מתוחכמת, מידבקת - ואף קטלנית: החורף בפתח - ואיתו השפעת

הנגיף, שתוקף מדי חורף כ-10% מהאוכלוסייה, יכול לעבור דרך עיטוש - ואפילו מגע ידיים. לרוב הוא גורם לתסמינים קלים - אך סיבוך עלול להוביל גם למוות • כל מה שרציתם לדעת על המחלה העונתית

זמן צפייה: 02:19

החורף בפתח, ואיתו מתקרבת גם התקופה בשנה שבה כל המשרד מנוזל, הגנים מלאים בילדים עם חום גבוה, ובכיתות הסגורות תלמידים רבים נתקפים בכאבי ראש. למרות שכולנו יודעים שהשפעת כנראה תתקוף גם אותנו, רבים מתעלמים מסימני האזהרה ולא טורחים להתחסן, ובכל מקרה עושה רושם שקשה מאוד למנוע מהשפעת לתקוף את האוכלוסייה בשיעורים גבוהים.

עוברת אפילו במגע ידיים, עשויה לחלוף תוך ימים – אך גם להוביל למוות: מהי שפעת?

השפעת היא מחלה שנגרמת כתוצאה מהידבקות בנגיף הנושא את אותו השם. בדרך כלל, היא מתבטאת בעיקר בכאבי ראש, שיעול, נזלת, חום גבוה, חולשה והרגשה כללית רעה. אולם, לעיתים היא עלולה לגרום לסיבוכים מסוכנים. מדובר במחלה מידבקת ביותר, שעלולה לעבור בשיעול, עיטוש או אפילו במגע ידיים, לאחר שנגעו בפנים.

השפעת נפוצה יותר בחורף, כיוון שבתקופה זו של השנה אנו נמצאים בחדרים סגורים בתדירות גבוהה בהרבה, ומתעטשים יותר. "השפעת מועברת על ידי טיפות קטנות של רוק, אז ברגע, למשל, שכמה ילדים נמצאים בגן שלא מאווררים אותו בגלל שקר, יש סיכוי גדול יותר להדבקה", הסבירה לחדשות 13 ד"ר מיכל סיטי, מנהלת מרפאת משפחה בקריית אונו השייכת לשירותי בריאות כללית. "נוסף לכך, בחורף יש יותר יובש באוויר ואז רירית האף מתייבשת, והיא מתקשה למנוע מווירוסים לחדור לגוף. כמו כן, בתקופה זו אנו מן הסתם נוטים יותר להתקרר".

ילדה עושה חיסון
ילדה עושה חיסון (אילוסטרציה) | צילום: Shutterstock

שפעת היא מחלה נפוצה ביותר, ולפי ההערכות, בתקופת החורף היא תוקפת כ-10% מהאוכלוסייה. בדרך כלל, כאמור, שפעת אינה מסוכנת והיא עוברת תוך יומיים עד שבוע, גם בלי טיפול רפואי. אולם, בקרב אוכלוסיות שהמערכת הבריאותית שלהן חלשה יחסית, בין היתר קשישים ואנשים שחולים במחלות כרוניות, היא יכולה, כאמור, לגרום לסיבוכים שבמקרים מסוימים אף עלולים להוביל למוות. למעשה, לעיתים נדירות יותר, גם אנשים צעירים ובריאים עלולים למות כתוצאה מסיבוכי המחלה.

הסיבוכים העיקריים של שפעת הם דלקת הריאות, שבהחלט עלולה לגרום לאשפוז ובמקרים מסוימים למוות, דלקת אוזניים, סינוסיטיס, הפרעה לבבית שכוללת סיכון רב מהרגיל ללקות בהתקפי לב תוך כדי המחלה ואפילו, במקרים נדירים יותר, פגיעה ישירה בשריר ובקרום הלב. כמו כן, ייתכנו סיבוכים הקשורים למוח. אלו סיבוכים נדירים יותר, אך גם קשים בהתאם.

מתוחכם ואלים: תכונות נגיף השפעת

נגיף השפעת חוזר מדי שנה, כיוון שהוא מתוחכם ביותר, ויש לו יכולת לשנות כל עונה מחדש את התכונות הגנטיות שלו, דבר שמקשה מאוד על החוקרים להתחקות אחריו. המדענים של משרד הבריאות העולמי מנסים לשער כל חורף אילו זנים של שפעת יתקפו את האוכלוסייה, על פי המחלות שהיו נפוצות בחורף שעבר בחצי הכדור הדרומי, בין היתר באוסטרליה, ובהתאם לכך ליצור הרכב מתאים לחיסון, שעשוי מנגיפים מומתים.

השנה אגב, מומחי ארגון הבריאות העולמי סימנו ארבעה נגיפים שעלולים לתקוף את האוכלוסייה ונגד אלו ניתן לקבל חיסונים. למרות זאת, הדבר לא מקנה 100% הגנה, שכן ייתכנו נגיפים אחרים שיתפתחו. עם זאת, גם אם בסופו של דבר יתקפו את האוכלוסייה נגיפים אחרים, לאדם שמתחסן מדי שנה יש סיכוי נמוך יותר לחלות מאדם במצב בריאותי דומה שאינו מחוסן, שכן הוא מפתח חסינות מתמשכת.

ד''ר מיכל סיטי, שירותי בריאות כללית, מנהלת מרפאת משפחה, קרית אונו
ד''ר מיכל סיטי, שירותי בריאות כללית, מנהלת מרפאת משפחה, קרית אונו | צילום: דוברות מחוז דן-פ''ת, כללית

היכולת של הנגיף לשנות את המבנה הגנטי שלו גורמת גם למגפות חמורות מהרגיל. ב-400 השנים האחרונות התגלו כ-40 מגפות מסוג זה. "בערך אחת לעשור, בממוצע, השינוי הגנטי מביא לנגיף אלים שעלול לגרום למגפה קשה יותר מזו הרגילה, ולהביא למקרי תמותה רבים", הסבירה ד"ר סיטי. לא בטוח שתשמחו לקרוא, אך הנגיף הקודם התפרץ ב-2009, ולפי הערכות ארגון הבריאות העולמי, גרם ל-400,000-100,000 מקרי מוות בשנה אחת. כלומר, בהחלט ייתכן שזן תוקפני חדש יכה בקרוב. באוסטרליה למשל, היו לאחרונה לא מעט מקרי תמותה כתוצאה מסיבוכים של המחלה.

"השפעת הספרדית": עשרות מיליונים מתו תוך שנתיים

בין הזנים האלימים של שפעת, ניתן למצוא את זה שגרם ל"שפעת הספרדית", מגפה שאירעה בין השנים 1918 ל-1919 ולפי ההערכות גבתה חיים של בין 10 ל-50 מיליון בני אדם. לשם השוואה, במלחמת העולם הראשונה כולה, שאירעה באותה תקופה ובמשך זמן רב יותר, נהרגו כעשרה מיליון בני אדם. המגפה התפשטה ברחבי הגלובוס תוך כמה חודשים, וקטלה בין 2.5% ל-5% מאוכלוסיית העולם, תוך שנרשמים אחוזי תמותה גבוהים מאוד בקרב הלוקים בה.

באותה תקופה, בשל המלחמה, חלה צנזורה תקשורתית נוקשה במדינות רבות. ספרד, שלא הייתה מעורבת בקרבות, אפשרה לפרסם יותר חדשות שליליות ביחס למדינות אחרות. בשל כך, המחלה סוקרה בהרחבה במדינה, וזו הסיבה שהנגיף נקרא "השפעת הספרדית". המדענים מעריכים כי ייתכן שהתנאים שנוצרו בעקבות המלחמה, בין היתר צפיפות במקומות רבים, אפשרו למגפה להתפשט.

גבר מקבל חיסון
גבר מקבל חיסון (אילוסטרציה) | צילום: Shutterstock

השפעת הספרדית אינה המגפה הידועה היחידה. לפני כעשור פרצה באמריקה הצפונית שפעת החזירים, והתקדמה משם למדינות רבות אחרות. שפעת מוכרת נוספת היא שפעת העופות, שהתגלתה לראשונה בתחילת שנות ה-60 בדרום אפריקה. ב-1997, נדבקו לראשונה בני אדם בנגיף, דבר שגרם ללא מעט מקרי תמותה ברחבי העולם.

600 אלף מקרי אשפוז בישראל ב-2018 - עשרות מקרי מוות

השפעת עדיין לא הכתה בישראל במלוא העוצמה, וכרגע למרות העלייה במחלות הנשימתיות, כצפוי לעונה, היא מתנהלת בשיעורים נמוכים. בדוח האחרון של משרד הבריאות, שמתייחס לתחילת נובמבר, מצוין כי בקופות החולים "מכבי" ו"כללית" דיווחו על עלייה מסוימת בחולים בשפעת. חלק מהאנשים שיידבק במחלה אגב, כלל לא ירגיש אותה. אחרים יחלו למשך כמה ימים, אך חלק קטן עלול כאמור לסבול מסיבוכים, כאשר הסיכוי הגבוה יותר הוא לאנשים שנמצאים בקבוצות הסיכון. בשל כך, מומלץ כמובן להתחסן, כפי שצפויים לעשות יותר ממיליון ישראלים.

בעונת השפעת הקודמת נרשמו בערך 600,000 מקרי אשפוז, ובין 36 ל-61 מקרי מוות מסיבוכי השפעת. בעונה שלפניה, נרשמו 113 מקרי מוות. תוצאות קטלניות אינן מתרחשות כמובן רק בארץ. בארצות הברית, למשל, מתחילת אוקטובר 2018 עד אמצע אפריל 2019, מתו 101 ילדים כתוצאה משפעת.

ד"ר סיטי ממליצה מאוד על חיסון שפעת מדי שנה לכלל האוכלוסייה, וקודם כול לאוכלוסיות הסיכון - ילדים מגיל חצי שנה עד גיל 5 ואפילו עד גיל 12, בני 65 ומעלה, חולים במחלות כרוניות כמו אסתמה, מחלות ריאות, סוכרת, מחלות לב וסרטן, נשים בהיריון או כאלה שמתכננות היריון, אנשים שנמצאים בבתי אבות וצוותים רפואיים.

בשבוע שעבר, הגיעו לישראל כל מנות החיסון, באיחור קל מהרגיל, בשל עיכוב של משרד הבריאות העולמי. קופות החולים קראו לציבור להתחסן, ובימים אלה רבים מגיעים אליהן כדי לעשות זאת.