"מצפים שתחזרי להיות מי שהיית": איך נראה היום שאחרי הסרטן?

על פי הערכות, כ-25 אלף ישראלים מחלימים כל שנה מהמחלה, ואז מגלים שהמאבק רחוק מסיום. רק לאחרונה מתפתחת בישראל ההבנה שהבעיות הקוגניטיביות והירידה בתפקוד הן תופעת לוואי נוספת של המחלה

זמן צפייה: 08:19

בעשור האחרון עברה רפואת הסרטן מהפכה של ממש, והצליחה להתאים עד כמה שניתן את הטיפול לסוג הגידול של המטופל או המטפלת. על פי הערכות, כל שנה מחלימים בישראל מסרטן כ-25 אלף בני אדם, ולצד ההזדמנות שהם מקבלים להמשיך בחייהם – החוקרים מקבלים הזדמנות לצבור עוד ידע על החיים שאחרי המחלה, והמחירים שהיא גובה.

"יש איזו ציפייה חברתית שתחזרי להיות בסדר", סיפרה תהילה אל חדד, שהחלימה מסרטן שד מהסוג האלים ביותר. "זהו. סיימת, את בריאה, תמשיכי בחיים. והפער הזה בין הציפייה החברתית למציאות שלך הוא פער שבאופן אישי לי יצר קושי מאוד גדול בתפקוד. לא הבנתי למה אני לא חוזרת להיות כמו שהייתי".

עוד בחדשות 13:

משרדי האוצר והבריאות סיכמו: 500 מיליון שקל תוספת לסל התרופות

איך קרה שעובר מת שנלקח לבדיקה גנטית בבית החולים – אבד?

סרטן, תאונות דרכים ורציחות: אלה גורמי המוות השכיחים בישראל

מחלקת כימותרפיה
מחלקת כימותרפיה | צילום: חדשות 13

מחלימים רבים מסרטן מתארים תופעות של בעיות קוגניטיביות, פגיעה במערכת העצבים וירידה בתפקוד הכללי. "אנחנו מעריכים שמשהו כמו 40% מהם נשארים עם פגיעה קוגניטיבית בינונית עד קלה", הסבירה ד"ר אילה בלוך, פסיכולוגית שיקומית ומנכ"לית המכון הלאומי לשיקום נפגעי ראש. "אנשים שהיו בכירים בעבודה מתארים שפתאום האקסלים לא מסתדרים להם כמו בעבר והם מרגישים פחות חדים".

כעת, כשהקשר בין הירידה הקוגניטיבית שחווים המחלימים מסרטן לבין המחלה מוכח, מוצע טיפול שיקומי המסייע לחזרה לשגרה. "אני בונה מחדש יכולות של קשב, של זיכרון", אמר ידידיה רוזנברג שהחלים מסרטן הודג'קין לימפומה. "אני מקבל כלים איך להתנהל יותר טוב, גם בהקשר עבודה וגם בהקשר הבית, מול המשפחה והילדים והתנהלות מול השגרה השוטפת שהיא ממשיכה גם כשאני פה. השגרה ממשיכה, ההתמודדויות ממשיכות".