"רציתי להיות המנכ"ל": ריאיון פרישה בלעדי עם פרופסור גרוטו

הוויכוחים עם בר סימן טוב, הביקורות על הפטור שהעניק לטדי שגיא, קבוצות הלחץ שמשפיעות על הממשלה והמבט לעתיד: רגע לפני שיעזוב את תפקיד המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, גרוטו מדבר על הכול

זמן צפייה: 07:47

בשבוע שעבר הודיע הפרופסור איתמר גרוטו כי בתום 13 שנים הוא עוזב את משרד הבריאות. אחרי שכיהן כמשנה למנכ"ל המשרד באחת התקופות הבריאותיות הסוערות בישראל, גרוטו מספר בריאיון בלעדי לחדשות 13 על הוויכוחים עם הבוס לשעבר משה בר סימן טוב, מגיב למבקרים שזעמו על ההקלות שהביא למיליארדר טדי שגיא, טוען כי הלחצים הפוליטיים מאפילים על השיקולים המקצועיים, ומודה: "רציתי להיות המנכ"ל".

עוד בתחילת ימי המגפה, הרבה לפני פרישתם של בר סימן טוב וסיגל סדצקי, דווח באולפנים על יריבות קשה השוררת בין ראשי משרד הבריאות - בעיקר בין גרוטו למנהל שלו, בר סימן טוב. "לפעמים הדעה שלי אולי קצת שונה", הסביר גרוטו את הסיבה לוויכוחים שהתגלו לא פעם בין השניים. מה גם, טען, העובדה שבר סימן טוב לא היה רופא העיבה על היחסים. "הוא בא מהצד הכלכלי ומעולם מאוד אנליטי, כך שאני נהייתי הרופא הבכיר במשרד וזה יצר כל מיני מתחים".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

הרשות הפלסטינית הודיעה על חידוש התיאום הביטחוני עם ישראל

הלחימה באתיופיה: תשעה ישראלים חולצו מאזור הקרבות בתיגראי

הפנטגון הודיע: ארה"ב תפנה אלפי חיילים מעיראק ואפגניסטן

פרופסור איתמר גרוטו
פרופסור איתמר גרוטו | צילום: חדשות 13

ובלי קשר למצב שלו עם מנכ"ל המשרד, בתקופת הלחץ נרשמה מתיחות גם בינו לבין כמה פוליטיקאים. השיא היה כאשר במהלך דיון של ועדת הכלכלה נטש בזעם - והתנתק מהשידור. הבעיה היא, הסביר, "קבוצות הלחץ הספונטניות", כלשונו, שמתארגנות על מנת ללחוץ על מקבלי ההחלטות בשביל שיוכלו לחזור לפעילות מלאה. "יש תהליך כזה, מתחילים להפציץ בווטסאפים - כולל בוטים, ואני חושב שהקבוצות האלה כן משפיעות, הרי הולכים לקראתם".

אחד הרגעים הזכורים מתקופת כהונתו יהיה הרגע שבו התיר לאיש העסקים טדי שגיא להיכנס לארץ מבלי שייאלץ לשהות בבידוד כפי שהחוק מחייב. "זו הייתה תקופה מאוד קשה בשבילי", אמר על הביקורות שקיבל. "אפשר להגיד שזה אחד הרגעים הקשים ביותר שהיו לי במשבר הזה. הופתעתי מהעוצמה שזה גרר". לטענתו, הוא לא ידע על הקשרים של שגיא, "ופתאום, הסיפור התפוצץ מעבר לפרופורציה שבכלל חשבתי שזה יכול להיות".

איתמר גרוטו ומשה בר סימן טוב
איתמר גרוטו ומשה בר סימן טוב | צילום: משרד הבריאות

את ההודעה על פרישה מהמשרד הוציא גרוטו אחרי חופשה במדבר. "אני רציתי להיות מנכ"ל המשרד", סיפר. "כבר כמה שנים טובות עוד התמודדתי על התפקיד, הצעתי את עצמי". הוא, כידוע, לא נבחר ונותר בתפקיד המשנה עד שהחליט, כאמור, לעזוב. הוא מתכוון לחזור לאקדמיה, לקחת שנת שבתון ולנוח מהתקופה האינטנסיבית שעבר - שהפכה אותו לאדם מפורסם, על כל המשתמע מכך. "זה להפוך להיות סלב - ויש לזה מחיר".