בת 14 ובן 19 מתו מסיבוכי שפעת; חולים נוספים במצב קשה

בית החולים שערי צדק הודיע על מותו של הלל דחבש, שפונה אתמול למרכז הרפואי במצב קשה ללא דופק, בתום פעולות החייאה ממושכות. במקביל נקבע גם מותה של הנערה בבית החולים תל השומר

זמן צפייה: 03:41

הלל דחבש, בן 19 מהיישוב נריה, מת היום (שלישי) בבית החולים שערי צדק שבעיר מסיבוכי שפעת – כך הודיע המרכז הרפואי. במקביל, נקבע גם מותה של נערה בת 14 עם מחלות רקע, שאושפזה במרכז הרפואי שיבא בתל השומר.

הצעיר פונה אמש למקום במצב קשה ללא דופק, והצוות הרפואי נאלץ כאמור לקבוע את מותו, בתום פעולות החייאה ממשוכות. מבירור שביצע בית החולים עולה כי הצעיר חלה לפני כמה ימים, וטופל בקופת חולים. אולם, מצבו הידרדר ואתמול הוא התמוטט. בשערי צדק קראו לציבור להתחסן נגד שפעת.

בנוסף, כמה חולים מאושפזים במצב קשה כתוצאה מהמחלה, בהם חולה בן 40 שהגיע לבית החולים אסף הרופא והתמוטט כתוצאה מכשל מערכות.

לכתבות נוספות בחדשות 13:

רה"מ עונה לסער: "ההצעה למנות אותי לנשיא – יישור קו עם השמאל"

החשד לאונס נערה בשפלה: כל החשודים שוחררו ממעצר הבית

"זו לא תאונה – זה רצח": הוארך מעצר הנהג הדורס מהתאונה בשרון

הלל דחבש, נפטר ממחלת השפעת
הלל דחבש, נפטר ממחלת השפעת | צילום: באדיבות המשפחה

משה בר סימן טוב, מנכ"ל משרד הבריאות, מסר: "אנחנו עוקבים אחרי המספרים של השפעת. השנה הם קשים במיוחד: השפעת התחילה יותר מוקדם, היא עולה בקצב מהיר יותר והתחלואה קשה. יש מה לעשות – לכו להתחסן. זה הדבר הפשוט והבטוח ביותר שכל אחד יכול לעשות עבור עצמו – לחסוך מעצמו תחלואה של מחלה קשה, וגם עבור הציבור כולו".

כזכור, בתחילת נובמבר חיסוני השפעת הגיעו לקופות החולים ברחבי הארץ. מבצע ההתחסנות לקראת החורף החל השנה באיחור במטרה לדייק את הזנים השונים של המחלה מפניהם הוא מגן. "ארגון הבריאות העולמי התעכב השנה בהחלטה, הכוונה הייתה שיהיה יותר מדויק", הסביר פרופ' איתמר גרוטו, המשנה למנכ"ל משרד הבריאות.

השפעת, כידוע, היא מחלה שנגרמת כתוצאה מהידבקות בנגיף הנושא את אותו השם. בדרך כלל, היא מתבטאת בעיקר בכאבי ראש, שיעול, נזלת, חום גבוה, חולשה והרגשה כללית רעה. אולם, לעיתים היא עלולה לגרום לסיבוכים מסוכנים שעלולים להוביל למוות. מדובר במחלה מידבקת ביותר, שעלולה לעבור בשיעול, עיטוש או אפילו במגע ידיים, לאחר שנגעו בפנים.

חיסון נגד שפעת
חיסון נגד שפעת | צילום: גטיאימג'בנק/GettyImages

השפעת נפוצה יותר בחורף, כיוון שבתקופה זו של השנה אנו נמצאים בחדרים סגורים בתדירות גבוהה בהרבה, ומתעטשים יותר. "השפעת מועברת על ידי טיפות קטנות של רוק, אז ברגע, למשל, שכמה ילדים נמצאים בגן שלא מאווררים אותו בגלל שקר, יש סיכוי גדול יותר להדבקה", הסבירה לחדשות 13 ד"ר מיכל סיטי, מנהלת מרפאת משפחה בקריית אונו השייכת לשירותי בריאות כללית. "נוסף לכך, בחורף יש יותר יובש באוויר ואז רירית האף מתייבשת, והיא מתקשה למנוע מווירוסים לחדור לגוף. כמו כן, בתקופה זו אנו מן הסתם נוטים יותר להתקרר".

שפעת היא מחלה נפוצה ביותר, ולפי ההערכות, בתקופת החורף היא תוקפת כ-10% מהאוכלוסייה. בדרך כלל, כאמור, שפעת אינה מסוכנת והיא עוברת תוך יומיים עד שבוע, גם בלי טיפול רפואי. אולם, בקרב אוכלוסיות שהמערכת הבריאותית שלהן חלשה יחסית, בין היתר קשישים ואנשים שחולים במחלות כרוניות, היא יכולה, כאמור, לגרום לסיבוכים שבמקרים מסוימים אף עלולים להוביל למוות. למעשה, לעיתים נדירות יותר, גם אנשים צעירים ובריאים עלולים למות כתוצאה מסיבוכי המחלה.

הסיבוכים העיקריים של שפעת הם דלקת הריאות, שבהחלט עלולה לגרום לאשפוז ובמקרים מסוימים למוות, דלקת אוזניים, סינוסיטיס, הפרעה לבבית שכוללת סיכון רב מהרגיל ללקות בהתקפי לב תוך כדי המחלה ואפילו, במקרים נדירים יותר, פגיעה ישירה בשריר ובקרום הלב. כמו כן, ייתכנו סיבוכים הקשורים למוח. אלו סיבוכים נדירים יותר, אך גם קשים בהתאם.