בתקופת הקורונה: "עלייה של 13% בימי האשפוז הפסיכיאטרי בכפייה"

בעקבות תחקיר חדשות 13 על מצב המרכזים הרפואיים לבריאות הנפש, ועדת הבריאות התכנסה לדיון מיוחד. מנהלת המרכז הרפואי מזור: "שואלים את עצמנו האם האשפוז לא גורם נזק יותר מתועלת?"

זמן צפייה: 13:04

ועדת הבריאות של הכנסת קיימה היום (שלישי) דיון בנושא מערך בריאות הנפש בישראל ומצבו הכללי וכן בתקופת משבר הקורונה. הדיון התקיים בעקבות תחקיר חדשות 13 על מצב הקשה של המרכזים הרפואיים לבריאות הנפש. בפתח הדיון הכריזה יו"ר הוועדה ח"כ עידית סילמן כי הוועדה תשים את תחום בריאות הנפש על סדר יומה, תסייר, תדון ותפעל לקידום המענה והתקצוב לתחום. לדבריה: "זה תחום ענק וחשוב מאין כמוהו, שאני אישית מגיעה ממנו ועוסקת בו שנים רבות. יש הרבה מה לעשות ולשפר ואנחנו כאן כדי לדאוג לזה - זמני הטיפול, אופן הטיפול, הרצף הטיפולי, סלי השיקום ונושאים נוספים".

עו"ד דניאל רז, ממונה ארצי על תחום אשפוז כפוי בסיוע המשפטי במשרד המשפטים אמר: אנחנו מגיעים לכאן כנציגים אולי הכי בולטים של המאושפזים בבתי חולים פסיכיאטריים. האנשים שלנו נמצאים שם, פוגשים את המטופלים ואנו מקבלים מהם תיאורים קשים מאוד לגבי מצב המחלקות שחלקן מוזנחות, עד כדי תנאי מחייה שלעיתים אינם ראויים למגורי אדם". עו"ד רז הוסיף:  "יש אשפוזים לא מוצדקים ולצוות אין זמן לבדוק ולהגיע לעובדות. עולות אצלנו גם תלונות קשות על הטרדות מיניות של מטופלות במחלקות, אלימות בין מטופלים ועוד. בהתאם ישנה עלייה במקרי אלימות במחלקות בגלל היעדר תנאי המחייה הבסיסיים, ושכשיש אלימות- מאריכים את האשפוז בכפייה וזה אבסורד. מדובר באנשים שבאו לקבל טיפול רפואי ולעיתים באנשים שלא בחרו להתאשפז. החוויה השלילית במחלקה עלולה להשפיע על אדם באופן שעלול להרע את מצבו במקום להיטיב עמו".

באשר להשפעת משבר הקורונה אמר רז כי: "הנתונים שלנו מצביעים על כך שבתקופת הקורונה חלה עלייה משמעותית בימי האשפוז הפסיכיאטרי בכפייה, 13% במישור הארצי, כשבמחוז תל אביב והמרכז זה מגיע עד כדי 20%. הטיפול בקהילה ספג גם הוא מכה קשה וזה האריך שלא צורך את תקופת האשפוז בכפייה כי לא נמצא מענה אחר למטופלים".

ד"ר קרן בינת, מנהלת המרכז לבריאות הנפש מזור אמרה: 33% מהמאושפזים בבתי החולים אינם מעוניינים להיות שם, אנחנו כחברה החלטנו שהם צריכים להיות שם. אנחנו עובדים עם 3 אנשי צוות, חצי תקן לעובדת סוציאלית וחצי תקן לפסיכולוגית למחלקה של עד 60 איש. זה לא בסדר וזה מעיד יותר עלינו כחברה מאשר על המטופלים. לעתים אנו שואלים את עצמנו האם האשפוז לא גורם נזק יותר מתועלת? אחוז גבוה מהמטופלים מתמודדים עם פוסט טראומה ואי אפשר שזה יהיה גם מהחוויות במהלך הטיפוך בבתי החולים".