאת, הדבר מעיד על האפשרות שאלה הנמצאים בסיכון לחלות עשויים לקבל טיפול מוקדם יותר.

על פי המחקר, לפחות חצי מהמוטציות הגנטיות מתרחשות בתשעה גנים בסך הכל. כלומר, ישנו מאגר קטן יחסית של תאים העשויים להתפתח ולהפוך לסרטניים. ייתכן שבעתיד, ייעשה שימוש בביופסיה חדשנית על מנת לאתר את מיקום התאים הללו בגוף. "אפשר יהיה לנסות לזהות את המוטציות הגנטיות הללו וליצור הדמייה עבור החולים שאובחנו", אמר ואן לו והוסיף: "בעתיד הרחוק יותר, ניתן יהיה לפתח שיטות שמתמקדות בתאים, ויחסלו אותם לאחר זיהוי בהדמייה - אבל זה כבר מדע בידיוני".

המחקר פורסם במגזין "נייצ'ר" כחלק ממחקר רחב יותר.