"המודל הפולני": כך שינתה הקורונה את הרגלי החיבוק של הישראלים

לריחוק הפיזי שנכפה עלינו בשל הקורונה יש השלכות גורליות ארוכות טווח - המחיר הרגשי הוא גבוה למדי וחלקינו עלולים לשלם על כך בהתפתחות תקינה ובריאה. "חיבוק זה מזון טבעי לנפש" • חלק א'

זמן צפייה: 09:19

להיזהר, להישמר, לא לגעת ולא לחבק. את ההנחיות הללו שמענו אין סוף במהלך שבעת החודשים האחרונים. אם נצליח לשמור מרחק אז נצליח לנצח את המגפה, כך אומרים המומחים, אבל מה המחיר שנשלם על הריחוק הזה ומה יהיו השלכותיו?

רותי דוידוביץ, גננת מפתח תקווה, מספרת כי: "חיבוק זה מגע האהבה שהילד זקוק לו כל כך, במיוחד בפרידה של הבוקר בפרידה ובכלל בכל התקופה הזאת". לאמירה זו דווקא יש בסיס מדעי: כשאנחנו מתחבקים ונוגעים באדם אחר, זה מפעיל אצלנו מערכות במוח שגורמים להפרשה של הורמונים שבסופו של דבר על שומרים על בריאותינו הפיזית והנפשית, וגם על מצב רוח טוב. מחקרים מראים כי היעדר מגע בינקות יכול להביא לפגיעה קשה בהתפתחות, אם ברמת האיי-קיו או ביכולת ליצור קשר עם בני אדם אחרים.

כתבות נוספות בחדשות 13 >>

סגן מפקד מחוז ת"א: "כשמתנגדים לאכיפה – אנחנו משתמשים בכוח"

הנער שנעצר בביתר עילית: שוטר זרק עליי דלי, חנק והכה אותי

לפיד: לא צריך בחירות – קורא לכחול לבן להצביע אי אמון בממשלה

אסתר בלוך מחבקת את בנה גיא במהלך הקורונה
אסתר בלוך מחבקת את בנה גיא במהלך הקורונה | צילום: חדשות 13

לדעתו של הקומיקאי ומנחה הטלוויזיה צביקה הדר, "המודל הפולני" שאומץ כאן לדבריו, לא יעבוד: "אני לא חושב שהריחוק והקור יצליחו כי גם באירופה הם לא רושמים עם זה הצלחות, וגם כי אנחנו פשוט אנשים חמים, לא יעזור כלום, אף מסכה לא תעצור את החמימות שלנו". עוד הוסיף הדר: "אני חושב שבתקופה הזאת הכי קשה זה לסבים ולסבתות. הם לא רואים את התנועה הזאת של 'מי בא לסבתא?' הרי הם לא מחנכים, הם רק לכיף, ולקחו להם את הכיף".

אסתר בלוך, אם לשלושה ילדים, סבתא לשבעה נכדים ושני נינים, לא חיבקה אותם מזה שבעה חודשים: "זה כאב פיזי וגם כאב נפשי. קשה להסביר כמה זה חשוב", והוסיפה: "אי אפשר לאהוב בלי לגעת. אפשר לאהוב את הנכד מבלי להריח אותו ומבלי לנשום אותו? חיבוק זה מזון טבעי לנפש". אך לבינתיים נאלצה בלוך להסתפק בחיבוק בנה שהחליט להפתיע אותה בבית האבות.