סכנת המזון המעובד: מהם הרגלי הצריכה עליהם ממליצים המומחים?

מחקרים רבים קושרים בין מוצרים מעובדים לסכנות בריאותיות שונות. מומלץ להימנע מאכילת מוצרים להם מוסיפים מרכיבים באופן לא טבעי. "יש הרבה חומרים שאפילו לא מאושרים לשימוש במדינות אחרות"

זמן צפייה: 04:22

מחקרים שפורסמו בשנים האחרונות מצביעים על קשר בין מזון אולטרא-מעובד למוות מוקדם, סרטן, דיכאון בקרב בני נוער, ואפילו מקרה אחד שבו נער בריטי הפך חירש ועיוור אחרי עשור של אכילת ג'אנק פוד.

מזון אולטרה מעובד, הוא מזון שכולל מרכיבים שיוצרים צבע, מרקם או טעם, על פי ההגדרה המקובלת בעולם. הדיאטנית הקלינית עדי גודל סולומון מציעה להימנע מאכילת מוצרים המכילים מרכיבים רבים שמוספים באופן לא טבעי, כמו למשל מספרי ה-E: "מספרי E זה בעצם כל החומרים שהחברות מוסיפות. יש הרבה חומרים שאפילו לא מאושרים לשימוש במדינות אחרות".

מזון מעובד
מזון מעובד | צילום: חדשות 13

סולומון מונה מספר המלצות שכדאי לסגל ויתרמו לאכילה בריאה. "המלצה אחת היא לקרוא את הרשימה של הרכיבים. לאכול כמה שיותר צבעים מירקות ופירות. רצוי להשתדל ללכת על סיבים תזונתיים. מבחינת שתייה, לשתות מים בלבד".

חשוב לומר שהסכנות שטמונות בצריכה של מזון אולטרא-מעובד לא נובעות מאכילה לעיתים רחוקות מאוד, אלא כתוצאה מהרגלים קבועים. נעמה גפן היא נטורופתית במקצועה ומנחה סדנאות למעבר לתזונה בריאה באינטרנט. היא ובן זוגה מקפידים עד כמה שאפשר שלא לצרוך מזון מעובד.

לדבריה, שאלת המחיר בהתמסרות לאוכל טרי ולא מעובד איננה בהכרח מהוה בעיה. "בסופו של דבר, הסל הכללי שלך לא חייב לצאת יקר יותר", אמרה נעמה. "אני גם חושבת, שבאורח חיים לא בריא ומעובד, הסל שלך יכול להיות מאוד יקר. אם אתה קונה המון חטיפים, המון מוצרי בשר – זה גם יקר".