משרד הבריאות שלח הודעות ל-400 איש שאותרו במגע עם חולי קורונה

לאחר השימוש באמצעי המעקב של השב"כ, מאות אנשים עודכנו ששהו בקרבת נדבקים מאומתים - ולכן עליהם להיכנס לבידוד • מ"מ מפכ"ל המשטרה: מוכנים לכל משימה שתוטל עלינו מתוך אחריות לשלום הציבור

זמן צפייה: 00:48

400 ישראלים קיבלו הערב (רביעי) הודעה ממשרד הבריאות, שמיידעת אותם כי שהו בקרבת חולי קורונה - ועל כן צריכים להיכנס לבידוד באופן מיידי. זאת, בעקבות השימוש באמצעי מעקב דיגיטליים של השב"כ, שבאמצעותם ניתן לאתר את המיקומים שבהם שהו אותם אנשים.

משרד הבריאות שלח שתי הודעות - אחת לחולי הקורונה, והשנייה לאנשים שבאו איתם במגע - כאמור 400 במספר.

הודעות שנשלחו למי שאותרו כמגעים של חולים על ידי משרד הבריאות
הודעות שנשלחו למי שאותרו כמגעים של חולי קורונה על ידי משרד הבריאות | צילום: דוברות משרד הבריאות

לשון ההודעה ששוגרה לחולי הקורונה:

[שם פרטי] שלום,
בהתאם לתוצאות הבדיקה, לפיה חלית בקורונה, מבוצעת חקירה אפידמיולוגית כדי לאתר אנשים שנחשפו אליך.
לצורך השלמת החקירה משתמשים באמצעים טכנולוגיים, לפי תקנות שעת חירום.
המידע ישמש את משרד הבריאות רק למטרה זו וימחק בתום הצורך.
מידע בקישור:go.gov.il/corona
לאימות ניתן לחייג 5400*
בברכה
שירותי בריאות הציבור

לשון ההודעה ששוגרה למי שאותר כמגע של חולה:

[שם פרטי] שלום
לפי חקירה אפידמיולוגית היית בתאריך [==/==/==] ליד חולה קורונה.
עליך להיכנס מייד לבידוד עד [==/==/==] להגנה על קרובייך והציבור.
אם יש לך חום, שיעול וכו' נא להתקשר למד"א - 101.
מידע  נוסף בקישור go.gov.il/corona
לאימות ניתן לחייג 5400*
המידע ישמש רק למטרה זו וימחק בתום הצורך.
בברכה
שירותי בריאות הציבור

קורונה בישראל
קורונה בישראל | צילום: רויטרס

ועד איגוד רופאי בריאות הציבור התייחס למהלך והדגיש כי "חקירה אפידמיולוגית דיגיטלית עלולה לסכן את בריאות הציבור". לדבריו, "משרד הבריאות, בשיתוף השב"כ והמשטרה, עושה שימוש בכלים תקדימיים בעלי פוטנציאל נזק, ללא שהתקיים דיון מקצועי וציבורי נאות".

"השימוש בכלים דיגיטלים מעלה לא רק שאלות אתיות קשות שיש ללבנן אלא גם שאלות מקצועיות. קיים סיכון ממשי כי במקביל להודעות הרשמיות תישלחנה הודעות כוזבות. קיים חשש כי אנשים שלא היו מגעים כלל יקבלו הודעה רק כי המכשיר שלהם היה ליד מכשיר אחר, מצב שכלל איננו מהווה הוכחה להיות האדם מגע הדוק לפי ההגדרה האפידמיולוגית המקובלת. זאת כאשר ישראל כבר עושה שימוש נרחב מדי בכלי הסגר הבית למגעים, שרבים מהם כלל אינם מגע הדוק על פי הנחיות משרד הבריאות עצמו. מה גם שהסגר בית למגעים שאינם הדוקים כלל לא מועיל בשלב שכבר יש העברה בקהילה בישראל".

"האופן שבו הוטמע הכלי, במחטף ותוך התעלמות מהשגות של רופאים אפידמיולוגים וגורמים משפטיים, פוגע באמון הציבור. אנו מטילים ספק בשימוש בכלים חדשים ובלתי מוכחים, בעוד שדרך המלך המקובלת של חקירה אפידמיולוגית בעזרת כוח אדם מיומן איננה זוכה לקשב הראוי".

קורונה בירושלים
קורונה בירושלים | צילום: רויטרס

מוקדם יותר הערב,  התייחס מ"מ מפכ"ל המשטרה ניצב מוטי כהן לאפשרות שבה יורחבו ההגבלות במדינה: "משטרת ישראל ערוכה ומוכנה לכל משימה שתוטל עליה על ידי הדרג המדיני מתוקף אחריותה לשלום הציבור וביטחונו".

אתמול אישרה הממשלה פה אחד תקנות לשעת חירום להפעלת כלים דיגיטליים על ידי שירות הביטחון הכללי שיאפשרו איכון טלפונים סלולריים לשם מעקב אחר אזרחים.

הממשלה העבירה תקנות חירום דרקוניות בישיבת ממשלה טלפונית, בהשתתפות הייעוץ המשפטי ולא בהצבעה בכנסת, שיאפשרו לשב"כ ולמשטרה לאכן חולי קורונה, וגם עשרות אלפי ישראלים שיש חשש שנדבקו. התקנות מאפשרות לשב"כ להעביר למשרד הבריאות לא רק איכונים, אלא כל מידע טכנולוגי מהטלפון הסלולרי, כמו רשימת התקשרויות, למעט תוכן השיחות. בניגוד להבטחות הממשלה הנתונים לא יימחקו לאחר 30 יום, אלא יישמרו ל-60 ימים נוספים למשרד הבריאות, שיוכל לעיין בהם.

ראש השב"כ, נדב ארגמן, מסר לאחר אישור הממשלה: "שירות הביטחון הכללי נענה לבקשת הדרג המקצועי במשרד הבריאות מתוך אחריות לאומית והבנה שיש בידינו לסייע בהצלת חיים של אזרחי מדינת ישראל. הפניה התקבלה בשב"כ, לאחר שהתברר שלרשויות אחרות במדינה אין את היכולות הטכנולוגיות הנדרשות, כדי לסייע במאמץ זה. לאחר שהתקיים ברור ראשוני ממנו עלה כי לשב"כ היכולות המתאימות, התקיימה שורה של דיונים עם גורמי משרד המשפטים, בראשות היועץ המשפטי לממשלה, אשר נתן את אישורו לשילוב היכולות הטכנולוגיות של שב"כ במאמץ הלאומי, לצורך הצלת חיים.