התחב"צ מפסיקה לפעול בערב ובסופ"ש; אין לצאת לים, לקניון ולטבע

הממשלה אסרה לצאת מהבית למעט במצבים המחייבים זאת, כגון לעבודה ולרכישת מזון ותרופות. "אין לצאת לגינה, לבריכה, לספריה או לארח חברים". במהלך היום האוטובוסים יסעו רק למרכזים חיוניים

זמן צפייה: 03:24

משבר הקורונה: משרד הבריאות הודיע היום (שלישי) כי הוא מרחיב את האיסור על השהייה מחוץ לבתים. במסגרת ההנחיות החדשות שהוציא המשרד נקבע כי אין לצאת מהבית לפארקים, לים או לבריכה ואין להסתובב בקניונים.

משרד התחבורה הודיע כי פעילות התחבורה הציבורית תופסק בשעות הערב וכן בסופי שבוע. במהלך היום תופעל התחב״צ רק ליעדים המהווים מרכזי תעסוקה חיוניים. שר התחבורה, בצלאל סמוטריץ׳, המליץ: ״הימנעו מנסיעה בתחבורה הציבורית״. בתל אביב-יפו ובגבעתיים אף הופסקה אכיפת דוחות החנייה.

הערב, תופסק התחבורה הציבורית בשעה 22:00. החל ממחר ובכל יום תופסק פעילותה מהשעה 20:00 בערב ועד לפנות בוקר. נוסף על כך, התחבורה הציבורית תפסיק לפעול בסופי השבוע החל מיום חמישי בשעה 20:00 ולמשך כל הסופ״ש. פעילותה תתחדש לפנות בוקר יום ראשון. הפסקת התחבורה הציבורית בערבים ובסופי השבוע תכלול את קווי האוטובוסים, הרכבת והרכבת הקלה.

עוד מסר סמוטריץ׳ כי "מה שעומד לנגד עינינו זה בריאות אזרחי ישראל ושימור מקסימום רציפות תפקודית עבור המשק בהתאם לנסיבות. אנחנו עושים כל שביכולתנו למזער את הפגיעה, ואני פונה לאזרחי ישראל להישמע להנחיות, על אף הקושי. אנחנו בימים קריטים״.

עוד נמסר כי מותרת יציאה למטרת עבודה, אך גם זאת - תחת המגבלות שפורסמו. כמו כן, יציאה מהבית לטובת רכישת מזון והצטיידות בתרופות - מותרת, וכן יציאה לקבלת שירותים רפואיים.

לעומת אלה, יציאה מהבית לאוויר הפתוח - נאסרה. ממשרד הבריאות נמסר כי ״אין לצאת לשמורות הטבע, לגנים או למרחבים ציבוריים אחרים, למעט יציאה של ילדים במסגרת המשפחה בלבד, או עם בעל חיים באופן בודד״.

עוד המליץ המשרד להימנע מאירוח של חברים ומשפחה שאינם מתגוררים בבית, והורה ״לשמור על הקשרים החברתיים באמצעי תקשורת מרחוק״. גם יציאה מהבית לטובת ביקור בספריות ובמוזיאונים - נאסרה.

האיסור תקף גם על קיום חוג מכל סוג שהוא: אין לקיים חוגים כלל, גם לא במספר מזערי של משתתפים - כולל חוגי ספורט במסגרות ציבוריות או פרטיות.

ההיתר החריג היחיד שניתן ליציאה מהבית למטרת ספורט הוא רק אם הפעילות אינה מאורגנת, ובתנאי שלא שוהים במקום יותר מחמישה אנשים המרוחקים זה מזה מרחק של למעלה משני מטרים.

איש צוות רפואה
איש צוות רפואה | צילום: רויטרס

הוראות לאוכלוסייה בסיכון

על קשישים ואנשים בכל גיל הלוקים במחלות כרוניות או במחלות ממושכות של דרכי הנשימה - כולל אסטמה, מחלות אוטואימוניות, מחלות לב וכלי דם, סוכרת, מחלות המדכאות את מערכת החיסון וחולים במחלות ממאירות להקפיד ולהימנע ככל הניתן לצאת מהבית.

לאוכלוסייה זו מומלץ מאוד להימנע מלארח אנשים בביתם, למעט שירותים חיוניים. כמו כן, עליהם להיעזר בחברים ובני משפחה לטובת הבאת אספקה לבית על מנת לא לצאת ממנו.

אנשי משרד הבריאות בודקים מבודדי בית בעקבות נגיף הקורונה
אנשי משרד הבריאות בודקים מבודדי בית בעקבות נגיף הקורונה | צילום: רויטרס

צמצום הצורך ליציאת אנשים מהבית 

בעזרת הכלים הבאים ניתן לצמצם את הצורך ליציאה מהבית:
• עבודה באופן מרוחק, בעזרת שיחות וידיאו ושיחות ועידה.
• הקפדה על מרחק של שני מטרים בין העובדים, על כל מעסיק להקפיד על כך וכן על כללי היגיינה אישית וסביבתית.
• שירותי משלוחים יובאו לסף הבית מבלי שיהיה צורך במפגש פרונטלי.
• טיפולי שיניים : מומלץ לדחות את הטיפולים, ולצאת מהבית רק לטיפולים הכרחיים ובמצבי חירום.
גם בעת יציאה מהבית במצבים המחייבים זאת - יש לצמצם, ככל הניתן, מגע בין אנשים ולשמור על מרחק של שני מטרים לפחות.

רופאים המטפלים בחולי קורונה
רופאים המטפלים בחולי קורונה | צילום: חדשות 13

צריכת שירותי בריאות ותקשורת עם קופת-החולים

משרד הבריאות המליץ כי גם במקרה שבו מתעוררת בעיה רפואית - יש לצרוך שירותי רפואה מרחוק ולא להגיע באופן פיזי למרפאה, ככל האפשר. עוד נמסר כי יש לוודא את דרכי ההתקשרות עם קופת החולים באזור המגורים ולבדוק באמצעות האינטרנט את מהן הנחיות הקופה למקרה שיהיה צורך בשירות רפואי.

אם מתפתחת תחושת מחלה, גם ללא תסמינים נשימתיים - יש להיכנס לבידוד בית ולהימנע ממגע עם בני המשפחה. יש למדוד את חום הגוף פעמיים ביום.

במקרה שקיימת מחלת חום, יש להיכנס מיד לבידוד, ולהישאר בו למשך יומיים שלמים לאחר שהחום ירד. בני המשפחה של החולה צריכים להיכנס לבידוד רק במקרה ומדובר במחלת קורונה.

הכנת מזון למבודדים ולקשישים
הכנת מזון למבודדים ולקשישים | צילום: חדשות 13

כללי התנהגות נוספים למניעת התפשטות הנגיף

• יש להימנע ממגע פיזי - כולל חיבוקים ולחיצות ידיים.
• יש לפתוח דלתות שלא בעזרת כף היד.
• יש להמעיט מלגעת בפנים.
• יש לרחוץ ידיים לעיתים קרובות.
• יש לאוורר את הבית באופן מירבי.
• יש לחטא דלתות וידיות.
• יש להימנע מלנשק מזוזות ותשמישי קדושה אחרים.
• יש להימנע משימוש בכלי אחד לשם אכילה משותפת, וכן להימנע משיתוף אוכל מפה לפה.
• יש להימנע מלעשן סיגריות, סיגריות אלקטרוניות או נרגילות.

עבודה, טיפול רפואי או שמרטפות - מי יכול לצאת מהבית?

גם אם מתעורר צורך בטיפול רפואי דחוף, חל איסור על חולים עם חום ותסמינים נשימתיים לצאת מהבית. זאת, למעט במצבי חירום רפואי.

יציאה לצורך קניית מצרכים חיוניים דוגמת מזון ותרופות - מותרת. במקרה שמדובר בקשישים או באנשים החולים במחלות כרוניות - עדיף שהרכישה תיעשה בהזמנת משלוח, או ע״י עזרה של בן משפחה.

במקרה של פטירה - יש לצמצם ככל האפשר את נוכחות המשתתפים בלוויה למינימום הנדרש. גם בני משפחה קרובים נדרשים לשמור על מרחק של שני מטרים בין אדם לאדם, ויש להימנע משהייה בחללים סגורים.

ניתן לצאת ל-10 דקות הליכה יחידנית במקומות מבודדים או בחצר. יש לרדת לבד במעלית או ללא קרבה לאנשים אחרים. שתי משפחות מורשות לשמור על הפעוטות זו של זו, ובלבד שיהיה זה באופן קבוע עם אותם שמרטפים.

חיטוי המליאה טרם השבעת הכנת ה-23
חיטוי המליאה טרם השבעת הכנת ה-23 | צילום: דינה וולמן - דוברות הכנסת

מרחק של שני מטרים ורחיצת ידיים תכופה - הוראות התנהגות בעבודה ומחוץ לבית

כלל הזהב הוא הקפדה יתרה על מרחק של שני מטרים לפחות בין אדם לאדם, בכל המקומות הציבוריים ובמקומות העבודה. כמו כן, יש למדוד חום טרם היציאה לעבודה.

אם יש חום או שמתעוררים סימני תחלואה נשימתית - אין להגיע לעבודה, ויש להקפיד על כללי הבידוד בבית. משרד הבריאות המליץ לקיים טבלת רישום של חום - בבוקר ובערב.

במקום העבודה יש לרחוץ ידיים בכניסה וביציאה, וכן אחת ל-3 שעות לכל היותר. יש להשתדל, ככל האפשר, שלא לגעת באף ובפה, ויש לרחוץ ידיים לאחר מגע מסוג זה. יש לפזר טישיו או נייר טואלט בזמינות קרובה לכל העובדים.