ממגש האוכל ועד ידית המושב: לכמה חיידקים אנו נחשפים בטיסות?

בצל בהלת הקורונה, כשהחיידקים מתפשטים מיבשת ליבשת ע"י הנוסעים, תחקיר חדשות 13 ביקש לבדוק עד כמה מלוכלך החלל שבו אנו שוהים מהרגע שבו אנו עולים למטוס • תחקיר המטוסים המזוהמים, חלק א'

זמן צפייה: 17:46

החיידקים מתפשטים מיבשת ליבשת, ממדינה למדינה, על ידי אנשים שמגיעים במטוסים. "אנחנו צריכים להיות מודאגים. כמו שילד חולה מגיע לגן של הילד שלנו - מטוס זה אותו הדבר. זה קופסה סגורה, לא מאוורר יותר מדי. כל חולה שעולה עם איזושהי מחלה זיהומית מדבקת מהווה סכנה לנוסעים סביבו, בצורה חד משמעית", הסביר ד"ר דני שפיגלשטיין, רופא תעופתי וטייס אזרחי, חבר באיגוד הטייסים. "אפילו הנוסע לא תמיד יודע שהוא הנשא, שהוא מביא את המחלה. זה מתגלה רק אחרי זמן מסוים", הוסיף.

בימים שבהם כל העולם מפחד לחטוף קורונה בטיסה, יצא צוות חדשות 13 לבדוק עד כמה מזוהים המטוסים שכולנו טסים בהם. במשך חודשיים בדק הצוות מהי רמת החיידקים בטיסות של חברות התעופה הכי פופולריות בישראל.

לכתבות נוספות בחדשות 13:

ישראלית ב"ספינת הקורונה" סובלת מחום – נבדקה ע"י הצוות הרפואי

מנתב"ג – ועד רומא וניו יורק: כך נראית ההיערכות לקורונה בעולם

חייל תאילנדי פתח במסע ירי, אמריקני מת מהקורונה • כותרות השבת

פנים המטוס
פנים המטוס | צילום: חדשות 13

בבדיקת החיידקים השתתפו מטוסים סדירים היוצאים מנמל התעופה בן גוריון אל כמה יעדים - בהם אתונה, רומא, פריז ומוסקבה. את הבדיקה עושים בתחילת הטיסה - לוקחים מטוש, טובלים אותו בבקבוק מים מינרליים חדש. בשלב הזה, עוברים על האזור הנבדק - ומכניסים למבחנה. לאחר מכן, מכניסים אל המכשיר הנייד, והוא בודק כמה חיידקים נמצאים על המשטח שבדקנו. כל תוצאה שעולה על אלף - מעידה על רמת זיהום גבוהה.

בטיסה של אלאיטליה לרומא, נבדק בתחילת הטיסה המגש שעליו הנוסעים אמורים לאכול. התוצאה שהתקבלה היא - 7,213. כלומר, גבוהה פי שבעה מהתוצאה הרצויה. לאחר מכן נבדקה הידית, שאותה חולקים לעיתים שני נוסעים. המכשיר הציג את התוצאה הגבוהה מאוד - 17,712. כלומר, היא לא רק נראית דביקה, היא גם ממש מזוהמת. בבדיקת חגורת הבטיחות, שבה מוכרחים הנוסעים לגעת בכל טיסה ואפילו מספר פעמים - התקבל המספר 22,234.

מבדיקת חלון בטיסה אחרת, התקבלה תוצאה דומה: 7,291. בטיסת בוקר נוספת, שמתקיימת לאחר לילה שלם שבו ניתן היה לנקות את המטוס, נבדק המגש ומניב את התוצאה - 7,578. החגורה באותה הטיסה - קרוב ל-12 אלף, ואילו הידית - כ-42 אלף.