"המטרה - לברר אם מושג חיסון עדר": ההסכם המלא עם פייזר נחשף

משרד הבריאות חשף את פרטי ההסכם עם ענקית התרופות, ממנו עולה כי הצדדים ידונו פעם בשבוע בתוצאות המחקר. עוד הוסכם כי פייזר תעמיד מטעמה מומחים למחלות זיהומיות לסיוע המבצע

חיסון הקורונה של ענקית התרופות פייזר
חיסון הקורונה של ענקית התרופות פייזר | צילום: רויטרס

משרד הבריאות פרסם היום (ראשון) את פרטי ההסכם עם ענקית התרופות פייזר. מהמסמך עולה כי מטרת הפרויקט היא לנתח ולמדוד את בסיס הנתונים האפידמיולוגי בעקבות השימוש בחיסון, ולברר אם חיסון עדר מושג כאשר אחוז מסויים של האוכלוסייה בישראל יתחסן. העברת הנתונים שנמצאו נשענת על קבלת חיסונים בכמות שתספיק לחיסון עדר בהקדם האפשרי.

עוד עולה מההסכם כי משרד הבריאות יחלוק עם פייזר בנתונים, שיישמרו 15 שנים לפחות, והצדדים ינתחו אותם ביחד, בעוד משרד הבריאות שומר על זכותו לפרסם לכלל הציבור נתונים על בטיחות ויעילות החיסונים. נוסף על כך, משרד הבריאות ופייזר ידווחו במשותף לכתבי עת מדעיים על ממצאי הניתוח של מבצע החיסונים בישראל. יש לציין כי הצדדים ייזמו פרסומים משותפים, אך משרד הבריאות אינו מנוע מליזום פרסומים נוספים משל עצמו.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

פרופ' אש: מי שקיבל 2 חיסונים לא יידרש לבידוד בשל מגע עם חולה

חולדאי עורר סערה: מוסדות התרבות בת"א ייפתחו בפברואר למחוסנים

משה מת לאחר שנותק ממכונת ההנשמה: "איך משאירים חולה לבד?"

חיסון הקורונה של ענקית התרופות פייזר
חיסון הקורונה של ענקית התרופות פייזר | צילום: רויטרס

כמו כן, הצדדים הסכימו להיפגש על בסיס שבועי בשיחת ועידה בווידאו, כדי לדון בתוצאות המחקר. עוד הוסכם כי הצלחת המחקר תלויה בשיעור החדירה של החיסון, ולכן משרד הבריאות יבטיח הפצה מהירה, שמירה על תנאי האחסון הנדרשים, שמירה על בטיחות הלקוחות ואיסוף המידע בזמן. מעבר לכך, פייזר תסייע למשרד הבריאות באמצעות יועצים ומומחים למחלות זיהומיות וחיסונים.

חשוב לציין כי בהסכם אין סעיפים חריגים או העברת מידע לפייזר שעלול לפגוע בפרטיות המטופלים. כמו כן, נראה שמעבר לשיתוף הפעולה הנקודתי עם החברה, משרד הבריאות שומר על זכותו לעשות במידע כל שימוש אחר ולהפיק על בסיסו פרסומים לציבור הרחב. כן יש קישור בין היכולת להפיק את המידע הסטטיסטי שפייזר מבקשת, לבין היכולת לקבל מפייזר מנות בכמות שתספיק לחיסון עדר.

חיסון קורונה
חיסון קורונה | צילום: רויטרס

בשבוע שעבר בכירים במשרד הבריאות חשפו בפני חדשות 13 חלק מההסכם בין חברת התרופות לישראל, מהם עלה כי משרד הבריאות הבטיח לחסן את האוכלוסייה בעיקר בחיסוני פייזר ולא במודרנה. עם זאת, ייתכן שלא מדובר בהכרח בהחלטה מקצועית, אלא בכורח הנסיבות, לאחר שמודרנה סירבה להקדים משלוחים. גורמים בין-לאומיים מסרו כי מדובר בהסכמה שקטה בין ראש הממשלה בנימין נתניהו למנכ"ל פייזר.