"לבושם יש ריח של שתן": תסמיני הקורונה שנשארים גם אחרי ההחלמה

ככל שחולף הזמן, מתרבים המחקרים על תופעות הלוואי שממשיכות ללוות את החולים - גם חודשים אחרי שהבריאו. כמה מהם איבדו את חוש הטעם והריח, ומספרים שהמצב טרם שב לקדמותו. "אורח החיים משתנה"

זמן צפייה: 06:31

מגפת הקורונה נמצאת איתנו קצת יותר משנה, ונדמה שרק עכשיו, הודות למחקרים מקיפים ראשונים, מתחילים להבין את הנזק שהיא משאירה אחריה גם לאחר החלמה ממנה.

מחקר רחב היקף שנערך בבריטניה, בהשתתפות 47 אלף בני אדם במשך 140 יום, מצא כי יותר מ-29% מחולי קורונה בני 65 בממוצע שאושפזו בבתי חולים – נאלצו לשוב ולהתאשפז בתוך ארבעה חודשים לאחר החלמתם, עקב סיבוכים של הנגיף. כלומר, הסיכוי שלהם לחזור לאשפוז שני גדול פי שלושה וחצי לעומת שאר האזרחים. הסיבות הן בדרך כלל בעיות לב, לחץ דם וסוכרת.

נוסף לכך, יותר מ-12% מהחולים שאושפזו – מתו בארבעת החודשים שחלפו. למאושפזי קורונה לשעבר סיכוי של יותר מפי 7 למות בהשוואה לאוכלוסייה הכללית. כאמור, לא מדובר על חולים פעילים – אלא כאלה שהיו חולים, טופלו וכבר הוגדרו מחלימים. ככל שחולף הזמן המומחים הבין-לאומיים מגלים עוד ועוד תופעות לוואי ונזקים שנשארים.

נטע ארזי, החלימה מקורונה וסובלת מפגיעה בחוש הטעם והריח
נטע ארזי, החלימה מקורונה וסובלת מפגיעה בחוש הטעם והריח | צילום: חדשות 13

אחד מהתסמינים שנשארים אצל כמה מהחולים הוא אובדן הטעם והריח. הם לא מצליחים להריח באותה עוצמה ואף התחילו להריח ריחות רעים מהדברים שהכי אהבו. "התופעה נקראת 'פרוסומיה'", הסביר ד"ר דרור דיקר מבית החולים השרון, "ובה כשלושה חודשים אחרי ההחלמה מהקורונה, אנשים מתחילים להריח ריחות שונים ממה שהיו אמורים להריח. זאת פגיעה יותר חמורה, יותר קשה ויותר ממושכת, שבה בעצם הזיכרון ההרחתי של האדם נפגע".

"התחלתי להריח ריח מאוד מוזר של טרפנטין", סיפרה נטע ארזי, שהחלימה לפני שבעה חודשים. "הרחתי אותו מכל דבר: מפרחים, מבשמים, אפילו מהכלב שלי, והתחיל להרגיש לי שמשהו לא בסדר. הבושם האהוב עליי הריח לי הרבה זמן כמו שתן".

במחקר של "ג'ורנל אוף אינטרנל מדיסין" נמצא שכ-74 אחוז מהנבדקים חוו פגיעה כלשהי בחוש הטעם והריח. כ-24% מעידים שגם אחרי חודשיים החושים לא חזרו. "יש ימים מאוד מתסכלים", סיפרה. "זה מביא להרבה שינויים באורח החיים. גם ארוחות משותפות עם המשפחה או עם חברים, אני צריכה להכין אותם שכנראה לא יהיה לי טעים".

בדיקת מטוש
בדיקת קורונה במתחם היבדק וסע | צילום: Shutterstock

עם זאת, דיקר מרגיע: "אצל רוב האנשים הפגיעה הזאת היא חולפת ועוברת, ורק מיעוט מוחלט של האנשים ממשיכים עם הפגיעה". הרופאים ממליצים למי שסובל מהתופעה לעשות אימון ביתי פשוט שנקרא "אימון ריח", אימון שדורש להריח חמישה ריחות שונים וחזקים מדי יום במשך כמה חודשים. בינתיים, המחלימים רק מקווים לקום יום אחד ולהריח שוב הכול, כמו פעם.