בתיה"ס והאוניברסיטאות ייסגרו; גני הילדים ימשיכו לפעול

רה"מ הודיע על השבתת הפעילות במוסדות החינוכיים. בשלב זה ההחלטה אינה כוללת גני ילדים, פעוטונים ומסגרות לחינוך מיוחד ונוער בסיכון. "שיעור התמותה עלול להגיע למספרים גדולים מאוד"

זמן צפייה: 16:13

הקורונה - משבר עולמי: ראש הממשלה בנימין נתניהו הכריז הערב (חמישי) על השבתת הפעילות בבתי הספר ובאוניברסיטאות בשל התפשטות נגיף הקורונה. ההחלטה אינה כוללת לפי שעה את הפעוטונים, גני הילדים, מוסדות החינוך המיוחד ונוער בסיכון. עוד הכריז נתניהו: "קורא להקמת ממשלת חירום לאומית - עד הערב".

"אנחנו באמצע אירוע לאומי שלא היה כדוגמתו בכל חייה של המדינה", אמר נתניהו בפתח דבריו. "ארגון הבריאות העולמי הכריז על מגפה כלל עולמית. היעד העליון שלנו הוא להאט ככל האפשר את קצב ההדבקה, לצמצם את מספר החולים, לטפל בחולים באופן שמערכת הבריאות לא תקרוס, ולהרוויח זמן יקר כדי לנסות למצוא חיסון לנגיף".

"ישראל נקטה בכמה צעדים מרחיקי לכת, יותר מכל מדינה אחרת בעולם. המפתח לניצחון הנגיף הוא מניעת ההדבקה - עד שיימצא חיסון", הסביר ראש הממשלה. "המפתח הוא שמירה על היגיינה אישית, ושמירת מרחק בין בני אדם - רצוי של שני מטרים. במסגרת שמירת המרחק, אנחנו סוגרים את בתי הספר והאוניברסיטאות".

בנימין נתניהו בהצהרה על נגיף הקורונה
בנימין נתניהו בהצהרה על נגיף הקורונה | צילום: חדשות 13

"צפי התמותה הוא בין שניים לארבעה אחוזים בקרב הנדבקים – זה שיעור גבוה מאוד", אמר. "אנגלה מרקל העריכה שבין 40 ל-60 מיליון בני אדם יידבקו במחלה. שיעור התמותה עלול להגיע למספרים גדולים מאוד. לכן אנחנו מנסים לעשות הכול כדי שזה לא יהיה. המגיפה האחרונה שאפשר להצביע עליה שהייתה דומה שאפשר להצביע עליה היא מגיפת השפעת שהשתוללה בספרד ב-1918".

בהמשך דבריו התייחס נתניהו גם למצב הפוליטי: "לפני 53 קמה בישראל ממשלת חירום לאומית. אני קורא להקים עוד הערב ממשלת חירום לאומית ללא היסוסים וללא שום דחיות. זו תהיה ממשלה לתקופה מוגבלת, שתילחם על חייהם של אזרחים, ואחר כך נחזור בדיוק למצב הפוליטי שבו אנחנו נמצאים כרגע. נטפל במשבר בכוחות משותפים כשרק דבר אחד צריך לעמוד נגד עינינו: ביטחון מדינת ישראל. העם שלנו תמיד ידע להתלכד בזמני חירום – זו שעת חירום. כולנו בסירה אחת, למעשה כל האנושות בסירה אחת".

שר הבריאות יעקב ליצמן נשא אף הוא דברים: "כל הצעדים שנלקחו - כולם קשים, אחד יותר מהשני. יש חריגים, ואנחנו נטפל בהם בחומרה. נעשה כל מה שצריך לעשות. בעקבות ראש הממשלה ושר אוצר, קיבלנו במערכת הבריאות תוספת של 800 תקנים למשרד קיבלנו גם 200 רופאים ו-600 אחיות. הגענו ל-750 בדיקות ביום".

[brightcove_iframe video_id='the-main-edition-articles-part-1203202027' autoplay='0' credit='' desc='' kid='1_oixs7zg2' duration='289'']

שר הבריאות יעקב ליצמן על נגיף הקורונה
שר הבריאות יעקב ליצמן על נגיף הקורונה | צילום: חדשות 13

שר החינוך רפי פרץ הצהיר כי "התקבלה החלטה משותפת להשבית את מערכת החינוך, לא כולל את בתי הספר היסודיים עד כיתה ד' – לא כולל". נתניהו תיקן אותו, ופרץ מיהר לתקן: "כולל את כולם". בהמשך, השניים מסרו הבהרה: "ההחרגה היא לגיל הרך, לחינוך המיוחד ולפנימיות וכפרי הנוער. בתי הספר מכיתה א' ואילך – יושבתו החל ממחר. יש צוותים שיתקשו להתייצב בעבודות חיוניות ולכן נדאג למסגרות חירום לטיפול בילדיהם הקטנים".

[brightcove_iframe video_id='the-main-edition-articles-part-1203202036' autoplay='0' credit='' desc='' kid='1_vj9pk2da' duration='197'']

מוקדם יותר היום אמרו פקידים בכירים כי היועץ לביטחון לאומי בלשכת ראש הממשלה מאיר בן שבת תומך בהשבתת מערכת החינוך וההשכלה הגבוהה.

בתוך כך, דרש היום משרד האוצר בדיונים להוציא את כל המורים בישראל לחופשה ללא תשלום ולקצץ את שכרם ב-50%. שר החינוך רפי פרץ התנגד להצעה ואמר כי "בשום אופן לא. אנחנו שלושה שבועות לפני פסח, כופים על המורים את החופשה, לא מוכן בשום אופן שיגעו בשכר של המורים".

בתוך כך, אל על הודיעה כי תשהה את הפעילות למרבית יעדי החברה באופן הדרגתי החל מיום ראשון הקרוב, אך תוסיף לשמר קשר אווירי קבוע לארצות הברית, קנדה, אנגליה, צרפת ודרום אפריקה. פעילות החברה ליעדיה באירופה (פרט ללונדון ופריז) תופסק בהדרגה עד יום ראשון בערב. טיסות אחרונות לבוסטון ולמומביי יצאו ביום ראשון, טיסות אחרונות לסן פרנסיסקו, מוסקבה ובריסל יצאו ביום שני (16 במארס). טיסות אחרונות למיאמי ולוס אנג'לס יצאו ביום רביעי (18 במארס).

ילדה עוטה מסיכה בנתב''ג
ילדה עוטה מסיכה בנתב''ג | צילום: רויטרס

בד בבד, יו"ר מרכז השלטון המקומי חיים ביבס שלח מכתב לראשי הרשויות המקומיות, והנחה לבטל את כל אירועי הרשויות המאפשרים התכנסות קהל בהיקף שמעל ל-100 איש. ההודעה מתייחסת לאירועי יום הזיכרון לחללי צה"ל, יו הזיכרון לשואה ולגבורה, אירועי יום העצמאות וכל אירוע אחר.

בתוך כך, כ-100 בתי מלון נסגרו היום ברחבי הארץ, וכ-100 נוספים ייסגרו ביום ראשון. זאת, בעקבות הנחיות משרד הבריאות. אובדן ההכנסות צפוי להסתכם ביותר מ-10 מיליארד שקלים, וצפויים פיטורים של כ-12 אלף עובדים. בענף מבקשים פיצוי של העברת תקציב ייעודי למשרד התיירות בסך 500 מיליון שקלים.

גם באזורים מוטי תיירות פנים (כגון אילת וים המלח) נסגרים מלונות רבים, והתפוסה יורדת מתחת ל-30%. אובדן ההכנסות למלונות כתוצאה מתיירות נכנסת נאמד בכ-500 מיליון שקלים בממוצע בכל חודש. נוסף לכך ישנה ירידה של כ-60%-70% בתיירות הפנים, ואובדן הכנסות של כ-350 מיליון שקלים בממוצע לחודש.

המשמעות מבחינת כוח אדם היא כאמור פיטורים של כ-12 אלף עובדים, ובנוסף 5,000 עובדי קבלן והוצאה של 12,000 עובדים נוספים לחל"ת.