עיכוב ותקלות בהעברת דגימות: הכשלים הרפואיים במשבר הקורונה

דו"ח מבקר המדינה מצא היעדר נתונים מלאים בדבר זמני ההמתנה מהבדיקה עד לקבלת התוצאות, תקלות בתיאום בין גורמים שונים וכן אי-עמידה ביעדים במערך החקירות האפידמיולוגיות

זמן צפייה: 02:17

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן פרסם היום (שלישי) דו"ח המתאר את הכשלים הרפואיים שהתקיימו במשבר הקורונה. לפי אנגלמן, הכשלים כוללים היעדר נתונים מלאים בדבר זמני ההמתנה מהבדיקה עד לקבלת התוצאות, תקלות בתיאום בין גורמים שונים וכן אי-עמידה ביעדים במערך החקירות האפידמיולוגיות.

לשאר החלקים בדו"חות המבקר >> 

דו"ח המבקר: הסגר השני – תוצאה של אי-כינוס הממשלה והקבינט

דו"ח מבקר המדינה קובע: מודל החל"ת נחל כישלון

מחסור במחשבים וחוסר מעקב: דו"ח המבקר בנושא הלמידה מרחוק

משבר הקורונה: אין מספיק מידע על אזרחים ותיקים שזקוקים לסיוע

מבקר המדינה מציין בדו"ח כי מפקדת אלון האמונה על מערך החקירות האפידמיולוגיות, הציבה לעצמה יעד של איתור עשרה מגעים. מערך החקירות עמד ביעד בכ-5% מהחקירות באוקטובר 2020, ובכ-20% במחצית דצמבר.

בסוף ינואר 2021, לאחר הורדת היעד לשישה מגעים מפברואר 2021, עמדה המפקדה ביעד זה, אך מתחילת נובמבר 2020 ועד מחצית ינואר 2021 לא הושג היעד שקבעה המפקדה אלון לזיהוי מקור החשיפה - 50% מהחקירות. עם זאת, בתקופות מסויימות היעד כמעט הושג - זוהו מקורות החשיפה ב-47%-48% מהחקירות. אנגלמן ממליץ כי קבינט הקורונה ידון בסוגיית מדיניות האכיפה בנוגע לשיתוף פעולה בחקירות אפידמיולוגיות וינחה את משרד הבריאות והמשטרה לפעול בהתאם למדיניות זו

בנוסף, המבקר שם דגש על מערך הדגימות ובדיקות המעבדה לאבחון נגיף הקורנה. מהדו"ח עלה כי חל היעדר נתונים מלאים במשרד הבריאות בדבר זמני ההמתנה ממועד הדיגום עד לקבלת תוצאות הבדיקה, עיכוב בקצב זרימת הדגימות למעבדות, תקלות בהעברת הדגימות מהגורם הדוגם לגורם המבצע את הבדיקות, ותקלות בתיאום בין הגורמים למיניהם.בנוסף, נעדר מנגנון אוטומטי לבקרה ולמעקב על העברת המידע משלב הדגימות לשלב הבדיקות.

לפי המלצתו של אנגלמן, על משרד הבריאות, משרד הביטחון ופיקוד העורף, לבחון איזה חלק ממערך הדגימות והבדיקות שהוקם יש להמשיך לתפעל, לשמר ולתחזק, כדי שניתן יהיה להפעילו בעת התמשכות המגפה ובשעת הצורך, למשל - במקרים של התפרצות מגפה או זיהום רחב היקף של מי שתייה.

תגובת הליכוד לדו"ח: "נקרא ונלמד את הדו"ח. במבחן התוצאה ראש הממשלה לשעבר נתניהו הוציא את ישראל ראשונה בעולם ממגפת הקורונה בזכות מיליוני החיסונים שהביא - מהר יותר והרבה יותר מכל מדינה אחרת. יותר מכך, ההצלחה הישראלית שימשה מודל לעולם כולו. בימים אלה רואים כיצד ההזמנה מראש של החיסון השלישי לישראל על ידי נתניהו הצילה פעם נוספת חיים רבים".