שר הבריאות: נפעל לקיצור שעות משמרות המתמחים בבתי החולים

אדלשטיין התייחס לסוגיית תנאי עבודת המתמחים, ברקע מחאתם לקיצור שעות המשמרת מ-26 שעות: "צריך תוספת תקנים". שמולי: "עלינו לשמור על התמחות מקצועית אבל להפוך אותה ליותר אנושית"

זמן צפייה: 01:39

שר הבריאות יולי אדלשטיין אמר היום (רביעי) במהלך דיון בנושא הרופאים המתמחים בוועדת העבודה והרווחה, כי "נפעל יחד עם המתמחים והארגונים הייצגים למציאת פתרון הולם בסוגיה, כולל קיצור שעות במשמרת". זאת ברקע מחאת המתמחים על השעות הארוכות שהם נדרשים לעבוד.

"צריך תוספת תקנים באופן מיידי. זה יסייע לנו גם בהתמודדות עם הקורונה ובכלל. צריכים לעשות צעדים אמיצים בנושא ההכשרה והגדלת מספר הלומדים, ואולי אולי גם שינוי קריטריונים בקבלה ללימודי רפואה", אמר אדלשטיין. "יש מאות אנשים שמחכים להתמחות. תוספת תקנים תאפשר לנו שיפור גם באופן מיידי וגם בקביעת תכנית רב שנתית, שכל שנה יתווספו עוד רופאים. שני עקרונות שאני עומד עליהם: שום פשרה של איכות ההכשרה וקיצור התורנויות".

הפגנת מתמחים במחאה על אורך המשמרת | צילום: חדשות 13

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

אחרי 27 שנה: סולימאן אל-עביד שהורשע ברצח חנית קיקוס השתחרר

ניתוק מהמשפחה וניצול כלכלי: כך נראית הכת המסתורית בירושלים

אם השיח לא ישתנה – הפרשה הבאה בכדורגל היא עניין של זמן • טור

יו"ר ארגון מרשם, ד"ר ריי ביטון, אמרה בוועדת הבריאות בכנסת: "עשר שנים אנחנו נאבקים. החברים אצלנו מצביעים ברגליים. מילאנו כיכרות ומילאנו את בתי החולים בהפגנות. אנחנו לא צריכים מתווים וועדות. אנחנו מבקשים את ה50 תקנים שהאוצר כבר הקצה למתמחים דרך הר"י ב2011 כדי להתחיל קיצור תורנויות מחר בבוקר בעשר מחלקות שונות, והקמת צוות פעולה בין משרדי שיפקח ויעקוב אחרי הפיילוטים האלה."

שר העבודה והרווחה, חכ איציק שמולי, אמר: ״אני שמח לראות שההחלטה התקדימית שקיבלתי בסוף השבוע מתחילה להניע את גלגלי השינוי עבור המתמחים ומברך את שר הבריאות על הודעתו האמיצה, שנותנת גיבוי מלא להחלטתי. עלינו לשמור על התמחות מקצועית אבל להפוך אותה ליותר אנושית, ולכן הדרך היחידה לקבלת האישור מטעמי עוברת דרך יצירת מתווה ברור לקיצור תורנויות המתמחים".

כזכור, לפני כשבוע, אחרי שארגון המתמחים "מרשם" לשר העבודה שלא להאריך את ההיתר המאפשר לרופאים לעבוד בתורנויות של 26 שעות, הודיע שמולי כי הוא דוחה את הארכת ההיתר. "השר הנחה את כל הגורמים לגבש תוך 3 חודשים את העקרונות למתווה לקיצור תורנויות ותוך 5 חודשים להציג את המתווה הסופי", נמסר.

ארגון המתמחים "מרשם" מסר בשבוע שעבר: "ההחלטה של שר העבודה והרווחה איציק שמולי הערב היא ההתחלה של הסוף של תורנויות 26 שעות. אנחנו מודים לשר על הנחישות והאומץ להוביל איתנו את השינוי ולהפוך את התורנויות הלא אנושיות של המתמחים לנחלת ההיסטוריה."

שר הבריאות יולי אדלשטיין בוועדת העבודה והרווחה | צילום: חדשות 13

עם פרסום ההחלטה מסרה ד"ר ביטון: "אני מודה לשר איציק שמולי שהתייצב לצידנו ונענה לבקשתנו.  תורנויות של 26 שעות זוהי צורת העסקה פושעת הפוגעת בבריאות המטפלים והמטופלים, באיכות הטיפול הרפואי ובאיכות ההכשרה למתמחים. הצעד האמיץ והנחוש של השר הוא ההתחלה של הסוף של תורנויות 26 שעות. אנחנו נמשיך לפעול ולא נרפה ולא נעצור עד אשר תורנויות 26 שעות יהיו נחלת ההיסטוריה".

לפני כשבועיים מחו עשרות סטודנטים ומתמחים מחוץ לכפר המכביה, בזמן שהתכנסה הוועדה של ההסתדרות הרפואית. המתמחים כינו את הועדה: "הוועדה למסמוס מאבק המתמחים".