מחקר: הסיכון לדלקת בשריר הלב לאחר חיסון קורונה - נמוך מאוד

ממחקר ישראלי, שבחן נתונים של 2.5 מיליון מתחסנים, עולה כי תופעת הלוואי אחרי קבלת חיסון פייזר נדירה. בקרב גברים צעירים - קבוצת הסיכון המוגברת, מדובר בכ-10 מקרים לכל 100 אלף מחוסנים

צעירים עומדים בתור לקבלת חיסון בהיכל מנורה בתל אביב
צעירים עומדים בתור לקבלת חיסון | צילום: חדשות 13

במחקר משותף של מערך הקרדיולוגיה בביה"ח בילינסון ומכון כללית למחקר, שתוצאותיו פורסמו היום (חמישי), עולה כי דלקת בשריר הלב לאחר חיסון קורונה הינה נדירה גם בקבוצה הנמצאת בסיכון המוגבר ביותר שהינה גברים צעירים. במחקר שהינו הראשון מסוגו בעולם שכלל מעקב משולב של בתי חולים וקהילה, עולה גם כי ברובם המוחלט של המקרים שאותרו, המחלה הייתה קלה ולא נמצאו השפעות משמעותיות שלה על תפקוד הלב.

המחקר מבוסס על ניתוח נתונים אנונימיים של 2.5 מיליון מטופלי כללית שחוסנו נגד קורונה בחיסון של פייזר, שרובם המוחלט קיבלו 2 מנות חיסון, ונבדקו במהלכו השכיחות והחומרה של דלקת שריר הלב לאחר קבלת החיסון.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

פרס אופיר, החרם והסערה: הסרט "ויהי אור" ייצג את ישראל באוסקר

סער: מעריך שאביא בשבוע הבא חוק האוסר לנאשם להרכיב ממשלה

בעקבות התקלות: החובה להציג תו ירוק חדש תידחה בכ-10 ימים

המחקר שילב ניתוח עומק של נתוני תיקי חולים אשר פיתחו דלקת בשריר הלב, על ידי קרדיולוגים של ביה"ח בילינסון בראשות פרופ' רן קורנובסקי ובמסגרתו נעשה איסוף וניתוח של מידע על כל מטופל, הכולל תוצאות מעבדה, הדמיות, טיפול תרופתי ועוד, לאורך תקופה שכללה את זמן הופעת המחלה וכ-12 שבועות לאחר השחרור מבית החולים.

מתוך 2.5 מיליון מחוסנים מעל גיל 16, אותרו 54 מטופלים בלבד שחלו בדלקת שריר הלב במהלך תקופה של עד 42 ימים לאחר קבלת החיסון. מדובר למעשה ב-2.13 מקרים לכל 100,000 מחוסנים: 4.12 בגברים ו-0.23 בנשים.
מהמחקר עלה כי תופעת הלוואי הופיעה יותר לאחר מנת החיסון השניה (69%) מאשר הראשונה, בקרב גברים יותר מאשר אצלך נשים וכן יותר בגילאי 16-29 ביחס למחוסנים מעל גיל 30.

מהמחקר עולה גם כי דלקת שריר הלב בקרב גברים בגילאים 16-29, שהינם הקבוצה בה נצפתה השכיחות המירבית, הגיעה ל- 10.7 מקרים לכל 100,000 מחוסנים.

ד"ר גיא ויטברג, קרדיולוג במערך לקרדיולוגיה בבית החולים בילינסון מסכם כי ״מחקר זה הינו הראשון המאפשר להעריך בצורה אמינה את הסיכון להתרחשות דלקת בשריר הלב, תופעת הלוואי העיקרית שנמצאה קשורה לחיסון כנגד הקורונה. ממצאי המחקר מראים כי מדובר בתופעת לוואי נדירה יחסית, אפילו בקרב גברים צעירים שהינם הקבוצה בעלת הסיכון המוגבר ביותר".