שרת הכלכלה: תורנויות המתמחים יקוצרו תחילה בבתיה"ח שבפריפריה

ברביבאי הודיעה שזמן התורנות יופחת ל-18 שעות. המתווה יורחב לכלל המרכזים הרפואיים באופן מדורג ב-5 השנים הבאות. נציגי המתמחים: מדובר בחצי מתווה. אם לא ישונה - נגיש מכתבי פיטורין

זמן צפייה: 00:51

שרת הכלכלה אורנה ברביבאי הודיעה היום (חמישי) כי קיבלה את דרישות המתמחים, ועל כן התורנויות יקוצרו מ-26 ל-18 שעות. המתווה יחול תחילה בעשרה בתי חולים בפריפריה, ויורחב באופן מדורג בחמש השנים הקרובות לכלל המתמחים.

השרה מסרה כי "בשלה העת לשנות את ההיתר הקיים ולאפשר איזון נכון יותר למתמחי הרפואה בין שעות העבודה לשעות המנוחה. יש בכך כדי להבטיח מענה מיטבי למטופלים ולמתמחים אשר יובילו את מערכת הבריאות בראייה ארוכת טווח. הפתרון המוצע מביא לידי ביטוי את צורכי המתמחים לצד השיקולים המערכתיים".\

חברת הכנסת אורנה ברביבאי מכחול לבן
השרה אורנה ברביבאי | צילום: חדשות 13

ארגון הרופאים המתמחים "מרשם" מסר בתגובה להודעת שרת הכלכלה: "אנחנו שמחים על צעד משמעותי בכיון הנכון ושמתווה קיצור התורנויות ל-22 שעות ירד מהפרק, אבל מתווה שלא כולל קיצור תורנויות המתמחים גם במחלקות הפנימיות ובמחלקות לרפואה דחופה בכל בתי החולים כבר ב-2022 - הוא חצי מתווה. ככל שיאושר מתווה זה, ב-6 באוקטובר נגיש את מכתבי הפיטורין".

אתמול נפגש שר הבריאות ניצן הורוביץ עם נציגי הרופאים המתמחים בעניין קיצור התורנויות. במהלך הפגישה עמם הביע תמיכה במתווה שהציגו והדגיש בפניהם: "אנחנו הולכים על קיצור התורנויות". זאת, לאחר שד"ר ריי ביטון, יו"ר ארגון הרופאים המתמחים "מרשם", פנתה בתחילת השבוע לראש הממשלה נפתלי בנט, שר הבריאות, וראש הממשלה החליפי יאיר לפיד וכתבה להם "אני פונה אליכם מתוך אחריות - הנחו את בתי החולים להיערך להתפטרות המונית, כדי שהמטופלים לא ייפגעו".

במכתב שהעבירה הבהירה ד"ר ביטון "למעלה מ-1,600 מתמחים, סטאז'רים וסטודנטים לרפואה כבר חתמו על כוונתם להתפטר במידה ויאושר מתווה קיצור תורנויות שחורג מ-18 שעות עבודה רצופות (16+2). המתווה שמקודם בימים אלה על ידי גורמים במערכת הבריאות ובמערכת הפוליטית, המתייחס לתורנויות של 21-22 שעות רצופות, הוא מתווה שהרופאים המתמחים מתנגדים לו בכל תוקף".

נציגי הרופאים המתמחים איימו כי בעוד שבוע, ב-6 באוקטובר, יום פקיעת היתר שרת הכלכלה המאפשר להעסיק את הרופאים המתמחים בתורנויות של 26 שעות, וככל שלא יאושר עד אז מתווה לקיצורן שלא חורג מ-18 שעות העסקה רצופות, בתי החולים בארץ ייאלצו לפעול ללא 1,600 מתמחים, סטאז'רים וסטודנטים.