צה"ל פותח מחלקות קורונה: "עתודה לאומית, נכנסים מתחת לאלונקה"

כ-100 אנשי צוותי רפואה צבאית מכלל היחידות, שעברו הכשרה מתאימה, יאיישו את המחלקות ויעמדו לרשות בית החולים רמב"ם גם בחורף. "מציבים סטנדרט לאומי - זה יהיה מכפיל כוח"

זמן צפייה: 01:03

צה"ל הודיע כי היום (ראשון) יפתחו מחלקות 'כתר' בבית החולים רמב"ם בחיפה כחלק ממבצע ״שבט אחים״, במסגרתו יצטרפו המחלקות הצבאיות לאלו הקיימות בבית החולים לטיפול בחולי קורונה. את המחלקות יפעילו כ-100 אנשי צוותי הרפואה הצבאיים, בהם רופאים, אחיות, חובשים וסגל רפואי נוסף מתוך מערך הרפואה הסדיר של הצבא.

במהלך השבוע החולף, צוותי הרפואה הצבאיים עברו הכשרה מקצועית שכללה תכנים עיוניים ומעשיים על ידי סגל בית החולים רמב"ם. התכנית הותאמה להנחיות משרד הבריאות, על מנת שהצוותים יהיו מוכנים לטפל בחולי הקורונה העתידיים.

כתבות נוספות בחדשות 13 >>

400 רשתות קראו למרד: "מסחר לא מידבק, נערכים לפתיחה עוד שבוע"

המשטרה: הטענה שמפגינים קראו לאלימות הסתמכה על פייק ניוז

887 נדבקים חדשים אתמול; 7.3% מהבדיקות חיוביות

הכנות אחרונות לקראת פתיחת מחלקות הקורונה בבית החולים רמב''ם
הכנות אחרונות לקראת פתיחת מחלקות הקורונה בבית החולים רמב''ם | צילום: דובר צה''ל

שר הביטחון וראש הממשלה החליפי, בני גנץ, אמר בטקס הפתיחה כי הוא גאה בצה"ל על שנרתם לסייע למרחב האזרחי ודיבר על אפשרויות הרחבה נוספות של השתתפות צה"ל בהתמודדות עם מגפת הקורונה. בנוסף, התייחס גנץ למחסור במשאבים במערכת הבריאות: "אנחנו פועלים כדי להשלים פער של עשור של הזנחה. אי אפשר לטאטא את זה מתחת לשטיח, זה מונח שם, עשור של הזנחה שפגש מגיפה".

תגובת דובר צה"ל: "צה"ל וחיל הרפואה הינם חלק ממערך הבריאות הציבורית והלאומית ויסייעו למערך זה ככל שיידרשו לכך. צה"ל רואה במשימה זו שליחות וחשיבות עליונה ובעזרת סגלי הרפואה, אשר נבחרו בקפידה, נערכו למשימה במהירות יוצאת דופן, ותוך שיתוף פעולה הדוק עם בית החולים רמב"ם".

קצין הרפואה ראשי, תא"ל פרופ אלון גלזברג, אמר בתגובה: "זה דבר שלא עשינו מעולם. נתנו סיוע לעולם ולשכנינו הסורים. פה יש סטנדרט לאומי. לכן היה לנו חשוב להתחבר לביח רמב"ם. זה על בסיס האנשים הסדירים שלנו. זה קודם כל סיוע למדינה בקורונה. אנחנו מייצרים פה משהו יותר גדול מהמבצע עצמו. הרופאים באו מכל יחידות צה"ל: מסיירת מטכל ושלדג, ועד הגדודים והיחידות העורפיות. עשינו את זה באיזון ויחד עם המפקדים".

צוותים מכינים את המחלקה לקראת הפעלתה
צוותים מכינים את המחלקה לקראת הפעלתה | צילום: דובר צה''ל

מנכ"ל בית החולים רמב"ם, ד"ר מיקי הלברטל, מסר: "צה"ל וחיל רפואה קיבלו החלטה להכנס מתחת לאלונקה ולהיות מכפיל כח. האירוע הזה לא היה צריך לקרות בכלל. בידי כל אחד מאיתנו בצעדים פשוטים מסיכה ריחוק והגיינה לחיות עם הקורונה. בית חולים שדה של צה"ל יישאר ברמב"ם לתוך החורף. הרופאים הצהליים יהיו ללא מדים".

בתוך כך, צה"ל הטמיעה מערכת שליטה ובקרה המבוססת על מערכת צי"ד (צבא יבשה דיגיטלי) של אלביט במחלקות הקורונה בבית החולים רמב"ם, שתפעל גם בשתי מחלקות הקורונה החדשות בחניון התת קרקעי של ביה"ח. המערכת מספקת יכולת ניטור של כלל הצוותים הרפואיים בתוך המבנים ומציגה את כלל המשאבים שעומדים לרשותם על גבי מפת בית החולים.

תפועול מערכת השליטה והבקרה החדשה של צה''ל בבית החולים רמב''ם
תפועול מערכת השליטה והבקרה החדשה של צה''ל בבית החולים רמב''ם | צילום: דובר צה''ל

בנוסף, המערכת מסוגלת לתעדף את המאמצים הטיפוליים על מנת לייעל את פיזור כוח האדם בהתאם ולאפיין את מוקדי הפעילות של הצוותים. כמו כן, היא מאפשרת רישום רפואי ללא צורך בהקלדה ותחת תנאי מיגון מחמירים. המידע המועבר במערכת מוצפן ושומר על הביטחון והסודיות הרפואית הנדרשת.

מחלקת 'כתר' בבית החולים רמב''ם. בתמונה: ד''ר מיקי הלברטל וסגן הרמטכ''ל אלוף אייל זמיר
מחלקת 'כתר' בבית החולים רמב''ם. בתמונה: ד''ר מיקי הלברטל וסגן הרמטכ''ל אלוף אייל זמיר | צילום: דובר צה''ל