המסע לחיים: הישראלית הראשונה שעברה השתלת כבד בהיריון ילדה בן

חודשיים אחרי שעברה השתלת כבד בהיריון, הליך נדיר שרק 18 נשים בעולם כולו עברו לפניה, ילדה עולא עמאר תינוק בריא כנגד כל הסיכויים. "הצילו אותי, את העובר שלי ואת המשפחה שלי" • סטטוסקופ

זמן צפייה: 10:57

בבוקר אחד בחודש יוני האחרון עולא עאמר, שהיתה אז בשבוע ה-23 להיריונה, התעוררה כשהיא צהובה לגמרי. היא הובהלה לבית החולים ואובחנה כסובלת מאי ספיקת כבד חדה - מצב מסכן חיים שמצריך השתלת כבד מיידית. היא הועברה לבית חולים בצרפת ולאחר שעברה שם את ההשתלה, חזרה לבית החולים בילינסון ונשארה בו עד ליום הלידה.

השתלת כבד בזמן היריון היא תופעה נדירה – מלבד עולא, 18 נשים בלבד בכל העולם עברו הליך כזה, ורק שלוש מתוכן ילדו תינוקות בריאים. אחרי שניצלו חייה של עולא, הרופאים התרכזו בהבטחת סיכויי ההישרדות של העובר שברחמה. לכולם היה ברור שיהיה קשה להגיע ל-40 שבועות היריון, ואכן הוחלט ליילד אותה בניתוח קיסרי בשבוע 31, לאחר שנמדדו תפקודי כבד לא תקינים והתחזק החשש שהמשך ההיריון יסכן את חייה.

כתבות נוספות בחדשות 13 >>

בשל שיטפונות: עשרות נתקעו בעין עבדת בנגב – אין סכנה לחייהם

"מירי רגב מטורפת": ג'יבריל רג'וב בריאיון על ספורט ופוליטיקה

כדור האושר: כך הפכה ישראל לשיאנית בצריכת כדורים פסיכיאטריים

עולא עאמר, הישראלית הראשונה שעברה השתלת כבד בהיריון ובעלה מג'ד
עולא עאמר, הישראלית הראשונה שעברה השתלת כבד בהיריון ובעלה מג'ד | צילום: חדשות 13

עשרות ניתוחים קיסריים נעשים בישראל כל יום כעניין שבשגרה, אבל את הניתוח של עולא ליוותה דריכות מיוחדת. לצד המומחים להיריון בסיכון גבוה ומומחים ברפואת פגים הגיעו לחדר הניתוח גם מומחי כבד, משתילים ומרדימים בכירים. "מטרת הניתוח היא לשמור על האישה, על העובר ועל הכבד שלה. אתגר רציני", הסביר פרופסור לאוניד אידלמן, ראש מחלקת הרדמה בבילינסון. למרבה השמחה, הניתוח המורכב עבר בהצלחה והתינוק נולד בריא ונשם את נשימותיו העצמאיות הראשונות.

את השינוי אפשר היה לראות על פניה של עולא כמעט מיד. תפקודי הכבד שלה החלו להשתפר שעות אחרי הניתוח. היא שוחררה מבית החולים אחרי שבוע אך בנה הפג נותר באשפוז עד שיעלה במשקל. ארבעה חודשים אחרי ניתוח השתלת הכבד שהציל את חייה וחודשיים אחרי הניתוח הקיסרי המורכב שעברה, עולא סוף סוף אספה את בנה מבית החולים. "מיוני המשפחה שלנו הייתה מפוזרת ועכשיו סוף סוף חוזרים הביתה".