עשרות אלפי ישראלים חיים עם התמכרות למשככי כאבים

ארגון ה-OECD הגדיר את התופעה משבר עולמי. לצד תרופות חזקות ומבוססות אופיאטים, הישראלים מתמכרים גם לתרופות ללא מרשם. "זה שהן לא במרשם – לא אומר שהן לא יכולות לפגוע"

זמן צפייה: 06:50

ההתמכרות למשככי כאבים כבר הוגדרה משבר עולמי על ידי ארגון ה-OECD. לא מדובר רק על תרופות המרשם החזקות, גם ההתמכרות לתרופות כמו אדוויל או נורופן נמצאת במגמת עלייה. בישראל 20 אלף בני אדם מכורים למשככי כאבים, ובארצות הברית עשרות אלפים מתו כתוצאה מההתמכרות. שוק משככי הכאבים ללא מרשם בישראל מגלגל כ-300 מיליון שקלים לשנה, וצמח בכשלושה אחוזים בשנה החולפת.

"צריך לזכור שמשככי כאבים, זה שהם לא במרשם לא אומר שהם לא יכולים לפגוע", הסביר ד"ר איתי גור אריה, מנהל המערך לשיכוך כאבים בבית החולים תל השומר. "אקמול במינון גבוה יכול לפגוע בכבד. וולטרן ואדוויל עלולים להחמיר בעיות קיבה עבור מי שסובל מרגישות בקיבה. זה גם יכול להעלות את לחץ הדם למי שסובל מלחץ דם גבוה, ואפילו לגרום להתקפי לב".

בשנים האחרונות חל זינוק במספר המטופלים במשככי כאבים אופיאטים וממכרים. עידו פטוש התמכר למשככי כאבים לאחר שעבר פציעה בידו וקיבל מרשם לפרוקסט. "אני בזמנו לא ידעתי מה זה, הרופא פשוט נתן לי כדורים לחודש ואומר 'בהתחלה קח כדור אחד ביום, אחר כך שני כדורים ביום'. הגעתי למצב שאני לוקח בין 200 ל-300 כדורים בחודש".