נתניהו: "אנחנו בדרך להקדמת מתן החיסונים נגד קורונה"

רה"מ אמר בביקורו במתחם החיסונים נגד הנגיף של קופת חולים מכבי שמנות החיסון יינתנו ככל הנראה מוקדם מהצפוי. מנכ"ל משרד הבריאות: נחסן בין 3 ל-4 מיליון ישראלים ברבעון הראשון של 2021

זמן צפייה: 05:34

ראש הממשלה בנימין נתניהו ציין היום (ראשון) במהלך ביקורו במתחם החיסונים של קופת חולים מכבי שנפתח לאחרונה כי "אנחנו בדרך להקמת מתן החיסונים נגד קורונה". נוסף על כך, מנכ"ל משרד הבריאות חזי לוי הבהיר הבוקר כי ברבעון הראשון של שנת 2021 יחוסנו בין שלושה לארבעה מיליון ישראלים.

"היכולת של קופות החולים בארץ לבצע את המשימה מראה לנו שאנחנו כנראה נוכל להקדים את מתן החיסונים לאוכלוסיית ישראל בצורה המיטבית", המשיך נתניהו. "בנוסף לכך אנחנו כמובן מברכים על כך שהרשות הרגולטורית האמריקנית, ה-FDA אישרה את החיסון של פייזר. זה מאפשר לנו לצאת לדרך. אנחנו מתחילים את הסוף של המגפה".

עוד נצטרך להילחם הרבה בפייק ניוז. אז אני רוצה להתחיל להילחם בזה עכשיו. ראינו פרסומים על כך שחסרים דברים. אלה בחזקת שמועות בלבד. לא חסר דבר. יש היערכות יוצאת מן הכלל של 4 קופות החולים. בימים הקרובים נביא בשורה לישראל שתהיה מהמדינות הראשונות בעולם שמתחסנות".

 

שר הבריאות יולי אדלשטיין שביקר עם ראש הממשלה במתחם החיסונים הוסיף כי "ראינו כאן שלבי היערכות מאוד מתקדמים. יכול להיות שהחיסון יתחיל מוקדם יותר, ואולי כבר בשבוע הבא נוכל להתחיל את החיסונים של הצוותים הרפואיים".

הבוקר פורסם דוח אמ"ן, לפיו החיסונים לא צפויים להשפיע באופן ממשי על מהלך המגפה בישראל עד שלהי החורף הנוכחי. על פי הדוח, "עטייה נכונה, נרחבת ושיטתית של מסכות תקניות, המכסות היטב את הפה והאף תוביל להפחתה ניכרת של קצב ההדבקה ותצמצם את ממדי התחלואה. עד לתחילת השפעת החיסונים על תמונת ההדבקה הארצית, זהו האמצעי הפשוט, הזול והזמין ביותר לשמירה על שגרת קורונה".

נוסף על כך, מרכז השליטה הלאומי למאבק בקורונה הזהיר מפני התקהלויות במהלך חג החנוכה, בייחוד של בני הגיל השלישי ואוכלוסיות עם מחלות רקע. כמו כן, המרכז המליץ על הימנעות משירה ואכילה בהשתתפות אנשים רבים ואיוורור של חללים סגורים.

בתוך כך, משרד הבריאות עדכן הבוקר כי 1,288 ישראלים אובחנו אתמול חיוביים לקורונה. זאת, כאשר 2.9% מ-44,810 הבדיקות היו חיוביות. מדובר בשיעור הבדיקות החיוביות הגבוה ביותר בימים האחרונים, שמצביע על המשך המדמה המדאיגה של עלייה בתחלואה.

גבר מקבל חיסון
גבר מקבל חיסון (אילוסטרציה) | צילום: Shutterstock

עוד עולה מהנתונים כי 321 חולים במצב קשה, המספר הנמוך בשבוע האחרון, מהם 128 מונשמים, כשמתוכם 107 מוגדרים במצב קריטי. 117 חולים במצב בינוני. מניין המתים עלה ל-2,983. כ-1,950 אנשי צוות רפואי נמצאים בבידוד.

כמו כן, לאור העלייה במספרי חולי הקורונה, נפתחה בבית החולים הדסה עין כרם שבירושלים מחלקת קורונה נוספת. כעת, פועלות בבית החולים שלוש מחלקות קורונה ויחידת טיפול נמרץ אחת. יש לציין כי המרכז הרפואי הדסה טיפל במספר חולי הקורונה הגבוה ביותר בארץ לאורך החודשים האחרונים, ובימי השיא טופלו במחלקות מעל 150 חולים בו זמנית. לפי שעה, מאושפזים בו 56 חולים, בהם 24 במצב קשה וקריטי, 7 מתוכם מונשמים.

אמש פורסם בחדשות 13 כי במשרד הבריאות שוקלים לוותר על מתווה התעדוף, שקובע אילו אוכלוסיות יהיו הראשונות בישראל לקבל את החיסון - ולחסן ראשית את כלל האוכלוסיה מבלי תעדוף. אם יוחלט לעשות זאת, כל מי שירצה יהיה יכול להתחסן, ורק אם תהיה היענות רבה והמלאי יתחיל לאזול - מתווה התעדוף ייכנס לפועל.

מקרר לאחסון חיסוני קורונה
מקרר לאחסון חיסוני קורונה | צילום: חדשות 13

בנוסף, קופות החולים פנו למשרד הבריאות ואמרו שביכולתן להתחיל לחסן כבר ב-20 בדצמבר. היום ייערך דיון בין נציגי בתי החולים למשרד הבריאות על האפשרות להקדים את המבצע, שיחל רק לאחר קבלת אישור ממשרד הבריאות לחיסון. ההערכה היא כי האישור יתקבל בתוך ימים ספורים.

בתוך כך, בממשלה צפויים לאשר סבב הגבלות נוסף טרם קבלת החיסונים. לפי הערכות מערכת הבריאות בהתאם לנתוני התחלואה, ב-20 בדצמבר יכריזו על תחילת שלב "הריסון המהודק" – שבו מערכת החינוך תיסגר ביישובים אדומים וכתומים, התפוסה בתחבורה הציבורית תרד ב-50% והמסחר ייסגר. אם בתום שלושה שבועות מקדם ההדבקה לא יירד מתחת ל-1 – לפי חישוב זה, ייכנס לתוקף סגר כללי ב-10 בינואר.