מלחמה בקורונה או קרבות אגו? תיעוד בלעדי של ניהול המשבר

התלוות למשנה למנכ"ל משרד הבריאות חשפה את אחורי הקלעים ממלחמת היצרים שהתרחשה בעת ניהול התפרצות המגפה, תהליך קבלת ההחלטות, משבר הבדיקות והטלת העוצר על בני ברק. "היו חילוקי דעות"

זמן צפייה: 17:00

היו לא מעט רגעים מעניינים מאחורי הקלעים של משבר מגפת הקורונה בחודשים האחרונים, ביניהם הרגע שבו ראש הממשלה בנימין נתניהו ניסה לשלוט בדרך שבה הסיפור יצטייר בציבור וניסה גם לשלוט על האנשים שמפיצים מסרים שלא תואמים את השקפת העולם שלו. לישיבה הזאת עם ראש הממשלה כתב חדשות 13 נקלע בטעות בזמן שליווה את המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, פרופסור איתמר גרוטו, זה קרה ביום שבו הוחלט להחמיר את ההסגר על ישראל.

זה היה רגע מכונן שבו התברר כי כבר מהרגע הראשון, המלחמה על התודעה היא חלק מהמלחמה בקורונה. נתניהו ביקש "להעביר צד" קולות ביקורתיים כמו פרופסור גבי ברבש שכבר בהתחלה הסתמן כקול ביקורתי בתקשורת נגד התנהלות הממשלה, ופרופסור אייל לשם מבית החולים שיבא שבתל השומר.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

הדיירת מ"משען" שאובחנה בקורונה – נדבקה בעבר בנגיף

משרד הבריאות בעזה: מקרה מוות ראשון מקורונה ברצועה

לא אובחנו חולי קורונה חדשים בסין; טראמפ דורש לפתוח בתי תפילה

איתמר גרוטו ומשה בר סימן טוב
איתמר גרוטו ומשה בר סימן טוב | צילום: משרד הבריאות

כבר בשלביה הראשונים של ההתפרצות ראש הממשלה כינס את צוות המומחים שלו לצד אנשי המל"ל כדי להבין מה עושים. ליצמן עדיין לא אובחן חולה, אבל משום מה הוא בכל זאת לא הוזמן לישיבה שעסקה במגזר שלו. הישיבה היא רגע קריטי בסיפור הזה, ומבהירה עד כמה ליצמן היה מחוץ ללופ ועד כמה ההחלטות התקבלו מעל לראש של האיש שאמור היה לעמוד בראש המערכת. נתניהו ניהל את האירוע לצד מנכ"ל משרד הבריאות, וזה קרה לפני שליצמן נכנס לבידוד ומתברר שגם אחר כך.

"לאורך האירוע הזה, היו ביניהם חילוקי דעות ובסוף קיבלו את דעתו (של בר סימן טוב), אז אני מניח שזה הרגיז אותו (ליצמן)", סיפר גרוטו. אם לומר את האמת, אלה לא היו החריקות היחידות בצמרת המשרד. פרופסור גרוטו, כאמור, אפידמיולוג שכל חייו המקצועיים הובילו אותו לרגע הזה נדחק גם הוא מעט הצידה. גרוטו קיבל לידיו את ניהול המשל"ט המשותף עם המוסד ומערכת הביטחון והיה עסוק רוב הזמן במרדף אחר הציוד החסר, אבל את מספר הפעמים שבהן נפגש עם המנכ"ל אפשר לספור על יד אחת.

בנימין נתניהו
ראש הממשלה בנימין נתניהו | צילום: רויטרס

בכל זאת, אם חוזרים לאותה פגישה מתועדת, נראה שראש הממשלה סמך בעיקר על עצמו, ולמרות הנתונים המעודדים, ראש הממשלה העדיף ללכת על בטוח. יתרה מזאת, באותו הערב הוא המשיך להציג לציבור תמונה של קטסטרופה. כך גם יום למחרת, גם כעבור חמישה ימים וכך זה נמשך לאורך שבועות. עם זאת, הטענה שנתניהו השתמש בקורונה לצרכיו הפוליטיים "מרגיזה" את גרוטו. לדבריו, "זה בכלל לא היה קשור לזה - הדעות היו דעות מקצועיות".

מטעם ראש הממשלה נמסר כי "בזכות הצעדים וההחלטות המהירות שקיבל נתניהו, ניצלו חייהם של ישראלים רבים. התייחסות לקיטועי דברים מתוך מאות דיונים שנמשכו לאורך שעות ארוכות מציגה תמונה חלקית ומעוותת. ראש הממשלה ביקש לתדרך מומחים בעלי השפעה על מדיניות הממשלה כדי שיעזרו לממשלה להציל חיים. בדיון המדובר, התייחס ראש הממשלה רק לפלג הירושלמי שלא נשמע להנחיות ולא לציבור החרדי בכללותו. בדיון הוטל על השר דרעי לגבש תכנית לסיוע ופתרונות לציבור החרדי. הנתונים והמגמות שהוצגו בדיונים הופצו לציבור באופן שוטף ושקוף בדוחות יומיים".

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "הממשלה בכלל ומשרד הבריאות בפרט ניהלו מאות רבות של דיונים לגבי אסטרטגיית ההתמודדות עם הנגיף. לאורך כל הדרך הקפידו ראש הממשלה וגורמי המקצוע במשרד לשמוע את מגוון הדעות לפני קבלת ההחלטות הסופיות. התוצאה של דיונים אלה הייתה החלטות מדויקות בהתאם למאפייני המחלה בכל נקודת זמן. הציבור החרדי, נשמע להנחיות הממשלה, למעט קבוצות שוליים אשר קיימות בכל חברה. ללא קשר לאמור בכתבה, אין זה ראוי להקליט דיונים פנימיים ללא יידוע המשתתפים".

מלשכת השר ליצמן נמסר כי ""השר השתתף באופן פעיל כמעט בכל דיוני הקורונה. בשל העובדה שלשר נקבעו לעיתים מספר דיונים דחופים במקביל, שיגר השר אל חלקם נציג מטעמו שעידכן אותו בכל הפרטים. השר ליצמן אינו עוסק ברכילות ואינו מתייחס לאמירות וציטוטים כאלה ואחרים".