המאבק המשותף של תושבי ההתנחלות והכפר הפלסטיני באבק המחצבות

בתקופה האחרונה מתנהלת בשטחים מלחמה של ממש על שימור תוואי השטח - המלחמה במחצבות הלא חוקיות: "האזור הזה הפך לאזור תעשייה שאינו ראוי לחיות בו"

זמן צפייה: 02:11

כשמדברים על עימות וחיכוך ביהודה ושומרון, לא נהוג לחשוב במונחים של איכות הסביבה אבל בתקופה האחרונה מתנהלת בשטחים מלחמה של ממש על שימור תוואי השטח - המלחמה במחצבות הלא חוקיות.

"הנזקים המרכזיים פה זה אבק שמגיע למערכות הנשימה של בני האדם ושל בעלי החיים ושל צומח שייחודי פה למקום", אמר גלעד אך, מנכ"ל "הפורום לישראל ירוקה". "רוב המחצבות זה פשוט מחצבות פיראטיות. עשרות משאיות יוצאות מכל מחצבה מדי יום".

המחצבות הפיראטיות ביו''ש
המחצבות הפיראטיות ביו''ש | צילום: הפורום לישראל הירוקה

"כל האבק מכסה את עצי הזית ומזיק לאנשים", אמר ר', תושב הכפר הפלסטיני ג'מעין. "זה מחריב את היישוב. האזור הזה הפך לאזור תעשייה, לאזור שאינו ראוי לחיות בו. רמת הזיהום כאן גבוהה יותר מבכל אזור אחר".

מפעילי המחצבות הם לרוב פלסטינים מהגדה שמשתלטים על שטח ומסתתים בו אבני בניין, ברוב המקרים בניגוד לחוק. עבודות הפיצוץ והכרייה מעלות ענני אבק גדולים ומסוכנים. נקודת האור היחידה היא שהמאבק לסגירת המחצבות חוצה פוליטיקה ולאום. על ריבונות בשטחים הצדדים לא יכולים להסכים אבל לפחות על הצורך בשמירה על הטבע ואיכות הסביבה אין מחלוקת.