ראש המכון הביולוגי: "החיסון יעיל - נתקלנו בעיכובים מיותרים"

פרופ' שמואל שפירא התייחס לתהליך פיתוח החיסון בדיון בוועדת המדע והטכנולוגיה, והצהיר: "התעכבנו בגלל רגולציית יתר". עוד אמר: "בניגוד לחברות אחרות, אנחנו מאוד אחראים בהצהרות שלנו"

זמן צפייה: 06:20

ראש המכון הביולוגי פרופ' שמואל שפירא התייחס היום (שני) לפיתוח החיסון הישראלי והצהיר: "יש לנו חיסון יעיל ובטוח - נתקלנו בדרך בעיכובים מיותרים, רגולציית יתר. להערכתי, היינו יכולים להיות כבר בתוך השלב השלישי". את הדברים אמר בדיון בוועדת המדע והטכנולוגיה בכנסת.

"בניגוד להצהרות של חברות – אנחנו מאוד אחראים באמירות שלנו", הדגיש שפירא. "כנראה החיסון יצריך זריקה אחת, יש לזה משמעות פרקטית עצומה. יש לנו את היכולת לייצר 15 מיליון חיסונים".

שפירא המשיך: "לא בחרנו בדרך שלנו כברירת מחדל אלא בצורה מושכלת, כי חשבנו שזה הדבר נכון והבטוח. בחרנו בשיטה שהיא מודרנית אבל יש לה בסיס. אם לא ניתקל בעיכובים מיותרים נתחיל את שלב 2 בתוך שבוע-עשרה ימים. מקווה להגיע לשלב השלישי באפריל".

המכון למחקר ביולוגי
המכון למחקר ביולוגי | צילום: משרד הביטחון והמכון למחקר ביולוגי

עינב קאבלה, יו"ר וועדת מדע וטכנולוגיה, מסרה בתגובה: "חשוב שנבחרי הציבור יהיו יותר זהירים בהבטחות ובאמירות שנזרקות לחלל האוויר לגבי החיסונים, כך שלא תיווצר תחושת שווא בציבור שהנה עוד רגע יגיע חיסון והמגפה מאחורינו. כולנו עדיין נדרשים להקפיד על התנהלות זהירה ועל מסיכות, ולא נכון לשדר אחרת. המומחים ואנשי המדע הדגישו כי יש עוד נתונים הכרחיים נדרשים, לרבות משלבי הניסוי שעוד לא הושלמו, בכדי להחליט איזה מהחיסונים נכון לאמץ. וכמובן שיש לשים לב למרכיב הבטיחות למתחסנים שצריך להילקח בחשבון בכל החלטה, מהירות היא לא חזות הכל, היא רק מרכיב אחד. אז יש אופטימיות זהירה, אך צריך גם התנהלות אחראית ובטוחה. לגבי המכון הביולוגי, צריך לקדם ולעודד חיסון תוצרת הארץ, חשוב שנקשיב לדברים שנאמרו, הציפייה היא כי הרגולטור לא יביא לקשיים מיותרים בשל רגולציית יתר שמביאה לעיכוב ולא לתועלת".