רשת של חיים: תיעוד הליך השתלת כליות - בין צ'כיה לישראל

בזכות הליך חדש של המרכז הלאומי להשתלות, ניתן להחליף איברים בין תורמים ממדינות שונות. צוות חדשות 13 תיעד את המבצע - שהציל שישה בני אדם. "מקווה שהכליה שלי תייצג אותנו בכבוד"

זמן צפייה: 03:55

בזכות הליך חדש של המרכז הלאומי להשתלות, ניתן להחליף איברים בין תורמים ממדינות שונות. צוות חדשות 13 תיעד לאחרונה את המבצע, מבתי החולים בילינסון שבפתח תקווה והדסה עין כרם שבירושלים, דרך הטיסה לצ'כיה ועד בית החולים שבפראג - שבסופו ניצלו שישה בני אדם.

כך עובדת השיטה: תורמים ממדינות שונות שאיבריהם לא מתאימים לאחד מבני משפחתם, אך כן מתאימים למישהו מעבר לים - מצילים אותו, ומקבלים כליה אחרת בתמורה. "מקווה שהכליה שלי תייצג אותנו בכבוד", אמרה גלית אטיאס-קיכלמכר, שאמה מחכה שלוש שנים להשתלה.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

תיעוד: הנהג שפגע ברוכבים בשרון מתגאה בשיפורי הרכב – ונותן גז

מיניבוס מזגזג – ועוקף דרך השול: תיעוד הבריונות בכבישי הדרום

החשד: הנערים הזמינו מונית עבור בת ה-14 – ואנסו אותה בביתם

משלוח השתלת כליה לצ'כיה כחלק מפרויקט של המרכז הלאומי להשתלות
משלוח השתלת כליה לצ'כיה כחלק מפרויקט של המרכז הלאומי להשתלות | צילום: חדשות 13

לאחר שהמנתחים בבית החולים בילינסון בפתח תקווה סיימו להוציא שתי כליות, שאחת מהן היא של גלית, רופאים בהדסה עין כרם שבירושלים, הוציאו כליה מגופה של אישה נוספת, שתועבר לבילינסון. "אנחנו מחשבים את הזמן של האמבולנס לבית החולים הדסה והצוות של חדר הניתוח צריך להיות שם מוכן, מרדימים ומנתחים - זה ממש קריטי לנו", הסבירה ד"ר תמר אשכנזי, מנהלת המרכז הלאומי להשתלות שמנצחת על המבצע.

במקביל, בבילינסון הושתל בגופה של מרים, אמה של גלית, כליה שהוצאה מגופה של תורמת ישראלית אחרת, שבן זוגה הוא זה שמקבל את הכליה שתגיע מצ'כיה. לאחר שהצידנית עם הכליה מישראל נחתה בנמל התעופה שבפראג, שם המתין עמיתה של ד"ר אשכנזי, ד"ר פרוינאק, עם הכליה מ'צכיה שתוטס לישראל, הכליה מצ'כיה המשיכה למוקד השלישי של מבצע ההשתלות - הדסה עין כרם בירושלים. כך הביא היום הזה תקווה ללא פחות משישה מושתלי ומושתלות כליה בישראל ובצ'כיה.