ההרעלה בארומה ת"א: פשיטה בוצעה בסניף - שימוע ייערך לרשת

משרד הבריאות הגיע לדרך בגין, השמיד את יתר הטונה ואסר מכירתה עד לקבלת תוצאות בדיקות המעבדה • שירי פורר, שאושפזה במצב קשה, תקפה את ארומה ת"א בריאיון לחדשות 13: "מצפה שיעשו בדק בית"

זמן צפייה: 01:30

הרעלת הטונה בארומה תל אביב: משרד הבריאות הודיע הבוקר (רביעי) כי פשט על סניף "ארומה תל אביב" הנמצא בדרך בגין שבעיר, אסף דגימות של הטונה שהיה בשימוש לבדיקות מעבדה, השמיד את שאר המוצר ואסר שימוש של משלוח חדש של הטונה עד לקבלת התוצאות. עוד הודיע כי ב-12:00 יתקיים שימוע בלשכת הבריאות בתל אביב במעמד נציגי הרשת ומשרד הבריאות.

שירי פורר, בת 41 ואם לשניים, שאושפזה אמש במצב קשה לאחר שאכלה סלט טונה בסניף "ארומה תל אביב" שבדרך בגין בעיר – מקרה עליו פורסם לראשונה בחדשות 13, תקפה היום (רביעי) בריאיון לחדשות 13 את הרשת, ואמרה: "הייתי מצפה מהחברה שתעשה בדק בית רציני. הם יצרו איתי קשר, אמרו שסגרו את הסניף, בודקים את הטונה בכל הסניפים. הם אמרו ששחררו הודעה חדשה לתקשורת, כי ההודעה אתמול היתה די אומללה, הם ניסו לגלגל את זה על מי שנפגע מהתקרית". עוד הוסיפה: "לא נעים לחשוב שהייתי הולכת למשפחה שלי בגלל שטות כזאת".

לכתבות נוספות בחדשות 13:

הרעלת הטונה בארומה ת"א: "אכלתי תוך 10 דקות ומיד חשתי צריבה"

לאחר שאכלו טונה ב"ארומה תל אביב": גבר ואישה אושפזו בביה"ח

חשש לליסטריה בארומה ישראל: סימנים לחיידק נמצאו במשקה "אייס קוקוס"

מוצר שנלקח לבדיקה
מוצר שנלקח לבדיקה | צילום: דוברות משרד הבריאות

פורר סיפרה על האירוע שהביא אותה לבית החולים, ואמרה: "קניתי סלט, חזרתי למשרד ואכלתי מיד -לא כפי שהם טענו אתמול. תוך כדי הרגשתי צריבה בלשון, חשבתי שזה עגבניות. אז, הבחנתי שהפנים שלי אדומות, הלשון התנפחה וחוויתי קשיי נשימה, הבנתי שאני חווה תגובה אלרגית". בשלב הזה נלקחה למר"מ, קיבלה טיפול סטוריאידים, "איבדתי הכרה והזמינו לי אמבלונס למיון", אמרה.

"לא הבנתי שזאת סכנת חיים, לא ידעתי כמה זה חמור כי אני לא אלרגית", ציינה פורר. "חזרתי להכרה, ועדיין הרגשתי כל הזמן מאוד רע. הגעתי למיון והבנתי שם מהרופא שהם הצילו את חיי". עוד אמרה פורר כי "הרופא מייד ידע שזה מהטונה. הוא הבין שזאת הרעלת מזון".

כמו כן, פורר סיפרה כי חברתה סבלה מתגובה אלרגית גם היא, בשבוע שעבר. "היא סיפרה לי שהיא גם אכלה שם, ואמרה -'אני עם הסניף הזה גמרתי'. היא אכלה כריך, נדמה לי שהיא אמרה טונה, אבל אני לא בטוחה, כי אני לא זוכרת. חברה שלי סיפרה שפניה נהיו אדומות והיא חשה ברע". עוד אמרה כי: "לא ייחסתי לזה חשיבות כי אני בדרך כלל מרגישה מצוין גם כשאני אוכלת בחוץ, אז שכחתי מזה וקניתי שם".

ביחס לסניף שבו קנתה את המזון, אמרה: "הדאיג אותי שהם המשיכו למכור את הסלט הזה בסניף באותו היום".

סניף ארומה תל אביב בדרך בגין
סניף ארומה תל אביב בדרך בגין | צילום: חדשות 13

מ"ארומה תל אביב" נמסר בתגובה: "הרשת מבקשת לעדכן את הציבור על החלטתה לבצע איסוף והחלפה של מוצרי הטונה בכל סניפי הרשת. לפיכך, היום ומחר ייתכנו שיבושים בסניפי הרשת במכירת מנות מזון המכילות טונה. כפי שהודענו אתמול, מרגע שנודע לנו כי שניים מלקוחותינו אושפזו, שכרנו חברה חיצונית שתבצע בקרה ובדיקת מעבדה על מוצרי המזון שנמצאו בסניף המדובר וברשת כולה. אף שתוצאות המעבדה טרם הסתיימו, החלטנו, כמשנה זהירות, לעצור את מכירת הטונה בסניפים עד להחלפת המוצר במלואו. נוסף, לכך, החליטה הנהלת הרשת לסגור, עד להודעה חדשה, את הסניף שממנו נרכשו המוצרים. כפי שהודענו אמש - לאחר קבלת תוצאות המעבדה והבדיקה – נפרסמם בשקיפות ובהגינות לציבור הרחב. עד אז, הסניף ממנו נרכשו המוצרים – לא ייפתח מחדש. אנו שבים ומדגישים כי לא התפשרנו ולא נתפשר לעולם על איכות וטריות המזון הנמכר בסניפי הרשת. מזון טרי ואיכותי הוא הבסיס לאמון לקוחותינו ואנו מתייחסים לאמון זה ברצינות רבה מאוד".

מחברת "ויליגר" נמסר: "בהיותנו ספקי הטונה של רשת 'ארומה תל אביב' מצאנו לנכון לציין כי כל חומרי הגלם בייצור הטונה עוברים בדיקות איכות קפדניות. בדיקות ספציפיות להימצאות היסטמין בדג הטונה נערכות שלוש פעמים לאורך תהליך הייצור, על ידי משרד הבריאות עם הגעת חומר הגלם לארץ, בכניסה למפעל ובפעם השלישית למוצרים המוגמרים. כל זאת, על מנת לוודא את תקינות המוצרים לשיווק. איננו אחראים לאופן הטיפול במוצרים בסניפים לאחר פתיחתם. אנו סומכים על משרד הבריאות שיבצע בדיקה יסודית לנושא".

כזכור, אתמול פורסם לראשונה בחדשות 13 כי פורר וגבר בן 34 אושפזו בבית החולים איכילוב אחרי שאכלו סלט וכריך טונה בסניף של רשת "ארומה תל אביב" בדרך בגין בתל אביב. פורר, שהגיעה לבית החולים במצב קשה, אושפזה במחלקה לטיפול נמרץ. הגבר שוחרר לביתו לאחר שקיבל טיפול רפואי.

תחילה הגיעה לבית החולים האישה, אחרי שאכלה סלט טונה בסניף. "המטופלת קיבלה טיפול מתקדם שכלל טיפול בחמצן, מנות של אדרנלין ונוזלים, במטרה לייצב את לחץ הדם ולהתגבר על אותה תגובה אלרגית חריפה", הסביר ד"ר גל פחיס, מומחה ברפואה דחופה, מנהל אגף שוכבים במחלקה לרפואה דחופה.

מעט מאוחר יותר הגיע לבית החולים הגבר, כשהוא סובל מהרעלת מזון חמורה, אחרי שאכל כריך טונה בסניף. "התחיל לי כאב ראש מאוד מאוד חזק, עם לחץ, הפנים שלי היו מאוד אדמומיות עד סגול", אמר לחדשות 13. "התחילה לי קצת פריחה באזור של החזה-כתפיים והגעתי למיון. במקביל התקשרתי לארומה לאותו סניף, להודיע להם. הם חיפשו את הכיוון של הפיצויים וזה. אמרתי להם שזה פחות מעניין אותי. מה שעניין אותי זה שעוד אנשים גם לא ייפגעו מאותו דבר".

בבית החולים תשאלו את החולים היכן אכלו, וכשהסתבר שכולם אכלו באותו סניף של ארומה תל אביב, הם העבירו במהירות דיווח למשרד הבריאות, שלקח דגימות של הטונה, והורה באופן מיידי להפסיק למכור דגים בסניף עד לסיום הבדיקה.

חברת "ויליגר" מסרה בתגובה: "בהיותנו ספקי הטונה של רשת 'ארומה תל אביב' מצאנו לנכון לציין כי כל חומרי הגלם בייצור הטונה עוברים בדיקות איכות קפדניות. בדיקות ספציפיות להימצאות היסטמין בדג הטונה נערכות שלוש פעמים לאורך תהליך הייצור, הן ע"י משרד הבריאות עם הגעת חומר הגלם לארץ, הן בכניסה למפעל ובפעם השלישית למוצרים המוגמרים. כל זאת, על מנת לוודא את תקינות המוצרים לשיווק. איננו אחראים לגבי אופן הטיפול במוצרים בסניפים לאחר פתיחתם. אנו סומכים על משרד הבריאות שיבצע בדיקה יסודית לנושא".

מרשת "ארומה תל אביב" נמסר בתגובה: "לאחר בדיקה ראשונית של המקרה אנו למדים כי אל סניף אחד של הרשת הגיעו שתי תלונות בגין מנת טונה שיצאה מהסניף בטייק אווי. איננו יודעים מה כמה זמן עבר מעת קבלת המנה עד אכילתה ובאילו תנאים נשמרה המנה בכל אותו זמן. חשוב לציין שבעת יציאת המנות מהסניף פעלו העובדים על פי הכללים. הרשת ממשיכה ובודקת את המקרה וממתינה לתוצאות המעבדה שנשכרה לשם כך".