פיקוד העורף: 50% מחולי הקורונה משקרים בחקירות האפידמיולוגיות

לפי נתוני צה"ל, אם שיתוף הפעולה בין החוקרים לאזרחים היה מלא - כ-40 אלף איש היו חייבים להיכנס לבידוד מדי יום. לא זו בלבד, בין 40% ל-50% מהאנשים שאמורים להיבדק - לא מגיעים לבדיקה

זמן צפייה: 01:25

כ-50% מחולי הקורונה בישראל משקרים בחקירות האפידמיולוגיות שלהם - כך עלה מנתונים שחשפו היום (חמישי) בפיקוד העורף. בצה"ל התריעו כי ללא שיתוף פעולה מצד האזרחים, לא יהיה ניתן לקטוע את שרשראות ההדבקה, והזהירו כי הבעיה עלולה להסלים בחודשי החורף.

לפי פיקוד העורף, כל חוקר מקדיש כארבע שעות בממוצע לחקירה אחת - אולם לעיתים, חקירה שכזו מסתיימת מהר הרבה יותר משום שהנחקרים מנתקים את השיחה עם המתשאל כעבור דקה בלבד. על פי ההערכות, אם שיתוף הפעולה היה מלא, כ-40 אלף איש היו חייבים להיכנס לבידוד מדי יום, ובכל רגע נתון היו אמורים להיות כ-200 מבודדים.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

שיא עולמי של נדבקים בקורונה: 437 אלף אובחנו חיוביים ביממה

משרד האוצר הודיע: עסקים חדשים יקבלו פטור של 95% מארנונה

גמזו: יש להחליט על בתיה"ס כבר ביום א', לא פוסל גם פתיחת מסחר

חיילים עורכים בדיקה אפידימיולוגית
חיילים עורכים בדיקה אפידימיולוגית | צילום: דובר צה''ל

עוד עלה מהנתונים שנחשפו כי רוב המבודדים כלל לא מדווחים על כניסתם לבידוד למשרד הבריאות, כך שלמדינה אין דרך לשלוט - או לדעת, אם הפרו את ההוראות. לא זו בלבד, בין 40% ל-50% מהאנשים שאמורים להיבדק - לא מגיעים לבדיקה. לאחרונה חלה ירידה של בין 30% ל-40% בבקשות לעבור בדיקת קורונה - בעיקר במגזרים החרדים והערביים.

בצה"ל הציעו לקבינט הקורונה כמה פתרונות לבעיה, אך בינתיים ההסתפקות היא בקמפיין הסברה שיעלה בשבוע הבא, שיפור רמת בתשאולים, חוקרים דוברי ערבית ויידיש ואחידות בטפסי התחקור. כמו כן, מפקדת אלון, שצפויה בעוד שבועיים להגיע לכ-3,000 חוקרים אפידמיולוגיים, עתידה לפעול כבר מהשבוע הבא גם בתוך שכונות אדומות בערים - אפילו אם העיר עצמה היא ירוקה או צהובה.

הכנות למפקדת הקורונה של פיקוד העורף
הכנות למפקדת הקורונה של פיקוד העורף | צילום: דובר צה''ל

בפיקוד העורף הרחיבו כי לפני כחודשיים, היחס עמד על מבודד לכל מאומת, כלומר כל חולה בקורונה שלח אדם אחד, לפחות, לבידוד. אולם, בשל הירידה במספר המאומתים ובזכות הסגר, הסבירו, חל שיפור קל, כך שכיום המצב הוא כזה שיש שלושה מבודדים לכל חולה. כעת, השאיפה היא להגיע ליחס של שבעה עד עשרה בני אדם שיידרשו להיכנס לבידוד בעקבות מגע עם חולה קורונה מאומת.

בינתיים, בצה"ל נערכים לחורף ומתכוננים להגיע בחודש הקרוב ליעד של כ-120 אלף בדיקות קורונה ביום. כמו כן, בכוונת המפקדה לספק תוצאות בתוך 12 שעות, ולהשלים את תהליך החקירה האיפדמיולוגית בתוך 32 שעות בלבד. החל מאמצע דצמבר, אנשים שבאו במגע עם חולה קורונה מאומת ייבדקו בביתם.

חיילים עורכים בדיקה אפידימיולוגית
חיילים עורכים בדיקה אפידימיולוגית | צילום: דובר צה''ל

בפיקוד העורף הודיעו היום כי בקרוב יתחילו לערוך בדיקות סקר המוניות, זאת לאור הירידה בקצב התחלואה ובשל הרצון להגן על אוכלוסיות בסיכון. כך, בכל יום יבצעו כ-30 אלף בדיקות למורים ועובדי הוראה בכיתות נמוכות. מספר דומה של בדיקות יעברו גם קשישים בבתי אבות, וכן תלמידים בישיבות. בהמשך, כל אדם שיגיע לקופת חולים בעקבות סימפטומים שונים יעבור בדיקת קורונה.

בפיקוד העורף נערכים לבצע דגימות המוניות ישירות מבתים של אנשים, זאת באמצעות חברות שנשכרו לשם כך. בשלב הבא, מתכננת המפקדה להגיע לביצוע 4,000 חקירות ביום. בשלב זה, כל חיילי המילואים שגוייסו לטובת המבצע ימשיכו לעבוד גם בשבועות הקרובים מחשש לגל שלישי.

הכנות למפקדת הקורונה של פיקוד העורף
הכנות למפקדת הקורונה של פיקוד העורף | צילום: דובר צה''ל

בתוך כך, בפיקוד העורף החלו לתחקר כיצד כ-20 חיילים שמו ידם על נתוני החקירה האפידימיולוגית של השרה להגנת הסביבה גילה גמליאל. "זהו אירוע לא טוב", אמר מפקד מפקדת הקורונה תא"ל ניסן דוידי. "חסמנו לחיילים האלה את החשבון והם יתוחקרו. אני מצר על האירוע. תא"ל דוידי הזהיר מפני המשך אי-שיתוף הפעולה מצד נחקרים בחקירות האפידמיולוגיות, וטען: "ניכרת פה בעיה לא קטנה שמקשה עלינו לקטוע שרשראות הדבקה".