ישראל הפכה למובילה במבצע החיסונים - בעולם שואלים כיצד זה קרה

11% מאוכלוסיית המדינה כבר קיבלה מנת חיסון ראשונה - וישראל מוקמה בראש הטבלה העולמית. ה"ניו יורק טיימס" ערך סקירה של ניהול המבצע כדי להסביר את ההישג, וגם בחן את חלקו של נתניהו בהצלחה

זמן צפייה: 00:35

כ-11% מאוכלוסיית ישראל כבר קיבלו את מנת החיסון הראשונה נגד קורונה – ובכך, מוקמה ישראל בראש הטבלה העולמית הבודקת את כמות החיסונים שניתנה במדינות השונות לכל 100 איש. מדובר בהישג לא מבוטל שמושך תשומת לב עולמית – ולכן, העיתון "ניו יורק טיימס" ערך סקירה מקיפה של מבצע החיסונים הישראלי, במטרה לנסות ולהסביר את ההצלחה ברקע אי היציבות הפוליטית.

לשם ההשוואה, מציג ה"ניו יורק טיימס" את מיקומה של ישראל ביחס לנתוני מדינות אחרות. בארצות הברית, למשל, פחות מאחוז אחד כבר חוסן, ועוד פחות מכך בכמה מדינות אירופיות. עם זאת, יש לציין, מבחינת כמות המנות שחולקו – סין, ארצות הברית ובריטניה מובילות.

עוד בחדשות 13:

הנגיף שבר שיאים ביום האחרון של 2020: 15 אלף מתו בעולם ביממה

רה"מ בריאיון: "לא שולל שריון מועמד ערבי, יש פוטנציאל למגזר"

כשבועיים לאחר שהחל המבצע: כמיליון ישראלים התחסנו נגד הקורונה

חיסון קורונה
חיסון קורונה | צילום: רויטרס

ה"ניו יורק טיימס", בהתבסס על טענות של מומחי בריאות ישראלים, טוען כי מערכת הבריאות הישראלית, המבוססת על קהילתיות (באמצעות קופות החולים) ודיגיטציה, הוכיחה כי היא מיומנת בתזמור מבצע לאומי שכזה.

"זה סיפור די מדהים", אמר לעיתון האמריקני פרופ' רן בליצר, ראש קבינט המומחים של "מגן ישראל". לדבריו, עם אוכלוסייה המונה 9 מיליון בני אדם, גודלה היחסי הקטן של ישראל משחק תפקיד בהצלחת המבצע. בנוסף, ציטט העיתון את דבריו של שר הבריאות יולי אדלשטיין, שטען כי ההובלה העולמית במבצע החיסונים נובעת מההכנה המוקדמת שקדמה לו.

ישראל לא פרסמה באופן רשמי את כמות מנות החיסון שקיבלה עד כה ואת גובה התשלום עבורן. ה"ניו יורק טיימס" ציטט את אדלשטיין באומרו כי גם אם יתברר שישראל שילמה יותר ממדינות אחרות, המחיר עדיין יהיה שווה את זה כדי לפתוח מחדש את הכלכלה הישראלית בהקדם.

ראש הממשלה נתניהו עם מתחסנת במרכז החיסונים בטירה
מהלך מתוכנן היטב. נתניהו בטירה, היום | צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

בסקירה מוצגים גם הגורמים המעיבים, לטענת העיתון, על ההישג: "חיכוכים פוליטיים, הנחיות מבלבלות וחוסר אמון ציבורי בממשלה". אלו, כך נטען, הביאו לכך שבאוקטובר הגיעה ישראל למצב תחלואה מהגבוהים בעולם באופן יחסי. בעוד שהגבלות הסגר השני שהוטלו בתקופת החגים אכן הפחיתו את מספר הנדבקים, בשבועות האחרונים כידוע נצפתה עלייה נוספת בנתוני התחלואה – שהביאו לסגר שלישי.

הסקירה של ה"ניו יורק טיימס" מבקשת גם לנתח את התנהלותו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בכל הקשור להתמודדות עם המגפה, וזאת ברקע מצבו המשפטי ואי היציבות במערכת הפוליטית. לדבריהם, נתניהו הפך את מבצע החיסונים למשימה אישית: "לוקח קרדיט על חתימת הסכמים והבטחת מיליוני מנות מהחברות השונות". נתניהו, לטענתם, הפך את הסיכוי ליציאה מהירה מהמשבר לאבן דרך במאבקו להישרדות פוליטית. עם זאת, מדגישים בעיתון, ראש הממשלה זכה לתשבוחות על מאמציו גם מצד מבקריו, וזאת לאחר שהופנתה כלפיו אצבע מאשימה בגין ניהול שגוי של המשבר.